czwartek, 10 kwietnia, 2025

Smartwatche i opaski sportowe: technologia, która może wspierać diagnostykę, ale czy polscy lekarze są na to gotowi?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z urządzeń ubieralnych, czyli inteligentnych zegarków i opasek, korzysta ponad 1/3 Polaków – wynika z badania Huawei CBG Polska[i]. Sprzęty te pozwalają na monitorowanie aktywności fizycznej, a także kluczowych parametrów zdrowotnych, takich jak tętno i saturacja krwi, a nawet EKG czy ciśnienie tętnicze. Dane te mogą dostarczać cennych informacji zarówno posiadaczowi zegarka, jak i lekarzowi, wspierając diagnostykę. W praktyce zaledwie 25% użytkowników pokazała doktorowi zebrane w ten sposób wyniki. Dlaczego tak się dzieje? I czy warto promować wykorzystywanie danych odpacjenckich w polskiej służbie zdrowia?Infografika-Huawei-Dane-Medyczne-full

Inteligentne zegarki i opaski sportowe stają się codziennymi towarzyszami Polaków. Już teraz ponad 1/3 z nas (36%) posiada te urządzenia, w tym co piąta osoba (20%) ma smartwatch, 12% opaskę, a 4% jedno i drugie. Smartwatche największą popularnością cieszą się wśród badanych w wieku 25-34 lat – aż 30% z nich posiada takie urządzenie. Kolejne 19% pytanych planuje zakup smart zegarka, a 16% – opaski. Tylko 29% nie rozważa zakupu żadnego z tych sprzętów.

Posiadacze smart urządzeń najchętniej monitorują takie parametry aktywności, jak: liczba kroków (63%), ćwiczenia (45%), czy liczba godzin na nogach (31%). Natomiast wśród danych zdrowotnych królują: tętno (60%), spalone kalorie (52%), jakość snu (47%), saturacja i poziom stresu (po 26%). Warto zauważyć, że są to jedne z ważniejszych parametrów, które należy regularnie mierzyć.

Co robimy z danymi zbieranymi przez urządzenia ubieralne?

Połowa użytkowników po prostu przegląda je na zegarku lub na smartfonie (51%). Znaczny odsetek korzysta z tych danych w sposób bardziej zaawansowany – 37% analizuje je pod kątem wyłapywania zmian w czasie, a 31% wprowadza na ich podstawie zdrowe nawyki do swojego życia. Tylko 13% posiadaczy smartwatchy i opasek w żaden sposób nie spożytkowała tych informacji.

Mimo rosnącej popularności inteligentnych urządzeń i korzystania z ich wyników, aż 75% użytkowników nie udostępnia lekarzom swoich parametrów zdrowotnych, zbieranych przez smartwatch lub opaskę. Dzieje się tak, ponieważ medycy zazwyczaj nie pytają o takie wyniki, a tym samym pacjenci traktują je jako orientacyjne informacje dla samych siebie (43%). Z kolei 23% osób niepokazujących danych ze smartwatchy deklaruje, że lekarze uznają wyniki z inteligentnych urządzeń za niewiarygodne lub nieprzydatne. Dodatkowo 18% użytkowników inteligentnych czasomierzy nie wierzy w ich dokładność, a 16% osób z tej grupy nie wiedziało, że może przekazać takie informacje personelowi medycznemu.

– Nie wszyscy lekarze są otwarci na nowe technologie i często sami ich nie używają, co wynika z różnych barier, takich jak brak zaufania do urządzeń czy ograniczona znajomość ich potencjału. Wielu lekarzy obawia się nadmiaru danych, które mogą być trudne do przeanalizowania i wdrożenia w codziennej praktyce. Pojawiają się również wątpliwości co do wiarygodności i dokładności pomiarów, zwłaszcza w urządzeniach konsumenckich, które nie zawsze spełniają standardy medyczne – mówi profesor dr hab. n. med. Marek Postuła, wiceprezes PTPM Medycyna XXI.

Jakie dane pokazujemy lekarzom?

Tylko 25% posiadaczy smart‑urządzeń pokazała swojemu doktorowi wyniki pomiarów aktywności i zdrowotnych. Co zaskakujące tę średnią przebijają najstarsi respondenci (powyżej 50 r.ż.), którzy aż w 30% przypadków dzielą się taką wiedzą podczas wizyty w przychodni. Jeśli już zdecydujemy się przekazać te wyniki lekarzowi, to najczęściej dotyczą one tętna (42% osób z tej grupy), saturacja krwi SpO2 (28%), jakości snu i liczby kroków (po 23%) czy EKG i poziomu stresu (17%). Zazwyczaj prezentujemy je lekarzom rodzinnym (43%), na drugim miejscu znajdują się kardiolodzy (33%), a na trzecim interniści (18%).

Jak na prezentowane parametry zebrane przez urządzenia ubieralne reagują lekarze? W 21% przypadków, uznają je za niewiarygodne, a w 12% za nieprzydatne. Dodatkowo 19% z nich spojrzała na te wyniki, ale nigdy więcej nie poprosiła o nie, a 9% skrytykowała swoich pacjentów za ich przekazanie.

Jednak z drugiej strony aż 38% lekarzy, którym pokazano dane ze smartwatchy, analizuje je i dopytuje pacjentów o szczegóły, natomiast 27% dołącza wyniki do dokumentacji pacjenta. Świadczy to o rosnącym zainteresowaniu potencjałem tych technologii w diagnostyce i leczeniu.

Smart zegarki i opaski dostarczają cennych danych zdrowotnych w czasie rzeczywistym, takich jak tętno, poziom aktywności na podstawie stref tętna wyliczonych indywidualnie, jakość snu, zmienność rytmu serca czy poziom stresu. Niektóre z nowocześniejszych i bardziej zaawansowanych urządzeń mają także certyfikację medyczną, która oznacza, że urządzenia te w sposób wiarygodny pozwalają na wczesne wykrycie nieprawidłowości takich jak arytmie sercamówi prof. Marek Postuła.

Badani wskazują, że to właśnie smartwatche i opaski zaalarmowały ich o niepokojących zmianach parametrów, takich jak zły stan snu – w 22% przypadków, podwyższone tętno – 15%, czy zwiększony poziom stresu – 9%. Natomiast u 4% użytkowników smart urządzenia wykryły bezdech senny, a u 3% wskazała na możliwość wystąpienia sztywności tętnic czy migotania przedsionków. Automatyczny monitoring parametrów może mieć wpływ na poważniejsze zainteresowanie się stanem swojego zdrowia i wdrożenie dobrych nawyków lub podjęcie decyzji np. o przeprowadzeniu badań profilaktycznych, co bez wątpienia lekarze sami zalecają.

Dane z urządzeń typu “wearable” pozwalają lekarzom na uzyskanie bardziej szczegółowego obrazu zdrowia pacjenta poza wizytą w gabinecie. Dotyczy to nie tylko wczesnej identyfikacji problemów, takich jak zaburzenia rytmu serca. Nowoczesny lekarz może dzięki danym z tych urządzeń analizować codzienny poziom aktywności i na tej podstawie zalecać spersonalizowane zalecenia dotyczace modyfikacji stylu życia, w tym przede wszystkim aktywnosci fizycznej. Takie dane mogą również wspierać spersonalizowaną opiekę, dostosowaną do unikalnych potrzeb pacjenta. Wreszcie, zebrane informacje redukują potrzebę wykonywania kosztownych badań diagnostycznych w pewnych sytuacjach – dodaje prof. Marek Postuła.

[i] Badanie Huawei CBG Polska przeprowadzone przez SW Research na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków w listopadzie 2024r.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...
00:04:45

Wieś w Polsce się starzeje i wyludnia. Czy cyfrowe usługi mogą ją uratować?

Polska wieś – choć teoretycznie notuje stabilne liczby pod...

Agencja Badań Medycznych ogłasza otwarty konkurs na niekomercyjne badania kliniczne

Agencja Badań Medycznych przeznaczy 200 mln zł na realizację...

Czy system zdrowia traktuje wszystkich równo? Dane Jutro Medical pokazują, że nie

Kobiety są bardziej narażone na dolegliwości bólowe – według...

Cyfrowy fundament polskiego atomu – brakujące ogniwo transformacji energetycznej

Na przełom marca i kwietnia zapowiadana była aktualizacja Programu...

Podobne tematy

Influencer marketing w kryzysie – firmy coraz ostrożniejsze we współpracach

W dobie dynamicznego rozwoju AI i coraz wyższych stawek...

Skandale influencerów zagrożeniem dla marek – wyniki badania OBTK i SW Research

Influencer marketing to jedno z najpopularniejszych form promocji -...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie