wtorek, 29 kwietnia, 2025

Sytuacja PKP Cargo budzi obawy pracowników i kontrahentów – komentarz eksperta

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

PKP Cargo jest największym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej operatorem logistycznym. Posiada aktualnie 7 zakładów i blisko 20 spółek bezpośrednio lub pośrednio zależnych. Zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników. Potencjalne otwarcie postępowania sanacyjnego będzie bezprecedensowe w skali kraju, gdyż dotąd żaden podmiot o tej skali nie otwierał takiego postępowania.

Wniosek został złożony 27 czerwca i wzbudził liczne kontrowersje, które wynikały z braku wewnętrznego, jednolitego stanowiska – wniosek złożył zarząd bez, jak wskazują przedstawiciele związków zawodowych, bez wiedzy Rady Nadzorczej. W najbliższych dniach należy spodziewać się ustanowienia Tymczasowego Nadzorcy Sądowego celem zabezpieczenia majątku i zbadania sytuacji spółki. I prawdopodobnie do końca lipca otworzone zostanie postępowanie sanacyjne PKP Cargo S.A. Następnie sporządzony zostanie plan restrukturyzacyjny z prognozami działań, a finalnie zorganizowane będzie głosowanie nad propozycjami układowymi w ramach, którego wierzyciele podejmą decyzję o ich przyjęciu lub nie.

Dla obserwujących sytuację spółki nie jest zaskoczeniem podjęcie działań naprawczych, ale wybór restrukturyzacji na drodze sądowej. Od 2015 r. wartość spółki zmalała z 1 miliarda euro w 2015 r. do 141 milionów euro w 2023 roku. Z 56% do 33% spadł udział w rynku. Jednocześnie rosły zobowiązania i zadłużenie. W drugiej połowie maja w trakcie posiedzenia sejmu omawiano sytuację spółki i możliwe kroki celem złagodzenia kryzysu. Wskazano wtedy na błędne inwestycje w tabor kolejowy i politykę kadrową. Zaplanowano w związku z tym rozwiązanie paktu Gwarancji Pracowniczych zawartego w 2013 r.  i zrezygnowano z licznych umów sponsorskich. Rynek pozytywnie przyjął te propozycje zmian. Niemniej postanowiono skorzystać z najdalej idącego kroku, czyli otwarcia postępowania sanacyjnego, które daje najszerszą ochronę i najwięcej możliwości restrukturyzacji oraz zmian. Decyzja zarządu wskazuje na potrzebę dogłębnych i niewykluczone, że wieloletnich działań, na rzecz poprawy płynności finansowej.

Działania jakie może podjąć PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji to odstąpienie od umów wzajemnych, które nie zostały wykonane w całości (przykładowo zakup części nowego taboru czy realizacji nierentownego transportu). Jednocześnie zarządca może dążyć do ubezskutecznienia czynności prawnych dokonywanych przez zarząd w ostatnich latach.

Słowa wiceministra infrastruktury Piotra Małepszaka wskazują na działania również względem pracowników. W tym przypadku zarządca będzie mógł podejmować działania analogiczne do syndyka w przypadku upadłości. Zasady redukcji etatów i zwolnień grupowych z opisem liczby pracowników objętych zamiarem zwolnienia, okres, w którym nastąpi takie zwolnienie, a także kryteria zwalniania pracowników, zostaną zawarte w planie restrukturyzacyjnym. Należy zauważyć, że PKP Cargo S.A. nie posiada zdolności upadłościowej, więc nie grozi temu podmiotowi upadłość.

Niewykluczone, choć mało prawdopodobna jest możliwość otwarcia postępowania sanacyjnego w celu pozbycia się części majątku. Sprzedaż majątku mogłaby doprowadzić w dłuższej perspektywie czasowej do zmniejszenia udziału w rynku. Jednocześnie zbycie części majątku mogłoby nie pozwolić na uzyskanie cen zbliżonych do rynkowych z uwagi na wąskie grono potencjalnych nabywców.

Jednocześnie postępowanie sanacyjne otwiera drogę do udzielenia pomocy publicznej przedsiębiorstwu, która może być konieczna dla odzyskania pozycji na rynku. Tym bardziej, że jedną z przyczyn problemów jest interwencja rządu poprzez dyrektywę węglową z 2022 r. (związaną z konfliktem na Ukrainie) dającą priorytet transportowi węgla, a która doprowadziła do rezygnacji z bardziej rentownych kontraktów spółki. PKP Cargo S.A. jest jednocześnie jednym z ważniejszych operatorów logistycznych w zakresie transportu węgla i zboża z Ukrainy.

Dla kontrahentów istotną informacją jest to, że PKP Cargo S.A. będzie miało obowiązek regulowania swoich bieżących zobowiązań (powstałych po otwarciu postępowania) – w przeciwnym wypadku grozi firmie umorzenie postępowania. Kwestię tę będzie nadzorował ustanowiony zarządca.

Najbliższe miesiące przyniosą informacje co do kierunku planowanych zmian w PKP Cargo S.A. Można spodziewać się m.in. rezygnacji z części otwartych zamówień, niskorentownych kontraktów, a także redukcji etatów pracowniczych i innych form optymalizacji kosztów przedsiębiorstwa.

Komentarz przygotowany przez Przemysława Furmanka z kancelarii Lege Restrukturyzacje

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Przedsiębiorcy odzyskują miliardy. Fiskus przegrywa spory o nierzetelne faktury VAT

Tylko w latach 2020-2023 organy odwoławcze i sądy administracyjne...

Rzecznik MŚP krytycznie o zmianach w przepisach dotyczących promocji alkoholu

Minister Agnieszka Majewska, pełniąca funkcję Rzecznika Małych i Średnich...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...

Podobne tematy

PKP zakończyło przebudowę historycznego dworca w Wejherowie

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły trwającą niespełna półtora roku...

Przebudowa dworca Palędzie zakończona

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie w województwie wielkopolskim. Inwestycja...

PKP zakończyły przebudowę dworca w Kołodziejewie

Przebudowa dworca dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu...

Postępowanie upadłościowe bez funduszy – jak syndyk zdobywa pieniądze?

Postępowanie upadłościowe jest procesem skomplikowanym, który wymaga dużej aktywności...

Dworzec w Ząbkach po metamorfozie – nowoczesność w historycznej oprawie

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Jakie umowy podlegają ochronie podczas restrukturyzacji firmy? Wyjaśnia ekspert

Podczas restrukturyzacji zadłużona firma podlega ochronie, która umożliwia poprawę...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie