niedziela, 19 stycznia, 2025

Największe kryzysy wizerunkowe 2024: Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych i Red is Bad; alkotubki oraz Janusz Palikot

Największy kryzys wizerunkowy 2024 roku w polskiej przestrzeni publicznej to zatrzymanie byłego Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych oraz twórcy marki „Rad is Bad”. W kategorii firm i organizacji niechlubne pierwsze miejsce zajął OLV w związku z kontrowersjami wokół obecności saszetek z alkoholem na sklepowych półkach, a wśród marek osobistych z największymi problemami mierzył się zatrzymany przez CBA Janusz Palikot. Takie są wyniki badania Kryzysometr 2024/25 przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications wśród ponad stu ekspertów ds. komunikacji reprezentujących największe polskie firmy, organizacje i instytucje.

Kryzysy w sferze publicznejNajwieksze kryzysy wizerunkowe 2024 publiczne

W sferze publicznej największym kryzysem wizerunkowym roku było zatrzymanie Michała Kuczmierowskiego, byłego Prezesa RARS oraz Pawła Szopy, twórcy marki Red is Bad, w związku z oskarżeniami o nieprawidłowe wydawanie środków publicznych, tak wskazało 41% respondentów Kryzysometru. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Jacek Sutryk, zatrzymany w związku z aferą w Collegium Humanum (30% głosów). Kryzysowe podium zamknął Prezes PKOL Radosław Piesiewicz z kontrowersjami wokół wyjazdów swoich i rodziny, w tym odpraw VIP na lotniskach oraz wysokości wynagrodzenia (29% wskazań).

Na kolejnych miejscach zestawienia znalazła się partia Suwerenna Polska, oskarżana o niewłaściwe wydatkowanie środków z Funduszu Sprawiedliwości (26% głosów[1]) oraz, podobnie jak w ubiegłym roku, Kościół Katolicki, na którego wizerunku w dalszym ciągu ciąży między innymi zakończona śmiercią orgia na plebanii w Dąbrowie Górniczej (25% wskazań).

„Uczciwość, przejrzystość i transparentność to słowa klucze tegorocznej edycji rankingu Kryzysometr w sferze publicznej. Oskarżenia o ich brak, te formułowane przez prokuratora lub po prostu wybijające się w debacie publicznej są wspólnym mianownikiem dla każdego z kryzysów z pierwszej czwórki naszego zestawienia. To pokazuje, że społeczeństwo coraz dokładniej patrzy władzy – zarówno tej ogólnopolskiej, jak i lokalnej – na ręce i jest coraz bardziej wyczulone na przestrzegania zasad, a to dobry znak dla przestrzeni publicznej w Polsce – komentuje Krzysztof Tomczyński, Partner Zarządzający Alert Media Communications.

Kryzysowe marki biznesowe i osobiste

Najwieksze kryzysy wizerunkowe 2024 fullW rankingu kryzysów biznesowych na pierwszym miejscu uplasowała się firma OLV, producent tzw. alkotubek, których obecność na sklepowych półkach wywoła potężne kontrowersje jesienią (54% głosów) Drugie miejsce zajęła rodzinna saga i walka o władzę w radzie nadzorczej oraz zarządzie spółek Polsat (41%).  Trzecie miejsce przypadło TVP, jako pokłosie zawieszenia Przemysława Babiarza po jego komentarzu dot. emisji utworu „Imagine” w trakcie Ceremonii Otwarcia Igrzysk Olimpijskich (32%).

W rankingu marek osobistych, pierwsze miejsce zajął Janusz Palikot, zatrzymany w październiku przez CBA pod zarzutami oszustwa i przywłaszczenie mienia (56% głosów). Na drugim miejscu  uplasował się  influencer „Budda”, zatrzymany przez CBŚP w związku z oskarżeniami o nielegalne loterie, hazard i udział w grupie przestępczej (46%). Podium tego rankingu zamknął Filip Chajzer, który zmagał się z problemami wizerunkowymi związanymi z zamknięciem fundacji, udziałem w gali freak fight  oraz kontrowersjami wokół prowadzonej działalności gastronomicznej (35%).

Pierwsza trójka w kategorii biznesowej to kryzysy, które mocno przebiły się do świadomości publicznej w związku ze swoim społecznym charakterem. Mamy tu coraz mocniej obecny w debacie publicznej temat granic sprzedaży alkoholu oraz dwie z trzech największych stacji telewizyjnych w Polsce, choć każda z nich swą obecność w zestawieniu zawdzięcza sprawom o znacząco różniącym się od siebie kalibrze. Marki osobiste zaś i dwa największe kryzysy z tego zestawienia to podobnie jak w sferze publicznej kwestia przestrzegania przepisów prawa i coraz mniejszej społecznej i państwowej tolerancji na jego łamanie przez osoby znane – podsumowuje Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications.

W szerokim panelu eksperckim badania Kryzysometr 24/25, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2023 r., wzięło udział 105 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Wskazali oni największe kryzysy roku z podziałem na sferę publiczną (zdominowaną przez politykę), biznesową (tu zamieściliśmy organizacje i firmy) oraz marki osobiste.

[1] W głosowaniu można było wskazać maksymalnie 3 kryzysy, dlatego procenty nie sumują się do 100

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Cyberprzestępcy wykorzystują pożary w Kalifornii do wyłudzania danych

W minionym tygodniu Los Angeles zmagało się z...

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać z AI w codziennej pracy

Aż 29 proc. polskich przedsiębiorczyń chciałoby rozszerzyć działalność o...

Blue Monday: Jak marketing stworzył „najbardziej depresyjny dzień w roku”

W najbliższy poniedziałek przypada tzw. Blue Monday, dzień, który…...

Jak pytania prejudycjalne do TSUE zmieniają przebieg polskich postępowań sądowych?

Strona toczącego się przed polskim sądem postępowania może złożyć...

Podobne tematy

To już nie tylko miejsca do spania. Hotele muszą oferować znacznie więcej

Współcześnie podróżni nie szukają już tylko miejsca do spania,...

Active Ageing: przepis na dłuższe i lepsze życie

Czym jest aktywne starzenie? “Active Ageing” to według Światowej...

2024 na plusie, ale 2025 stawia wyzwania dla branży badawczej

Dwa ostatnie lata były stabilne w branży badawczej. Przychody...

Uniwersytety, Bundeswehra i Ministerstwo Obrony Niemiec wycofują się z X

Niemieckie media i opinia publiczna coraz częściej dyskutują o...

Waloryzacja czynszów w 2025 r. – co czeka najemców?

Do umów najmu zawieranych na dłużej niż rok właściciele...

Dzień z inflacją

Po wczorajszym odczycie producenckiej inflacji w USA, dziś wszyscy...

Telefon ważniejszy niż portfel – wyniki badania Mobilny Portret Polaka 2025

93 proc. badanych Polaków korzysta z telefonu komórkowego częściej...

Czynsze rosną, a najemcy dochodzą do granic możliwości finansowych

Płacimy więcej za wynajem mieszkań. „Czynsz, media, sprzątanie klatek...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie