czwartek, 23 stycznia, 2025

Wzrost sprzedaży online w grudniu 2024: Eksperci komentują dane GUS

Według najnowszych (opublikowanych dziś o g. 10) danych GUS w grudniu 2024 r.  w porównaniu z grudniem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 10,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w grudniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,4% do 10,2% (na koniec listopada 2024 wynosił 10,7%).

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Univio, Ambiscale i BaseLinker.

Piotr Wrzalik – Managing Partner w Univio

Pod względem udziału e-commerce w sprzedaży ogółem grudzień 2024 r., podobnie jak miało to miejsce w poprzednich kilku latach, przyniósł solidny, ale gorszy wynik niż przed miesiącem. Ponownie to listopad był momentem kulminacyjnym nie tylko festiwalu promocji i wyprzedaży wokół świąt zakupowych (na koniec tego miesiąca e-handel stanowił blisko 11% sprzedaży detalicznej), ale także całego roku. Pewnym potwierdzeniem dzisiejszych danych GUS były też wcześniej publikowane dane BaseLinker Index, według którego kondycja polskiego e-commerce na koniec grudnia była podobna jak w listopadzie.

Branża z dużymi nadziejami weszła w nowy rok. Już w styczniu sprzedawcy liczyć będą na efekty zimowych poświątecznych wyprzedaży. W kontekście całego roku – oczekuje się dalszego, liniowego wzrostu e-commerce napędzanego między innymi coraz szerszym zastosowaniem rozwiązań AI, które z jednej strony usprawniają proces sprzedaży dla e-sklepów, a z drugiej ułatwiają i personalizują doświadczenia zakupowe konsumentów. Nadal jedną z sił napędowych rozwoju polskiego e-commerce będzie ekspansja i sprzedaż cross-border, która w zeszłym roku zanotowała lepszą dynamikę wzrostu niż ta na rynku krajowym. O dalszej kondycji e-commerce zdecydują też nastroje konsumenckie i skłonność gospodarstw domowych do zwiększonej konsumpcji przy podwyższonej sile nabywczej dzięki wzrostowi płacy realnej w 2024 r. Wg najnowszego wskaźnika BWUK koniunktura konsumencka wysyła jednak pozytywne sygnały – nowe styczniowe dane GUS pokazują poprawę zarówno obecnych, i jak przyszłych nastrojów konsumenckich, w stosunku do grudnia 2024 (wskaźnik ten w styczniu wyniósł – 15,1 i był o 1,6 p. proc. wyższy w stosunku do grudnia).

Tadeusz Rolski, Business Development Manager w Ambiscale

Grudniowy odczyt GUS jest nie tylko podsumowaniem sezonu, ale także ważnym wskaźnikiem trendów, które mogą kształtować strategie e-handlu w Polsce w 2025 roku. Wzrost sprzedaży online można tłumaczyć wpływem kilku kluczowych czynników makroekonomicznych i technologicznych. Do najważniejszych należy rozwój technologii płatniczych BNPL, oraz wzrost cen towarów, który skłania konsumentów do przenoszenia zakupów do Internetu w poszukiwaniu lepszych okazji cenowych, niedostępnych w sklepach stacjonarnych. Istotnym elementem pozostaje także postępująca cyfryzacja handlu detalicznego – wykorzystanie narzędzi analitycznych, personalizacja ofert oraz automatyzacja procesów zamówień coraz częściej stanowią standard w strategiach dużych sprzedawców internetowych.

Dane grudniowym z ostatniego raportu Baselinker Index wskazują na dynamiczny wzrost sprzedaży międzynarodowej, co stanowi interesującą przeciwwagę dla stabilizacji sprzedaży krajowej. Sugeruje to rosnącą gotowość polskich e-sklepów do wychodzenia na rynki zagraniczne oraz na zwiększenie znaczenia cross-border e-commerce. To także sygnał, że sprzedawcy coraz lepiej dostosowują swoje oferty i logistyki do wymagań klientów globalnych.

W nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się stopniowego wzrostu sprzedaży internetowej w sprzedaży ogółem, wspieranego przez integrację nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i automatyzacja, w strategię obsługi klienta oraz w logistyce. Kluczowym wyzwaniem pozostanie jednak utrzymanie wysokiej jakości obsługi w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów i zaostrzającej się konkurencji w e-commerce.

Wyniki grudniowe pokazują, że e-commerce w Polsce pozostaje dynamicznie rozwijającym się sektorem, który, pomimo utrzymującej się niskiej koniunkturze konsumenckiej, jest napędzany technologią. Mimo wyzwań gospodarczych handel internetowy zachowuje wysoką odporność, a jego dalszy rozwój będzie zależał od zdolności dostosowywania się do potrzeb klientów i wdrażania innowacji w zakresie obsługi oraz logistyki.

Emil Walczak, dyrektor ds. wdrożeń i kluczowych klientów w Baselinker

Grudzień okazał się wyjątkowo udanym miesiącem dla polskich sprzedawców e-commerce, którzy odnotowali wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym o blisko 11 proc. Wzrósł także sam udział e-commerce w całej sprzedaży. Co istotne, wzrosty te nie ograniczyły się jedynie do liczby zamówień – zwiększyła się również średnia wartość koszyka zakupowego. Szczególną uwagę warto zwrócić na dynamiczny rozwój handlu transgranicznego, który również wykazał mocny wzrost w porównaniu do grudnia 2023 r. To zasługa rosnącej popularności polskich produktów oraz ich dostępności na międzynarodowych platformach marketplace jak Allegro czy eMAG, które umożliwiają sprzedaż zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Warto też zwrócić uwagę, że klienci chętnie korzystali z okazji takich jak Cyber Monday, który w tym roku wypadł na początku grudnia, czy ostatnie przedświąteczne promocje, co znacząco wpłynęło na wyniki sprzedażowe.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP w sprawach przedsiębiorców z ulgą „Mały ZUS Plus”

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców skutecznie interweniował w dwóch...

Prognozy inwestycyjne Generali Investments TFI na 2025 rok

Według prognoz Generali Investments TFI, globalny wzrost gospodarczy w...

Raport Michael Page: Wynagrodzenia i trendy w sprzedaży oraz marketingu na 2025 rok

Sprzedaż i marketing to branże, które charakteryzują się dużą...

Specjalista Google Ads – dlaczego warto zatrudnić, na co zwrócić uwagę przy wyborze?

W obecnych czasach marketing skupia się w dużej mierze...

Jak technologia i zmiany pokoleniowe kształtują HR? Maciej Kabaciński o przyszłości rynku pracy w 2025 roku

Na to pytanie odpowiada Maciej Kabaciński, Senior Konsultant SAP...

Podobne tematy

UI/UX jako klucz do sukcesu AI: Jak dobry interfejs wpływa na popularność sztucznej inteligencji

„Rewolucja AI” to zyskujące popularność w ostatnich latach pojęcie,...

Grupa Muszkieterów z blisko 11 mld zł obrotu i 650 mln zł wzrostu w 2024 roku

W 2024 roku Grupa Muszkieterów osiągnęła łączny obrót w...

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Rok 2024 w open source: Kluczowe trendy i prognozy na najbliższą przyszłość

W 2024 roku ponad 67 proc. organizacji zwiększyło wykorzystanie...

Działy marketingu i PR w 2024 roku: umiarkowane tempo rekrutacji i wyraźny wzrost stawek

Transformacja cyfrowa i zmieniające się priorytety biznesowe sprawiają, że...

NVIDIA na szczycie. Polscy inwestorzy idą pod prąd globalnym trendom

Amerykański gigant z branży technologicznej NVIDIA zamknął rok...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie