wtorek, 8 kwietnia, 2025

Spadający poziom pustostanów w obiektach handlowych w Polsce

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Jak wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, średni poziom pustostanów w obiektach handlowych w największych miastach w Polsce spadł o 1,2p.p. r/r i wynosi obecnie 3,5% powierzchni. Co ważne, spadek wakatów dotyczy aż sześciu z ośmiu największych miast[1], z czego najmniej powierzchni do wynajęcia znajdziemy w Krakowie, Łodzi i Szczecinie. Jak tłumaczą eksperci Cushman & Wakefield, dane te mogą wskazywać na stopniową odbudowę sektora handlowego w Polsce. Jednocześnie, w miarę stabilizowania się sytuacji na rynku, właściciele obiektów handlowych powinni mocniej stawiać na urozmaicanie ich oferty.

Najniższy poziom pustostanów na rynku nieruchomości handlowych charakteryzuje Kraków, gdzie wolnych jest jedynie 1,5% powierzchni (spadek z 1,9% w 2022). Ciekawie sytuacja przedstawia się też na łódzkim rynku – tutaj wskaźnik wakatów wynosi 1,8%, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku do wynajęcia pozostawało 4,1% powierzchni. Na trzecim miejscu znajduje się Szczecin, gdzie pustostany stanowią 2,0%, co oznacza spadek o 2,6p.p. r/r – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Jednocześnie na poznańskim rynku handlowym, na którym poziom postanów jest obecnie najwyższy i wynosi 4,4%, wskaźnik ten spadł aż o 4,7p.p. r/r, należy to jednak tłumaczyć zamknięciem dwóch obiektów, które notowały bardzo wysokie wskaźniki wolnej powierzchni w 2022 roku. Jedyne duże miasta, które odnotowały niewielki wzrost powierzchni niewynajętej, to Katowice – 3,9% (+0,5p.p. r/r) i Wrocław – 4,3% (+0,3p.p. r/r).

Spadający poziom pustostanów jest niewątpliwie jedną z najważniejszych zmiennych odzwierciedlających sytuację w każdym z segmentów rynku nieruchomości komercyjnych. Ważne jednak, aby niższe wakaty nie usypiały czujności właścicieli obiektów handlowych. Moment uspokojenia sytuacji rynkowej, to dobry czas na zweryfikowanie strategii sprzedażowej i marketingowej centrum handlowego. Z jednej z naszych najnowszych analiz badającej potrzeby klientów centrów handlowych wynika między innymi, że dla 69%[2] kupujących kluczowy jest duży wybór dostępnych w obiekcie sklepów, a dla 38% – oferta gastronomiczna. Dlatego tak istotna jest weryfikacja tenant-mix obiektów handlowych, tak aby lepiej odpowiadały na zmieniające się trendy konsumenckie – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

[1] Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Szczecin, Warszawa, Wrocław

[2] Pytanie wielokrotnego wyboru na próbie 504 respondentów

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Coraz więcej osób boi się wynajmować swoje mieszkania. „Lęk przed dzikimi lokatorami i zniszczeniami”

Myśleli, że wynajem mieszania to „bułka z masłem”, a...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Zadłużenie firm budowlanych rośnie. Branża liczy na ratunek z KPO

Dla budownictwa miniony rok był jednym z najgorszych od...

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Podobne tematy

00:02:24

Neptun Energy przekształca się i planuje 100 mln zł obrotu rocznie na rynku OZE

Według prognoz Instytutu Energii Odnawialnej w 2025 roku rynek...

Tylko 11% studentów w Polsce może liczyć na miejsce w akademiku

Polska jest jednym z sześciu największych europejskich ośrodków szkolnictwa...

Rynek biurowy w Polsce: PINK podsumowuje czwarty kwartał 2024 roku

Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych (PINK) opublikowała dane dotyczące rynku...

Podsumowanie 2024 roku w sektorze deweloperskim – dane GUS

Rok 2024 r. był drugim rekordowym rokiem pod względem...

Artur Popko – Prezes Grupy Budimex: Sukcesy 2024 roku i plany rozwoju na 2025

Miniony rok był dla branży budowlanej wymagający - zarówno...

Miasta z najlepszą infrastrukturą dla EV: Warszawa liderem, a Kraków w czołówce

Na koniec grudnia 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie