HANDELE-COMMERCEWigilia w domu i prezenty online - tak będą wyglądać święta 2023...

Wigilia w domu i prezenty online – tak będą wyglądać święta 2023 r.

Wigilia w domu i prezenty online – tak będą wyglądać święta 2023 r.

Święta Bożego Narodzenia tuż tuż , ale coroczny zakupowy szał dla wielu rozpoczął się ponad  miesiąc temu. Badania przeprowadzone przez PAYBACK Polska pokazują, że Polacy, mimo wciąż rosnącej inflacji, również w tym roku chętnie ruszyli na świąteczne zakupy. Jednakże wysokie ceny wpłynęły na bożonarodzeniowe decyzje zakupowe konsumentów. Jednocześnie PAYBACK sprawdził, czy i jak zwyczaje te zmieniły się na przestrzeni roku.

Kiedy i gdzie robimy świąteczne zakupy

Gdzie wybierzemy się po produkty spożywcze na święta? Wyniki badania PAYBACK Opinion Poll pokazują, że podobnie jak w zeszłym roku, najchętniej dokonujemy zakupów w dyskontach. Aż 78% ankietowanych Polaków planuje zrobić tam zakupy w tym roku, podczas gdy rok temu deklarowało tak 67% ankietowanych. Na drugim miejscu pod względem popularności są hipermarkety. W tym roku 39% badanych planuje tam zakupy, o prawie połowę mniej niż w 2022 r. W 2023 r. aż 23% respondentów zdecydowało się na zrobienie zakupów na targach i bazarach, podczas gdy w ubiegłym roku deklarowało tak 15% uczestników badania PAYBACK.

Podobnie jak w zeszłym roku, większość badanych Polaków (68%) przy wyborze sklepu, w którym dokona w tym roku zakupów na świąteczny stół, kieruje się ceną oferowanych w nim produktów. Dla 52% ankietowanych Polaków kluczowa jest przy tym wygoda i dostępność produktów w jednym miejscu. Rok temu było to 51% respondentów. Natomiast dla 49% ankietowanych najważniejszym kryterium wyboru jest jakość kupowanych produktów. W tym roku stwierdziło tak o 7% badanych więcej niż w zeszłym roku.

Dla większości Polaków nadal najważniejszym czynnikiem przy dokonywaniu decyzji zakupowych jest cena. Na pewno ma na to wpływ inflacja i koszty życia, chociaż w tym aspekcie widać również drobne zmiany. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na jakość oraz dostępność kupowanych produktów i chętniej sięgają po te z wyższej półki. Korzystają przy tym z różnych możliwości na generowanie oszczędności. Przy takich okazjach jak zakupy bożonarodzeniowe widać, jak rośnie zainteresowanie programami lojalnościowymi – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Marketing Director w PAYBACK Polska.

Jeśli chodzi o kwoty, jakie wydamy na wigilijny stół w 2023 r., wygląda to podobnie jak w zeszłym roku. Prawie połowa ankietowanych zadeklarowała wydatki na ten cel w wysokości między 101 a 500 zł. 35% badanych przyznało, że tak samo jak w zeszłym roku, na święta Bożego Narodzenia wyda pomiędzy 501 a 1000 zł.

Czy w tym roku przyjdzie do nas Mikołaj

Nikogo chyba już nie dziwi, że świąteczne prezenty najchętniej kupujemy w Internecie. Wyniki zeszłorocznego badania PAYBACK wskazały, że 57% ankietowanych zdecydowało się przy tej okazji na zakupy online. W tym roku zamierza tak zrobić 62% respondentów. Jak pokazują wyniki raportu PAYBACK, jednocześnie zdecydowanie spada liczba osób poszukujących prezentów w galeriach handlowych. W zeszłym roku ten sposób zakupów deklarowało 47% badanych Polaków, podczas gdy w tym roku zrobi tak jedynie 40% uczestników badania. Najmniej chętnie po prezenty wybierzemy się do hipermarketów. Zrobi to tylko 25% badanych konsumentów, o 6% mniej niż w 2022 r.

Z badania PAYBACK wynika, że w tym roku na prezenty przeznaczymy podobną kwotę jak rok temu. Zwykle jest to między 101 a 500 zł (47% ankietowanych) lub między 501 a 1000 zł (31% ankietowanych).

Zgodnie z deklaracjami badanych, niezmiennie pod choinkami najczęściej znajdziemy kosmetyki i perfumy (42% konsumentów), na drugim miejscu są gry i zabawki (32% konsumentów). Wzrost zapowiada się za to w kategorii „książki i płyty”. W zeszłym roku deklarowało tak 21% ankietowanych, w tym 25%.

Wigilia w rodzinnym gronie

Jak pokazują wyniki badania PAYBACK, świąteczne dni zamierzamy spędzić głównie w domu (51%). 26% respondentów Boże Narodzenie planuje spędzić u rodziny, o 8% więcej niż zeszłoroczne. Tak samo jak w 2022 roku 18% respondentów będzie celebrować częściowo we własnym zaciszu domowym, a częściowo u rodziny i znajomych. Rokrocznie większość badanych Polaków, aż 55%, chce spędzić ten czas na spotkaniach z bliskimi i znajomymi. W tym czasie 22% ankietowanych, o 3% mniej niż rok temu, będzie odpoczywać przy dobrej książce lub serialu.

Badanie PAYBACK Opinion Poll zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 4 – 11 grudnia 2023 r. metodą ankiety online na grupie 700 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...