wtorek, 15 kwietnia, 2025

Efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W październiku stopa bezrobocia w Polsce spadła do 5 proc. i była najniższa od 1990 roku – wynika z danych GUS. Tym samym umacniająca się era pracownika w znaczący sposób wpływa na pracę zespołów HR, od których wymaga się wykazania efektywności podjętych działań oraz oferowanych przez firmę świadczeń pozapłacowych. Szczególnie że już blisko 90 procent osób zatrudnionych w Polsce takie świadczenia otrzymuje – wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez SW Research. Jednocześnie badanie wykazało, że nie cieszą się one 100-procentową popularnością.

Dziś, kiedy na rynku popyt na wykwalifikowanych pracowników przewyższa podaż, a gotowość do zmiany pracy jest większa niż w latach ubiegłych, świadczenia pozapłacowe stają się standardowym elementem oferty pracy. Z jednej strony mają one pomóc zatrzymać osoby już zatrudnione, z drugiej przyciągnąć do firmy wartościowych kandydatów.

Inwestycja w pracownika to jedna z najważniejszych inwestycji firmy, szczególnie dziś, gdy stopa bezrobocia jest najniższa od blisko 30 lat. Znajduje to odzwierciedlenie w polityce kadrowej, bo jak wynika z raportu „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” pracodawca już 9 z 10 osób zatrudnionych w Polsce nie poprzestaje jedynie na wypłacaniu wynagrodzenia za wykonaną pracę, ale oferuje świadczenia dodatkowe. Niemniej w dobie optymalizacji kosztów i mierzenia zwrotu z inwestycji ważne jest, aby stanowiły one odpowiedź na realne potrzeby pracowników czy potencjalnych kandydatów do pracy, bo wtedy mogą się realnie przekładać na lepsze wyniki spółki. W mojej opinii weryfikacja efektywności świadczeń pozapłacowych będzie ważnym punktem strategii HR w wielu firmach – firmy będą coraz częściej zwracać uwagę na to, by nie ponosić kosztów benefitu, który nie wpływa na satysfakcję i zaangażowanie pracowników

– mówi Katarzyna Turska, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Sodexo Benefits and Rewards Services

Świadczenia pozapłacowe – oferta vs. wykorzystanie

Jak wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, które zostało przeprowadzane w Polsce na osobach aktywnych zawodowo, pracownikom najczęściej oferowane są ubezpieczenia zdrowotne i dodatkowe ubezpieczenia (kolejno 51 proc. i 39 proc.). W ofercie na trzecim miejscu znajduje się dofinansowanie sportu lub rekreacji (37 proc.). Wyniki pokazują, że żadne ze wskazanych świadczeń nie cieszy się 100 proc. popularnością i zainteresowaniem osób, którym zostały zaoferowane. Z ubezpieczenia zdrowotnego korzysta 70 proc., a z dodatkowego 69 proc. zatrudnionych, którzy otrzymali takie świadczenie. Dofinasowanie do sportu wykorzystuje trochę ponad połowa, w tym częściej kobiety niż mężczyźni (kolejno 58 proc. i 51 proc.). Z raportu Sodexo „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” wynika, że stosunkowo wysokim zainteresowaniem i tym samym wysoką efektywnością cieszą się świadczenia związane z dofinansowaniem posiłków, po które sięga 65 proc. osób, które mają dostęp do tego świadczenia.Efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyceRaport Sodexo Benefits and Rewards Services „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” powstał jako efekt ogólnopolskiego badania. Zostało ono zrealizowane w II kwartale 2019 roku przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiet z osobami zatrudnionymi w ramach umowy o pracę, regularnie przebywających w miejscu pracy.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Rosną wynagrodzenia, ale realna siła nabywcza nie – Barometr Rynku Pracy 2025

Choć 39% Polaków wskazuje na wzrost wynagrodzeń, poprawę sytuacji...

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

Polska otwiera się na pracowników z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej – nowe trendy na rynku pracy

Polski rynek pracy w ostatnich latach doświadcza znaczących zmian...

Rośnie liczba Filipińczyków pracujących w Polsce. Już niemal 15 tys. pracuje legalnie

Migracja zarobkowa obywateli krajów azjatyckich do Polski systematycznie rośnie....

Podobne tematy

Kurs dolara mocno w dół – najgorszy tydzień waluty od lat

By znaleźć tak słaby okres dla USD względem EUR,...

Jak miłość wpływa na portfel? Ekonomiczne korzyści życia we dwoje

Walentynki to nie tylko okazja do celebrowania miłości, ale...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Samochód nowy czy używany? Podpowiadamy co wybrać!

Zakup samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych, jaką...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Polska coraz bardziej międzynarodowa – obcokrajowcy na polskim rynku pracy

W ciągu ostatnich lat liczba zatrudnionych w Polsce obcokrajowców...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie