sobota, 12 kwietnia, 2025

Portret przyszłych nabywców: kto będzie kupował mieszkania w 2024 roku?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Skanska Residential Development Poland we współpracy z firmą badawczą CBOS sprawdziła plany związane z zakupem mieszkań wśród mieszkańców największych miast w Polsce. Okazuje się, że co trzeci potencjalny nabywca zamierza kupić lokal mieszkalny w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Dominującą grupę stanowią kobiety, a także osoby młode, jeszcze przed 30. rokiem życia. W niewielkim stopniu zainteresowani zakupem są również seniorzy.

W drugiej połowie 2023 roku spółka mieszkaniowa Skanska zapytała mieszkańców 13 największych polskich miast o ich plany związane z zakupem mieszkania. O swoich preferencjach opowiedziały zarówno osoby planujące zakup lokalu mieszkalnego w ciągu najbliższych kilku miesięcy, jak i te, które aktywnie go poszukują, ale bez określenia konkretnego terminu zakupu. Wśród badanych znalazły się także osoby, które zainwestowały w mieszkanie w latach 2022-2023.

kto będzie kupował mieszkania w 2024 roku

Badanie wykazało, że 35,6 proc. ankietowanych zamierza kupić mieszkanie jeszcze do września 2024 roku. Blisko 40 proc. aktywnie poszukuje mieszkania, ale nie zakłada zdecydowanego zakupu w ciągu najbliższego roku. Pozostałe 25 proc. przyznało, że już zdążyło zakupić mieszkanie.

Przeważają kobiety i ludzie młodzi

Firma badawcza przeprowadziła również analizę potencjalnych nabywców pod kątem płci i wieku, która pokazuje, że ponad 60 proc. z nich stanowią kobiety.

– Wyniki badań potwierdzają doświadczenia naszego zespołu. Choć biura sprzedaży często odwiedzają mężczyźni, zdecydowanie przybywa kobiet zainteresowanych zakupem lokalu mieszkalnego. Panie zwykle są też bardzo zaangażowane w poszukiwanie mieszkania dla rodziny. Niejednokrotnie to one poświęcają więcej czasu na przeglądanie ofert nieruchomości, wysyłają zapytania lub umawiają spotkania z deweloperem, w których jednak z reguły nie uczestniczą same, a z partnerem. Kobiety zwracają również większą uwagę na szczegóły, które dla mężczyzn początkowo mogą nie wydawać się aż tak istotne, a jednak przy późniejszym użytkowaniu mieszkania odgrywają dużą rolę, jak np. części wspólne czy kwestie związane z bezpieczeństwem na osiedlu. Z kolei panowie są bardziej zaangażowani w późniejsze etapy procesu zakupowego, np. podczas odbioru lokalu, kiedy na pierwszy plan wysuwają się kwestie techniczne – mówi Karolina Guzik, manager ds. sprzedaży w Skanska Residential Development Poland.

Najwięcej zainteresowanych mieszkaniami jest w grupie wiekowej 31-45 lat (45,4 proc.), natomiast drugą najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku od 18 do 30 lat (32,1 proc.). Respondenci w wieku od 46 do 60 lat reprezentują 17,8 proc. nabywców. Zaledwie 4,8 proc. to osoby powyżej 61 lat. Nabywcy do 30. roku życia często poszukują nowoczesnych mieszkań w centralnych lokalizacjach, kładąc nacisk na mobilność i dostęp do atrakcji. Z kolei osoby w średnim wieku i po 60. roku życia preferują spokojne usytuowania z dostępem do terenów zielonych, a kluczowymi kryteriami wyboru są dla nich bezpieczeństwo oraz stabilizacja.

Rynek wtórny czy pierwotny? Warszawa czy Kraków?

Wyniki badania wskazują, że nabywcy z największych miast nie są jednoznacznie zdecydowani, czy chcą zakupić mieszkanie z rynku pierwotnego czy wtórnego. Wśród osób planujących zakup lokalu mieszkalnego do września br. wciąż obserwuje się minimalnie większe zainteresowanie rynkiem pierwotnym. Dla 25,9 proc. tej grupy jest on bardziej atrakcyjny, podczas gdy 20,5 proc. skłania się ku rynkowi wtórnemu. Z kolei osoby aktywnie poszukujące, które nie zakładają zakupu jeszcze w tym roku, wykazały większe zainteresowanie rynkiem wtórnym – jedynie 6 proc. respondentów jest chętnych do zakupu mieszkania z rynku pierwotnego.

– Na rynku pierwotnym niezmiennie najlepiej sprzedają się dwupokojowe mieszkania o powierzchni ponad 40 mkw. Naszymi klientami są zarówno inwestorzy, jak i osoby poszukujące mieszkania na własny użytek. Inwestorzy najczęściej wybierają lokale jedno- i dwupokojowe, zaś osoby, które kupują mieszkania w celu zaspokojenia własnych potrzeb, decydują się na większe i przestronniejsze – z trzema lub czterema pokojami. Dla większości badanych typ rynku nie jest decydującym czynnikiem, co może wynikać z różnorodności dostępnych ofert, preferencji lokalizacyjnych czy elastyczności w podejściu do procesu zakupu – dodaje Karolina Guzik.

Badanie opinii przeprowadzone przez CBOS obejmowało mieszkańców: Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia, Łodzi, Gdańska, Katowic, Białegostoku, Szczecina, Lublina, Bydgoszczy, Gdyni oraz Częstochowy. Analiza jednoznacznie wykazała, że na rynku mieszkaniowym królują Warszawa i Kraków. Kolejno jako miejsca docelowe zakupu mieszkania wymieniane były Poznań, Wrocław, Łódź i Gdańsk. Natomiast na końcu listy znalazły się Bydgoszcz, Gdynia i Częstochowa.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Pokolenie Z zmienia rynek nieruchomości: nowe oczekiwania, nowe standardy

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, coraz...

Coraz więcej osób boi się wynajmować swoje mieszkania. „Lęk przed dzikimi lokatorami i zniszczeniami”

Myśleli, że wynajem mieszania to „bułka z masłem”, a...

Rynek biurowy w Polsce: mało nowej podaży, rosnący popyt, odbicie inwestycyjne

Na warszawskim rynku w budowie jest aktualnie około 230...

Sprzedaż biurowej części Sky Tower sfinalizowana

Transakcja sprzedaży jednego z najcenniejszych aktywów w portfelu upadłego...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Podobne tematy

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Samochód nowy czy używany? Podpowiadamy co wybrać!

Zakup samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych, jaką...

Kamery nasobne dla ratowników medycznych – ochrona czy zagrożenie dla prywatności?

Wprowadzenie kamer nasobnych dla zespołów ratownictwa medycznego jest jednym...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie