poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Polskie centra usług coraz ważniejszymi ogniwami biznesu

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z roku na rok polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu rośnie w siłę. Otwierane są nowe centra, a liczba zatrudnionych pracowników i pracownic stale się zwiększa. Obecnie 17141 centrów zatrudnia ponad 400 tys. osób, a jeszcze dwa lata temu liczba ta szacowana była na 338 tys. W tym roku, jeszcze mocniej niż w latach ubiegłych uwidocznił się nowy trend: osoby pracujące w polskich centrach usług biznesowych obsługują coraz bardziej zaawansowane procesy, a Polska przesuwa się w łańcuchu wartości organizacji w skali światowej. Pracodawcy branży deklarują, że w przyszłości poszukiwać będą wysoko wykwalifikowanych talentów, których kompetencje związane się m.in. z zaawansowaną analityką i przywództwem.

Międzynarodowe firmy chcą pracować z Polakami

Od wielu lat obserwujemy na świecie nieprzerwany rozwój sektora Global Business Services. Branża wciąż rozrasta się dzięki powszechnej globalizacji i internacjonalizacji firm, rosnącej popularności outsourcingu, ciągłemu zapotrzebowaniu na wiedzę technologiczną i informatyczną. Ważnym czynnikiem przyspieszającym ten wzrost jest transformacja cyfrowa, którą w wielu przedsiębiorstwach przyspieszyła pandemia COVID-19.

Rynek usług biznesowych rozwinął się w Polsce na bezprecedensową skalę. Największe zainteresowanie współpracą z ekspertami z Polski można zauważyć w firmach działających w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Bardzo mocno rozwijają się również centra, które obsługują klientów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

– Zagraniczne firmy chętnie korzystają z ekspertyzy Polaków. W głównej mierze wynika to z jakości i ilości dostępnych talentów na naszym rynku pracy, a także dobrej lokalizacji – ze względu na bliskość Europy Zachodniej. Dodatkowo pandemia nie tylko nie zaszkodziła rozwojowi centrum usług wspólnych, ale wręcz wzmocniła pozycje sektora, który w dużej mierze opiera się na realizacji zadań i projektów dla biznesów zlokalizowanych w różnych krajach. Elastyczność i szybkość z jaką firmy z sektora przyjęły nowy model pracy, staje się dodatkowym argumentem w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej i zdobyciu nowych klientów – mówi Renata Dębowska, Dyrektor Centrum Business Services w Capgemini Polska.

Bardzo ważnym atutem Polski jest również to, że jako jedyny kraj będący w czołówce dostawców nowoczesnych usług dla biznesu, jest członkiem Unii Europejskiej. Do naszych głównych konkurentów należą m.in. Indie, Filipiny, Wenezuela czy Brazylia. Centra działające w Polsce mogą pochwalić się przestrzeganiem najwyższych, wytyczonych przez władze Unii Europejskiej, norm związanych z zarówno zatrudnieniem, jak i ekologią oraz bezpieczeństwem cyfrowym.

Zrównoważony rozwój od lat stanowi jeden z najważniejszych celów rozwojowych globalnych firm. Aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla i co za tym idzie osiągnąć neutralność klimatyczną, legitymować się w pełni etycznym zatrudnieniem i zapewniać swoim klientom bezpieczeństwo danych, konieczna jest współpraca z parterami, którzy postępują zgodnie z tym samym kodeksem zasad. Polskie członkostwo w Unii Europejskiej daje zagranicznym firmom gwarancję spełniania najwyższych standardów i przestrzegania tych wartości.

Obsługujemy coraz bardziej zaawansowane procesy

Przez długi czas pracownicy i pracownice centrów usług biznesowych obsługiwały głównie procesy transakcyjne, związane z tzw. back office. Ostatnie lata pokazały, że zachodnie firmy są gotowe przekazywać polskim specjalistom coraz bardziej zaawansowane zadania wymagające odpowiedniego poziomu wiedzy merytorycznej (tzw. middle i front office). Te zmiany można zaobserwować w proporcjach pomiędzy tzw. pracą transakcyjną (pracownik wykonuje ją po szkoleniu krótszym niż sześć miesięcy), a pracą opartą na wiedzy (czas szkolenia to ponad sześć miesięcy). W pierwszym kwartale 2022 roku po raz pierwszy pracownicy centrów usług biznesowych deklarowali, że ponad 50% obsługiwanych przez nich procesów można zaliczyć do drugiej grupy. W 2021 roku wynik ten był niższy o 2,5 punktu procentowego, a w 2019 roku aż o 6,5 punktu procentowego.

– Przesunięcie punktu ciężkości i wartości biznesowej procesów realizowanych w Polsce obserwujemy na co dzień w Capgemini. Kiedy rozpoczynaliśmy działalność w Polsce, lwią część naszej pracy stanowiły codzienne zadania z zakresu księgowości. Teraz występujemy w roli lidera procesów cyfryzacyjnych, wprowadzającego do firm najnowsze technologie. Najprostsze zadania są automatyzowane i z czasem bedzie ich coraz mniej. Widać to także w strukturze zatrudnienia. Aż 58% pracujących dla nas osób to specjaliści, przy średniej dla całej branży GBS na poziomie 53,5% – mówi Renata Dębowska, Dyrektor Centrum Business Services w Capgemini Polska i dodaje – osoby, które u nas pracują posiadają bardzo szeroki zestaw kompetencji, co pozwana nam dopasowywać się do potrzeb klientów i dedykować im zespoły będące w stanie sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku i klientów.

Przyszłość w jasnych barwach

Pomimo istotnego spowolnienia gospodarki wywołanego trwającą w Ukrainie wojną, eksperci wciąż prognozują wzrost zatrudnienia w sektorze Global Business Services. Jeśli sektor będzie rozwijał się tak, jak do tej pory, to zatrudnienie w nim w 2023 r. wzrośnie o 4,9%. W przypadku spowolnienia przewidywany jest wzrost rzędu 2,4%.

Zakładać można również, że trend związany z angażowaniem polskich pracowników w coraz bardziej zaawansowane procesy również utrzyma się. Już w tym momencie pracodawcy deklarują, że kompetencje, które są niezbędne do dalszego rozwoju branży związane są z zakresem zaawansowanej analityki (56,1%), umiejętnościami technicznymi (46,3%) oraz przywództwem (43,9%). Pracownicy posiadający tego rodzaju kompetencje będą gotowi do prowadzenia zaawansowanych procesów biznesowych umiejscowionych w middle i front office.

1 Dane wykorzystane w tekście pochodzą z raportu „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2022” przygotowanego przez ABSL we współpracy z Colliers, Mercer, Randstad oraz Randstad Sourceright.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czterodniowy tydzień pracy krytycznie oceniany przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy nie są gotowi na czterodniowy tydzień pracy. „Nie...

Słowa mają moc… ale czy przynoszą zysk? Kondycja rynku książki w Polsce

W 2025 roku mija dokładnie 30 lat od ustanowienia...

Co dalej z ukraińskimi firmami w Polsce po zakończeniu wojny?

Od wybuchu rosyjskiej wojny w Ukrainie w lutym 2022...

Intel planuje kolejne masowe zwolnienia

Jeszcze w tym tygodniu Intel – jeden z największych...

Podobne tematy

Transformacja to nie tylko procesy i technologie – to przede wszystkim ludzie

Zmiana jest nieuniknionym elementem rozwoju, a umiejętne zarządzanie nią,...

Kierowcy nadal potrzebni – dlaczego pełna automatyzacja transportu nie nastąpi szybko?

Pojazdy autonomiczne stają się coraz bardziej zaawansowane, jednak droga...

EDR, XDR, NDR – jakie systemy ochrony powinny znaleźć się w każdej firmie?

Jeden cyfrowy incydent może przesądzić o dalszych losach przedsiębiorstwa....

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie