niedziela, 13 kwietnia, 2025

Sztuczna inteligencja zoptymalizuje procesy w branży KEP

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według raportu McKinsey firmy, które dość wcześnie i skutecznie zaimplementowały rozwiązania AI w zarządzaniu łańcuchem dostaw, obniżyły koszty logistyki o 15 proc. i zwiększyły poziom usług o 65 proc. w porównaniu z konkurentami, którzy nie zdecydowali się na korzystanie ze sztucznej inteligencji. Czy 2023 rok to kluczowy moment dla organizacji, nie korzystających z innowacji opartych na sztucznej inteligencji? Jakich trendów możemy spodziewać się w perspektywie krótkoterminowej, a także czy AI może stwarzać zagrożenie w branży KEP?

Innowacje rewolucjonizują kolejne branże, w tym również logistyczną i rynek kuriersko-pocztowy. Inteligentne rozwiązania pojawiły się już w fabrykach, usprawniając i optymalizując prace magazynowe, a alokacja dostaw czy procesy związane ze współpracą z przewoźnikami i obsługą klienta są zautomatyzowane w stopniu wymagającym niewielkiej, manualnej ingerencji człowieka. Wprowadzenie rozwiązań opartych na AI pozwala zdecydowanie przyspieszyć optymalizację procesów – umożliwia analizę błędów i wczesne wykrywanie anomalii w procesach czy audyt zapasów i prognozę zatowarowania.

– W krótkiej perspektywie rynek zdominują trzy kluczowe trendy. Po pierwsze liderzy będą wdrażać kolejne rozwiązania, np. automatyzację procesów obsługi klienta czy obiegu dokumentów, ale także skoncentrują się na integracji już istniejących systemów. Po drugie więcej firm będzie również wprowadzać coraz bardziej zaawansowane technologie. Po trzecie podmioty, które dotychczas nie dostrzegły konieczności inwestycji w procesy i narzędzia wykorzystujące AI do optymalizacji i zarządzania procesami logistycznymi, będą musiały podjąć „inteligentne” wyzwanie. W przeciwnym razie bardziej zaawansowani technologicznie konkurenci zagrożą ich pozycji rynkowej – mówi Marcin Susmanek, COO, Członek Zarządu w Alsendo.

Jeszcze w 2013 roku, w raporcie DHL Logistic Trend Radar w ogóle nie występował termin “Artificial Inteligence”. Pojawił się on dopiero w wydaniu z 2018 roku i przez kolejne dwa lata utrzymywał wśród trendów o bardzo dużym potencjale. Jednak w najnowszym wydaniu z października 2022 ogólne hasło zostało zastąpione bardziej szczegółowymi określeniami, m.in. interaktywnym AI, co może dowodzić, że wdrażanie sztucznej inteligencji rozumianej jako np. Big Data Analytics czy uczenie maszynowe już nastąpiło, a AI ewoluuje wytyczając kolejne, nowe trendy. Raport pokazuje, że sztuczna inteligencja to już nie przeszłość, a teraźniejszość, jednak jak każda innowacja, może nieść pewnego rodzaju ryzyko.

Podobnie jak w przypadku wprowadzania każdej innowacji, również w obszarze KEP, AI może nieść pewne zagrożenia – Jednym z nich są błędy popełnione na etapie implementacji i konfiguracji rozwiązań. Przyjęte błędne parametry przy programowaniu założeń automatycznej alokacji, mogą spowodować, że przesyłki nie będą nadawane w najbardziej optymalny sposób, a nieprawidłowo zaprojektowane ścieżki odpowiedzi, spowodują, że boty obsługowe, zamiast ograniczać liczbę kontaktów, będą generowały więcej interwencji i obniżały poziom zadowolenia odbiorcy końcowego. Dlatego kluczowy jest dobór odpowiednich narzędzi i wdrażanie ich we współpracy ze specjalistami rozumiejącymi złożoność procesów logistycznych oraz mających doświadczenie w ich automatyzacji. – dodaje Marcin Susmanek.

AI rewolucjonizuje kolejne branże, przyspieszając ich transformację technologiczną. Dla branży KEP to bez wątpienia szansa na automatyzację i optymalizację procesów. Należy jednak pamiętać, że przy wysokiej konkurencyjności rynku, liczy się odpowiednio szybka reakcja na zmieniające się trendy. Firmy, które na czas nie wprowadzą “inteligentnych” rozwiązań, mogą stracić dystans do bardziej zaawansowanych technologicznie konkurentów.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Podobne tematy

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

Młodzi vs. doświadczeni – jak przełamać stereotypy i stworzyć silny zespół?

Dzisiejszy rynek pracy jest areną dynamicznych zmian, które wymagają...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie