piątek, 25 kwietnia, 2025

69 proc. Polaków przyznaje, że podwyżki cen wpłyną na ich świąteczne wydatki

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • 33 proc. polskich respondentów martwi się o swoje wydatki w trakcie świąt.
  • Polacy i Finowie to jedyne nacje, które w czasie świąt najwięcej pieniędzy przeznaczają na jedzenie. Pozostałe kraje biorące udział w badaniu koncentrują się na prezentach.
  • Francja, Niemcy i Polska to trzy kraje w Europie, w których największy odsetek konsumentów ma już zaplanowany budżet na święta.

Mimo iż większość Polaków, szczególnie między 18. a 27. rokiem życia (42 proc.), przyznaje, że kocha święta i nie może się ich już doczekać, to 33 proc. wszystkich respondentów martwi się o swoje wydatki w tym czasie. Takie wnioski płyną z najnowszego badania przeprowadzonego przez Klarnę – globalną sieć płatności, wspieraną przez sztuczną inteligencję.

Na co w związku z tym polscy konsumenci planują przeznaczyć swój budżet? Tak samo jak w zeszłym roku, przede wszystkim na jedzenie (44 proc.) i prezenty (43 proc.). Co ciekawe, Polacy i Finowie to jedyne nacje, które w okresie przedświątecznym najwięcej pieniędzy przeznaczają na żywność. W pozostałych krajach – Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii oraz Holandii – konsumenci największą część budżetu przeznaczają na upominki.

Skutki wysokich cen odczujemy też w święta

Wzrost cen przed zbliżającym się Bożym Narodzeniem stawia przed polskimi konsumentami konkretne wyzwania finansowe. Aż 69 proc. respondentów przyznaje, że utrzymująca się „drożyzna” wpłynie na ich decyzje zakupowe w okresie świąt. W odpowiedzi na tę sytuację, Polacy planują podjęcie takich kroków, jak  poszukiwanie przystępnych cenowo produktów (53 proc.), redukcja kosztów związanych z mniej potrzebnymi rzeczami (58 proc.), kupowanie mniejszej ilości produktów w ogóle (47 proc.) oraz lepsze planowanie wigilijnego menu, które pozwoli uniknąć im marnowania żywności (45 proc.).

Francuzi, Niemcy i Polacy planują budżet wcześniej

Istotnym aspektem całej strategii związanej ze świątecznymi przygotowaniami jest też monitorowanie wydatków. 58 proc. respondentów znad Wisły zadeklarowało, że stworzyło już budżet na ten czas i zamierza go przestrzegać, spisując wszystkie wydatki na kartce (56 proc.) lub korzystając z pomocy komputera (21 proc.) czy aplikacji mobilnej (9 proc.). Ten wynik daje nam czwarte miejsce wśród krajów, które wzięły udział w badaniu. Pod względem liczby osób, które planują swoje wydatki, Polska ustępuje jedynie Francji (65 proc.), Stanom Zjednoczonym (60 proc.) oraz Niemcom (59 proc.).

Wyższe ceny sprawiają, że wielu konsumentów szuka dodatkowych sposobów na zakupy w korzystniejszych cenach. Polacy starają się kupować produkty w trakcie wyprzedaży (51 proc.), korzystają z kuponów (43 proc.), a także porównywarek cen i programów lojalnościowych (41 proc.).

Online vs offline

Badania Klarny ujawniają również zróżnicowane podejście Polaków do świątecznych zakupów. Z raportu wynika, że 46 proc. badanych planuje szukać produktów w tradycyjnych sklepach stacjonarnych, natomiast 32 proc. zadeklarowało, że zamierza korzystać zarówno z opcji zakupów online, jak i offline.

Wśród czynników przemawiających za zakupami online wyróżniają się przede wszystkim: większa ilość inspiracji (60 proc.), atrakcyjniejsze ceny (75 proc.) oraz możliwość porównywania cen i oszczędność czasu (76 proc.). Z kolei w przypadku zakupów offline konsumentów przyciągają: możliwość nawiązywania interakcji społecznych (76 proc.), wysoka jakość obsługi klienta (61 proc.) oraz lepsze ogólne doświadczenia zakupowe (66 proc.).

Elastyczne płatności – jesteśmy na tak

W okresie wzmożonych wydatków Polacy coraz chętniej sięgają po elastyczne metody płatności. Blisko 30 proc. badanych uważa, że w trakcie świątecznych zakupów bardzo przydatna byłaby możliwość podzielenia kosztów na równe części, bez dodatkowych opłat. Przyznają to szczególnie młodzi ludzie między 18. a 27. rokiem życia (39 proc.). Co więcej, 11 proc. Polaków deklaruje, że będzie korzystać z BNPL („kup teraz, zapłać później”) w trakcie zakupów świątecznych, ponieważ: są wygodne i elastyczne (49 proc.), pozwalają lepiej zarządzać finansami i śledzić wydatki (44 proc.), sprawdzić i przymierzyć rzeczy zanim za nie zapłacą (36 proc.). Większość osób (72 proc.) chciałaby też korzystać z jednego narzędzia, pozwalającego porównać ceny wszystkich produktów oraz mieć wszystkie informacje dotyczące zamówień (statusy dostaw, historię, zwroty).

Zarówno w Polsce, jak i w innych uwzględnionych w badaniu krajach, konsumenci wskazują na to, że wzrost cen ma wpływ na to, jak przygotowują się do świąt. Wiele osób wskazuje na potrzebę podejmowania świadomych decyzji zakupowych, planowania i kontrolowania budżetu. Klarna daje im rozwiązania, które pozwalają analizować i planować wydatki i cieszyć się świętami  – mówi Łukasz Dwulit, Head of Klarna CEE.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Grill, spacery i domowy chill – Polacy przeznaczą średnio 1024,80 zł na majówkę 2025

W tym roku na długi weekend majowy planujemy przeznaczyć...

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Sposoby finansowania zakupu systemu ERP

System ERP integruje wszystkie działy i procesy biznesowe firmy....

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Podobne tematy

00:03:10

Polska zmniejsza dystans do Zachodu – PKB na mieszkańca już blisko 70% poziomu Niemiec

Kiedy około 30 lat temu powstał Trójkąt Weimarski, czyli...

Kurs dolara gwałtownie w dół – Trump i Niemcy wywołali burzę na rynku walutowym

W ubiegłym tygodniu doszło do ogromnych zmian na rynku...

Zmiany w Niemczech będą odczuwalne dla zachodniopomorskich przedsiębiorców

Przedsiębiorcy po wyborach w Niemczech: „Potrzebne są pilne reformy....

Kurs euro zyskuje lekkie wsparcie po wyborach w Niemczech, ale perspektywy pozostają niepewne

Najnowsze odczyty makro ze Stanów Zjednoczonych okazały się niespodziewanie...

W Niemczech nowe rozdanie: Friedrich Merz liderem, sondaże trafne

Wybory u naszych zachodnich sąsiadów obyły się bez większych...

Kurs euro na fali trendu – PMI i wybory wpływają na notowania

Przed weekendem poznaliśmy odczyty indeksów PMI ze strefy euro,...

Reakcje rynków po wyborach w Niemczech

Wyniki wyborów w Niemczech przyniosły zdecydowane zwycięstwo centroprawicowej CDU/CSU...

Wybory w Niemczech – kto naprawi niemiecką maszynę?

Niezależnie od tego, czy po wyborach CDU wejdzie w...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie