Wprowadzenie przez Kaufland nowej platformy marketplace na polski rynek e-commerce stanowi interesujący ruch w dynamicznie rozwijającej się branży. Choć Kaufland posiada silną markę i doświadczenie z sukcesów na innych rynkach europejskich, w Polsce napotyka na wyjątkowo silną konkurencję w postaci chociażby Allegro i Amazona, które zdominowały większość kategorii produktowych na rynku.
Kluczowe strategie i wyzwania
Pomimo dużej rozpoznawalności marki Kaufland, sam branding nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu w polskim e-commerce. W porównaniu do konkurentów, niemiecka sieć notuje niższą liczbę miesięcznych wizyt na swojej stronie internetowej (1,2 mln) przy 10,5 mln Lidla czy 7 mln Biedronki. To pokazuje, że Kaufland stoi przed kluczowym wyzwaniem w zakresie akwizycji ruchu online, którego pozyskanie będzie miało fundamentalne znaczenie dla potencjalnego sukcesu marketplace’u firmy.
Kaufland zdaje się rozumieć te wyzwania i odpowiednio dostosowywać do nich strategię wdrożenia swojej platformy. Inwestycje w polską obsługę klienta, zaawansowane opcje logistyczne takie jak Fulfillment by Kaufland to kroki w dobrym kierunku. Te działania mogą znacząco poprawić doświadczenia użytkowników i sprzedawców, co jest niezbędne w kontekście obecnej na rynku silnej konkurencji.
W strategii marki są też przewidziane działania, które mają zachęcić potencjalnych sprzedawców do współpracy. Aktualnie Kaufland proponuje im bezpłatną działalność w marketplace przez pierwsze 3 miesiące, a także budżet na reklamy, co jest atrakcyjną ofertą na start. Kluczowym pytaniem pozostaje, czy w dłuższej perspektywie platforma będzie w stanie utrzymać zainteresowanie partnerów biznesowych w zakresie wolumenu sprzedaży i poziomu prowizji.
Mobilny marketplace i przyszłość rynku
Integracja marketplace z polską wersją aplikacji mobilnej Kaufland to kolejny niezbędny, strategiczny ruch, który bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia zaangażowania użytkowników. Przede wszystkim zapewni marce kanał bezpośredniej komunikacji nowej oferty z bazą klientów korzystających z aplikacji firmy. Z kolei z punktu widzenia konsumentów, którzy preferują zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych, dostęp do asortymentu z poziomu smartfona może skutecznie przyciągnąć ich do platformy Kaufland.pl.
Reasumując, ostateczny sukces marketplace’u Kaufland będzie zależał przede wszystkim od zdolności do pozyskania użytkowników i zapewnienia im wysokiej jakości doświadczeń zakupowych. Konkurencja na polskim rynku e-commerce jest ogromna, a wyróżnienie się unikalną ofertą będzie niezwykle trudne. Kaufland musi zatem skupić się na innowacyjnych rozwiązaniach logistycznych, atrakcyjnych warunkach dla sprzedawców oraz efektywnej strategii marketingowej.
Obserwowanie dalszych kroków rozwoju Kaufland.pl będzie niezwykle interesujące, szczególnie w kontekście reakcji liderów rynku, takich jak Allegro. Rywalizacja może bez wątpienia przyczynić się do dalszego rozwoju i dynamizacji polskiego rynku e-commerce.
Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind