PRACA I KARIERA10 programów motywacyjnych, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku pracy

10 programów motywacyjnych, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku pracy

10 programów motywacyjnych, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku pracy

Platforma Preply przedstawiła najskuteczniejsze programy motywacyjne, które sprawdzają się na międzynarodowym rynku pracy. Okazuje się bowiem, że połowa Polaków ma zawodowe postanowienia noworoczne. Aż 73% z nich dotyczy zmiany miejsca pracy.

Podwyżka i awans to dla pracownika za mało

Jak wynika z badania „Świąteczne plany zawodowe” przeprowadzonego przez Pracuj.pl, tylko 40% Polaków oceniło pozytywnie swoje życie zawodowe w 2023 roku. 51% z nas zaplanowało postanowienia noworoczne związane z karierą. Połowa z nich dotyczy rozwoju. 7 na 10 – całkowitej zmiany miejsca pracy. Według ekspertów w Polsce kształtuje się nowy typ pracownika. Pracownika, który, aby się zaangażować, stawia swoje wymagania.

Specjaliści z platformy edukacyjnej Preply przygotowali zestawienie 10 programów motywacyjnych dla pracowników, które odnoszą wysoką skuteczność za granicą.

„Finanse i brak możliwości rozwoju to najczęstsze powody, przez które Polacy odchodzą z pracy. Jednak dziś sama podwyżka czy awans to często za mało dla pracowników – zwłaszcza jeśli są rozchwytywanymi specjalistami. Tu liczą się inne korzyści, niekoniecznie materialne, a związane np. z panującą w firmie atmosferą. Na rynku międzynarodowym już panuje wyścig o to, „kto da więcej” i pozyska, a potem utrzyma największe talenty – komentuje Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.

Pierwsze tygodnie w nowej pracy są kluczowe

Na szczyt listy Preply trafiło tworzenie materiałów wdrożeniowych i zestawów powitalnych. Jak wynika z badań, okres wdrażania wpływa na to, jak długo pracownik pozostanie w firmie. Mowa tu nawet o trzech latach pracy w przedsiębiorstwie dzięki pozytywnym doświadczeniom z pierwszych tygodni.

Kolejne na liście są programy mentorskie dla nowych pracowników. Jak podaje Forbes, około 70% firm z listy Fortune 500 oferuje tego typu mentoring. Podium zamyka otwarta i spójna komunikacja wewnętrzna. Według jednego z cytowanych w zestawieniu badań spisana strategia komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa pomaga utrzymać wysoki poziom motywacji.

Obowiązki są ważne, ale relacje ważniejsze

„Firmy międzynarodowe zasilane przez pracowników z różnych krajów coraz częściej wdrażają działania kładące nacisk na wzajemne poznawanie swoich kultur przez członków zespołów. W grę wchodzi nawet finansowanie nauki języków obcych, aby ułatwiać komunikację i zacieśniać więzi między pracownikami” – zauważa Sylvia Johnson z Preply.

Na czwartym miejscu zestawienia znalazło się tworzenie grup zasobów pracowniczych (ERG). Na podstawie danych, takich jak cechy demograficzne, modele pracy czy stanowiska, firmy budują grupy, w ramach których pracownicy mogą się od siebie uczyć i wymieniać doświadczeniami.

„Załóżmy, że pewna grupa pracowników chce podszkolić język hiszpański, aby skuteczniej komunikować się z zagranicznymi klientami. Tak zwana grupa zasobów, która płynnie posługuje się tym językiem, może im w tym pomóc” – dodaje Sylvia Johnson.

Pierwszą piątkę listy zamyka organizowanie firmowych gier i wyzwań. Wykazują one wysoką skuteczność nie tylko w zakresie budowania relacji w zespołach, ale też podnoszą motywację do pracy.

Polacy oczekują docenienia przez pracodawcę

Na miejsce szóste trafiło docenianie pracowników. Jak wynika z cytowanych raportów, doceniony pracownik jest pięć razy bardziej skłonny do pozostania w firmie. Ma to poparcie w statystykach z Polski. Badanie z 2022 roku przeprowadzone przez Pracuj.pl na prawie 1800 Polakach wykazało, że dla co czwartej osoby poczucie bycia docenionym jest powodem do pozostania w obecnym miejscu zatrudnienia. Na możliwość rozwoju i awansu wskazało jedynie 16% ankietowanych.

To samo badanie wykazało, że dla polskich pracowników istotni są ludzie oraz panująca w firmie atmosfera. Te czynniki są ważniejsze nawet niż relacja z szefem. Specjaliści z Preply podobną tendencję zauważają na rynku międzynarodowym. Na dalsze miejsca zestawienia trafiły kolejno regularne zajęcia integracyjne oraz wspólne posiłki.

Czterodniowy tydzień pracy – standard czy marzenie?

Na całym świecie rośnie też popularność elastycznego podejścia do czasu pracy. Wśród stosowanych przez zagraniczne firmy rozwiązań Preply wymienia między innymi brak sztywnych godzin rozpoczęcia i zakończenia dnia oraz czterodniowy tydzień pracy. Ten ostatni temat jest w Polsce od lat przedmiotem dyskusji. Jak wynika z raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w całej Europie liczba godzin spędzanych na obowiązkach zawodowych spada.

Listę zamyka wspieranie rozwoju zawodowego. Jest to szczególnie ważne dla pokolenia millenialsów (urodzeni w latach 1980-1995), które obejmuje w Polsce największy odsetek osób aktywnych zawodowo.

Źródło: Preply

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...