wtorek, 15 kwietnia, 2025

Do 6000 funtów kary za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu ciężarowego

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Kary za przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii uległy zmianie w lutym 2023 r., obejmując również sankcje za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu. Choć od ich wprowadzenia minął ponad rok, wielu przewoźników nadal nie wie, że zaniechanie w tej kwestii może wiązać się z dotkliwą karą finansową. Sankcja może zostać zastosowana niezależnie od tego, czy nielegalni imigranci znajdowali się w pojeździe. 

Zgodnie z sekcją 31A Ustawy o imigracji i azylu z 1999 roku (z późniejszymi zmianami), brytyjski Sekretarz Stanu może nałożyć karę na osobę odpowiedzialną za niezabezpieczenie pojazdu ciężarowego.

Osoby odpowiedzialne definiuje się jako właścicieli, najemców i kierowców, a w przypadku przyczep wolnostojących – właścicieli, najemców i operatorów.

Nawet 6000 funtów mandatu

Maksymalna kara za niezabezpieczenie pojazdu ciężarowego wynosi po 6 000 funtów na osobę odpowiedzialną za incydent. Wszystkie odpowiedzialne osoby (kierowca, pracodawca, zleceniodawca itp.) mogą zapłacić łącznie 12 000 funtów.

Kary za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu nakładane są według odpowiednich kryteriów.

1500 funtów zapłaci osoba odpowiedzialna za wykroczenie, jeśli w ciągu 5 lat poprzedzających jej nałożenie nie była karana z tytułu niezabezpieczenia pojazdu.

3000 funtów zapłaci osoba, która popełniła podobne wykroczenie w ciągu 5 lat poprzedzających nałożenie kary.

6000 funtów wyniesie mandat dla osoby, która otrzymała karę za to samo przewinienie co najmniej dwukrotnie na przestrzeni poprzednich 5 lat.

Czy karę można obniżyć?

Przepisy przewidują dwie podstawowe możliwości zmniejszenia kary. W pierwszym przypadku kwota mandatu może zostać obniżona o 50%, jeżeli osoba odpowiedzialna jest członkiem programu akredytacji kar cywilnych.  Kolejne 50% obniżki jest możliwe, jeżeli  osoba odpowiedzialna nie jest kierowcą i nie była obecna podczas podróży pojazdu lub odłączonej przyczepy do Wielkiej Brytanii, ale działała w celu zapewnienia zgodności z przepisami. Sekretarz Stanu może również rozważyć wszelkie inne kwestie, które uzna za istotne.

W przypadku nałożenia kary na osobę, która jest kierowcą pojazdu ciężarowego na podstawie umowy z właścicielem lub najemcą pojazdu (niezależnie od tego, czy jest to umowa o pracę), kierowca i właściciel lub najemca są solidarnie odpowiedzialni za karę nałożoną na kierowcę. Nie ma przy tym znaczenia, czy kara została nałożona również na właściciela lub najemcę. Solidarna odpowiedzialność oznacza,  że jeżeli kierowca nie zapłaci kary, Border Force zwróci się o jej uregulowanie do jego pracodawcy – tłumaczy Lucica Kucharec, aplikantka radcowska w TC Kancelarii Prawnej.

Wielkość kary zależna od dochodów

Sekretarz Stanu może rozważyć wnioski osób odpowiedzialnych o zastosowanie weryfikacji dochodów w celu zmniejszenia pozostałego poziomu kary.

W przypadku osób fizycznych, pod uwagę brane będą wszystkie dochody danej osoby (w tym np. za nadgodziny) za trzy miesiące poprzedzające incydent. Określając dokładny poziom kary, Sekretarz Stanu weźmie pod uwagę wszelkie oświadczenia złożone przez daną osobę dotyczące jej osobistej sytuacji finansowej.

W przypadku osób prawnych, weryfikacja dochodów w celu zmniejszenia pozostałego poziomu kary może nastąpić dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

Zgodnie z wytycznymi, mikroprzedsiębiorcą jest podmiot, którego obrót wynosi do 2 milionów euro, zatrudniający mniej niż 10 pracowników. Taki przedsiębiorca może liczyć na zmniejszenie pozostałego poziomu kary o nawet 75%. Małym przedsiębiorcą z kolei jest podmiot, którego obrót wynosi do 10 milionów euro i zatrudnia mniej niż 50 pracowników. W takim przypadku przedsiębiorca może liczyć na zmniejszenie pozostałego poziomu kary o 50% – mówi Lucica Kucharec.

Ostatnim podmiotem, który może wnioskować o weryfikację dochodów w celu obniżenia poziomu kary, jest średni przedsiębiorca. Mowa o podmiocie, który zatrudnia mniej niż 250 pracowników i generuje obroty wynoszące maksymalnie 50 milionów euro. W takim przypadku zmniejszenie kary może wynieść maksymalnie 25%.

Proces odwoławczy w praktyce

Osoby odpowiedzialne powinny napisać w złożonym wniosku, dlaczego uważają, że należy zastosować weryfikację dochodów i jaki ich zdaniem powinien być poziom kary. Do wniosku trzeba dołączyć dokumentację. W przypadku osób fizycznych mogą to być odcinki wynagrodzenia lub wyciągi bankowe, a dla spółek – bilanse lub oświadczenia podpisane przez osobę zarządzającą.

Do dokumentacji sporządzonej w języku innym niż angielski lub walijski należy dołączyć uwierzytelnione tłumaczenie na jeden z tych języków. Wnioski można składać w dowolnym momencie do dnia, przed którym kara lub kary muszą zostać zapłacone.

Po tym terminie wnioski nie będą rozpatrywane, chyba że w wyjątkowych okolicznościach, według uznania Sekretarza Stanu. Po rozpatrzeniu wniosku może on jednak zdecydować o niestosowaniu weryfikacji środków. Mowa o sytuacjach, gdy przedstawiono niewystarczające dowody dotyczące sytuacji finansowej danej osoby fizycznej lub spółki albo w przypadku, gdy dowody te nie uzasadniają złożonego wniosku – podsumowuje ekspertka TC Kancelarii Prawnej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Podobne tematy

Pokolenie Z na rynku pracy: stabilność, rozwój i dobre wynagrodzenie ponad wszystko

74 proc. przedstawicieli pokolenia Z chce być zatrudnionych na...

Presja płacowa słabnie – efekt inflacji i kondycji firm

Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2025 r....

Rok 2025: Nowe regulacje na rynku pracy – co zmienia się dla pracowników i pracodawców?

Rok 2025 przynosi istotne zmiany w przepisach dotyczących rynku...

Dział administracji i zakupów w 2024: zmiany na rynku pracy i wzrost wynagrodzeń

Działy administracji i zakupów odgrywają kluczową rolę w codziennym...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Pożyczka dla małych firm: kluczowe informacje dla przedsiębiorców

Współczesne małe i średnie firmy (MŚP) napotykają na różne...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie