Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
wtorek, 15 kwietnia, 2025

Halloween w Polsce: Jakie jest podejście Polaków do tego święta i jak planują je obchodzić?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Instytut Badań Pollster z okazji Halloween zapytał Polaków o opinie na temat do tego święta oraz o sposoby jego obchodzenia.

Nastawienie do Halloween

Większość Polaków, bo blisko 2/3 jest pozytywne lub neutralnie nastawionych do święta Halloween (63%), choć nie zawsze je obchodzi – świętuje je blisko co trzeci (31%). Ponad połowa Polaków nigdy nie obchodziła Halloween (58%). Zdecydowanie najczęściej świętują je młodzi do 34 roku życia (63%), a dwukrotnie rzadziej osoby po 55 roku życia (28%).

Co piąty dorosły Polak uważa, że Halloween jest to głównie zabawa dla dzieci (22%). Co dziesiąty docenia radosny nastrój, który wnosi do ponurej polskiej jesieni i okresu około 1 listopada (9%). Tylko 17% zdecydowanie nie akceptuje tego święta, a 7% wręcz uważa, że powinno być zakazane, bo ma szkodliwy wpływ na dzieci. Blisko 1/5 populacji uważa, że to obcy kulturowo zwyczaj i nie widzi potrzeby obchodzenia go (18%), istotnie częściej są tego zdania osoby w wieku 55 lat i starsze (23%). Natomiast 7% populacji jest zdania, że głównym podłożem Halloween jest komercyjne podejście i nakręcanie konsumpcji, częściej uważają tak osoby z wyższym wykształceniem (10%).

Obchody Halloween

Większość Polaków zna zwyczaje związane z Halloween głównie z filmów, seriali i książek (73%). Z czasów własnego dzieciństwa zwyczaje halloweenowe wyniosło 9% z nas, ale dotyczy to przede wszystkim młodszego pokolenia Polaków – w wieku 18-34 lata (24%).

Najczęstszą formą obchodzenia Halloween w Polsce jest kupowanie słodyczy i przekąsek w stylu święta (40% świętujących), wydrążanie dyni – robi to co trzeci ze świętujących (36%) oraz dekorowanie mieszkania lub domu – 27%.

Dla co czwartego obchodzącego Halloween, świętowanie wiąże się z imprezą dla dzieci (25%), a  co piąty bawi się na imprezie dla dorosłych (21%). Popularne jest również zapraszanie znajomych lub wybranie się z wizytą do kogoś (24%). Co piąty zaś zwykle spędza to święto oglądając horrory (25%). Zbliżony odsetek, bo 21% przebiera się w kostium, a 19% zbiera cukierki u sąsiadów.

Kobiety częściej niż panowie są zaangażowane w atrakcje dla dzieci – częściej uczestniczą w imprezach dla dzieci (31%), w zbieraniu cukierków (24%) i same kupują słodycze (46%). Natomiast mężczyźni częściej niż panie spędzają wieczór Halloweenowy wychodząc „na miasto” – 21%.

Świętowanie Halloween w bieżącym roku

W tym roku świętowanie Halloween planuje co piąty z dorosłych Polaków (21%). ¼ nie ma jeszcze sprecyzowanych planów (26%). Ci, którzy planują bawić się na Halloween w tym roku w połowie przypadków planują spędzić je w towarzystwie partnera(ki) życiowego(ej) (50%). 44% spędzi je z dziećmi, a ponad co trzeci (37%) ze znajomymi i pozostałymi członkami rodziny.

Blisko połowa zamierza wydrążyć dynię (48%), 42% kupi słodycze i przekąski w stylu halloweenowym, a co trzeci udekoruje mieszkanie lub dom (32%). Cukierki zamierza zbierać 16%, znacznie częściej planują to osoby w wieku 35-44 lata, a zatem można przypuszczać, że są na etapie życia, w którym posiadają dzieci.

Dekoracje i przebieranie

Większość Polaków przyznaje, że lubi dekoracje hallowenowe (80%) i najczęściej są to dynie – lubi je (51%). W drugiej kolejności lubiane są lampiony i świece (36%). Niepokojące dekoracje wykorzystujące przerażające elementy jak np. duchy, czarownice, pająki itp. są zdecydowanie rzadziej lubiane. Bardziej sceptyczne do dekoracji halloweenowych jest starsze pokolenie – 27% Polaków po 55 roku życia w ogóle nie lubi dekoracji w tym stylu.

 

W tym roku większość obchodzących Halloween planuje zrobić dekoracje w postaci dyni (65%), a blisko połowa chce udekorować mieszkanie/dom lampionami i świecami (46%). Spośród pozostałych dekoracji najbardziej popularne będą w tym roku pająki, które zamierza wykorzystać do ozdabiania mieszkania lub domu 23% ankietowanych. Młodzi w wieku 18-34 lata, częściej niż pozostałe grupy wiekowe, wybiorą duchy (23%), podobnie jak elementy związane z krwią i torturami (17%).

W tym roku ozdoby halloweenowe będą równie często samodzielnie przygotowywane (54%), co kupowane (49%). Co trzeci zaś wykorzysta dekoracje z poprzednich lat (35%).

Zakładanie kostiumów na Halloween jest nieco mniej popularne wśród Polaków niż dekorowanie domu. W tym roku przebierze się co trzeci planujący świętować 31 października (35%), zdecydowanie częściej będą to osoby młodsze do 34 roku życia (48%). Natomiast 18% deklaruje, że ani on, ani nikt z jego bliskich nie planuje się przebierać, mimo że będzie świętować.

Osoby, które zamierzają w tym roku wraz z bliskimi założyć halloweenowe stroje, najczęściej, bo w połowie przypadków, chcą skorzystać z własnej kreatywności i przygotować elementy przebrania samodzielnie (54%). 36% kupi gotowe elementy, a 41% wykorzysta elementy z poprzednich lat. Pożyczanie przebrania jest relatywnie mniej popularne i dotyczy 5%.

Cukierek albo psikus

Zbieranie cukierków przez dzieci u sąsiadów jest uznawane za raczej lub bardzo niebezpieczne przez połowę ankietowanych (49%), znacznie częściej są tego zdania Polacy po 55 roku życia(56%). Tylko co trzeci badany twierdzi, że jest to bezpieczne (36%).

Badani najczęściej uważają, że bezpieczeństwo dzieciom zapewni chodzenie w dużych grupach (42%). 35% jest zdania, że dzieciom powinien towarzyszyć rodzic. Natomiast blisko ¼ dorosłych uważa, że dzieci w ogóle nie powinny chodzić wieczorami po obcych domach (23%), częściej takie zdanie mają osoby po 55 roku życia (30%).

Większość z nas zdecydowanie woli słodkości niż psikusy – ponad połowa z nas wybierze cukierek zamiast psikusa (56%). Na obie atrakcje skusi się co trzeci badany (31%).

O badaniu:
Informacje pochodzą z badania zrealizowanego  25.10.2024  roku metodą CAWI na próbie 1030 respondentów (uczestników panelu badawczego ReaktorOpinii.pl). Próba była reprezentatywna dla obywateli Polski w wieku 18+. Maksymalny błąd oszacowania wyniósł około 3%.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Samochód nowy czy używany? Podpowiadamy co wybrać!

Zakup samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych, jaką...

Kamery nasobne dla ratowników medycznych – ochrona czy zagrożenie dla prywatności?

Wprowadzenie kamer nasobnych dla zespołów ratownictwa medycznego jest jednym...

IBM i Palo Alto Networks: Fragmentacja rozwiązań cyberbezpieczeństwa osłabia organizacje

Nowe globalne badania przeprowadzone przez IBM Institute for Business...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie