Chociaż perspektywa rosnących od lipca cen prądu i gazu studzi nieco wyprzedzające nastroje konsumenckie Polaków, to konsumpcja wewnętrzna utrzymuje się na wysokim poziomie i to ona pozostaje głównym motorem wzrostu PKB. Kluczowe znaczenie ma tu sprzedaż samochodów. W czerwcu, w porównaniu do poprzedniego roku, dynamika sprzedaży w tej kategorii wzrosła o 23,8% i stanowiła jeden z najmocniej wyróżniających się sektorów w gospodarce. Za wynik w tym segmencie w dużej mierze odpowiadają prywatni kierowcy. Indywidualni kupujący chętnie wystawiają na sprzedaż swoje dotychczasowe pojazdy (na OTOMOTO w czerwcu pojawiło się 21% więcej ogłoszeń niż rok wcześniej) i poszukują nowych aut (wg danych CEPiK rejestracji w czerwcu było 24% więcej niż w tym samym czasie przed rokiem).
Na skróty:
Oferta diesli topnieje bardzo powoli
Proporcje podaży samochodów podzielonych ze względu na typ paliwa pozostają niemal niezmienne. Od lat widać wyraźną dominację ogłoszeń dotyczących sprzedaży samochodów z silnikiem benzynowym (53,3% ofert dostępnych w czerwcu na OTOMOTO). Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie ograniczającej m.in. ruch ponad 18-letnich Diesli, zbiega się w czasie z delikatnym spadkiem dostępności samochodów z silnikiem napędzanych olejem napędowym (-0,7 p.p. w porównaniu do maja 2024). Jednocześnie powiększyła się oferta samochodów elektrycznych i hybryd plug-in (łącznie 3,1% dostępnych ofert).
Ceny stabilne, powiększa się oferta droższych aut
Mediana cen samochodów używanych, wystawionych w maju (ogłoszenia nowe i kontynuowane) wzrosła w 14 województwach. Największe zmiany w tym zakresie zaszły w województwach kujawsko-pomorskim (o 1,5 tys. zł) i podlaskim (o 1,1 tys. zł). Oznacza, że zmienia się charakterystyka podaży i do kupienia pojawia się więcej droższych modeli samochodów. Jednocześnie średnie ceny najczęściej wystawianych aut używanych w nowych ogłoszeniach na OTOMOTO i OLX w czerwcu 2024 były stabilne w porównaniu do poprzedniego miesiąca – przesunięcia w środkowej wartości wystawianych samochodów nie łączą się więc ze wzrostem cen podobnych modeli miesiąc do miesiąca.
Wyższe kredyty biorą kobiety
Choć samochody nie drożeją, a stopy procentowe od miesięcy utrzymują się na tym samym poziomie i zgodnie z zapowiedziami NBP nie ma tu perspektywy szybkiej zmiany, rosną kwoty zobowiązań zaciąganych na poczet zakupu samochodu. W czerwcu średnia kwota kredytu udzielanego za pośrednictwem OTOMOTO Pay wyniosła 44,6 tysiące złotych. Jest to wzrost o 4% w porównaniu do maja tego roku, gdy średnia wynosiła niecałe 43 tysiące złotych. Czerwiec przyniósł też zmianę w podejściu do finansowania. Po raz pierwszy w historii raportu średnia wartość finansowania zaciąganego przez kobiety była większa od średniej wartości finansowania zaciąganego przez mężczyzn. W porównaniu do maja zmienił się też układ płci w zakresie decyzji o wykorzystywaniu kredytu na zakup samochodu – w czerwcu na kredyt na auto zdecydowało się o 5 p.p. więcej kobiet niż w poprzednim miesiącu.