czwartek, 24 kwietnia, 2025

Cyberprzestępcy wykorzystują markę Microsoft, żeby kraść nasze dane

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Microsoft jest ostatnio najczęściej wykorzystywaną marką w atakach phishingowych. Aż w 1/3 wszystkich ataków cyberprzestępcy podszywali się pod giganta technologicznego z Redmond – informuje Check Point Research. To właśnie oszustwa z wykorzystaniem wizerunku firm technologicznych uznawane są za najbardziej opłacalne.

W zeszłym kwartale Microsoft zajął pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wykorzystywanych marek, a jego wizerunek obecny był w 33% wszystkich prób phishingu. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do drugiego kwartału, w którym wizerunek Microsoftu obecny był w 14% wszystkich ataków, ustępując wyłącznie Walmartowi (39%).

Jak wynika z raportu opracowanego przez Check Point Research, cyberprzestępcy najchętniej podszywają się pod firmy z sektora technologicznego. Drugą marką, która najczęściej obecna była w wiadomościach phishingowych był Amazon (9%), a trzecią Google (8%). Tuż za podium znalazł się z kolei Apple (4%). Inne popularne branże goszczące w złośliwych wiadomościach, to firmy finansowe, głównie banki oraz firmy kurierskie.

Zdaniem analityków DHL znalazł się w pierwszej dziesiątce, prawdopodobnie ze względu na wzmożoną aktywność zakupową w listopadzie, podobnie jak Amazon, który w październiku głośno promował „Prime Days”. Właśnie takie okoliczności mają bezwzględnie wykorzystywać aktorzy zagrożeń.

Nawet cyberprzestępcy z ograniczoną wiedzą informatyczną mogą dokładnie naśladować wiadomości i witryny popularnych marek, aby oszukiwać niczego niepodejrzewających klientów i przeprowadzać ataki socjotechniczne. W związku z powszechnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji możemy spodziewać się w tym roku większej liczby kampanii phishingowych, które w jeszcze większym stopniu będą nawiązywały od prawdziwej komunikacji firmowej.  – uważa Omer Dembinsky, menedżer zespołu analizującego dane w Check Point Software.

Poniżej znajduje się lista 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych w czwartym kwartale 2023 r. (Check Point, styczeń 2024):

  1. Microsoft (33%)
  2. Amazon (9%)
  3. Google (8%)
  4. Apple (4%)
  5. Wells Fargo (3%)
  6. LinkedIn (3%)
  7. Home Depot (3%)
  8. Facebook (3%)
  9. Netflix (2%)
  10. DHL (2%)

Cyberprzestępcy wykorzystują markę Microsoft, żeby kraść nasze dane 3 Cyberprzestępcy wykorzystują markę Microsoft, żeby kraść nasze dane 2 Cyberprzestępcy wykorzystują markę Microsoft, żeby kraść nasze dane

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Phishing coraz bardziej wyrafinowany i trudny do wykrycia

Phishing jest obecnie najpopularniejszą metodą cyberataku. Firma Darktrace przeanalizowała...

Rosyjscy hakerzy zaatakowali dyplomatów. Wyrafinowana kampania cyberszpiegów zapraszała na degustację wina

Zaproszenie na kieliszek wina? Pod tym niewinnym pretekstem kryła się...

Ograniczenie dostępu do falowników Deye ożywia debatę o cyfrowej niezależności UE

W Europie mieliśmy do czynienia z działaniem producenta, który...

Nie daj się nabrać na blokadę BLIK – tak działają oszuści

Cyberprzestępcy nie śpią i coraz częściej sięgają po sprytne...

Phishing traci na znaczeniu. Nadchodzą quishing, vishing i email bombing – raport Sophos 2025

W małych firmach aż 70% interwencji zespołów reagowania na...

Podobne tematy

Uwaga na fałszywe e-maile z urzędów skarbowych. Cyberprzestępcy atakują podatników

Trwa gorący okres rozliczeń podatkowych. Okazuje się, że nie...

Przestępcy podszywają się pod Decathlon i kradną dane

W ostatnim czasie obserwujemy wzrost liczby oszustw internetowych, które...

Od Amazon do Visa – jak zmienia się krajobraz sponsorów Formuły 1

Wczoraj Nvidia zaprezentowała wyniki za 4. kwartał. Firma zanotowała...

Nowe zagrożenia cybernetyczne: AsyncRAT i wzrost ataków na platformy mobilne

Edukacja, badania, telekomunikacja i administracja należą do najczęściej atakowanych...

Rośnie skala cyberataków na polskie szpitale. Krakowski szpital MSWiA kolejną ofiarą

Szpital MSWiA w Krakowie celem cyberataku. Rośnie skala ataków...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie