Największy kryzys wizerunkowy 2024 roku w polskiej przestrzeni publicznej to zatrzymanie byłego Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych oraz twórcy marki „Rad is Bad”. W kategorii firm i organizacji niechlubne pierwsze miejsce zajął OLV w związku z kontrowersjami wokół obecności saszetek z alkoholem na sklepowych półkach, a wśród marek osobistych z największymi problemami mierzył się zatrzymany przez CBA Janusz Palikot. Takie są wyniki badania Kryzysometr 2024/25 przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications wśród ponad stu ekspertów ds. komunikacji reprezentujących największe polskie firmy, organizacje i instytucje.
Kryzysy w sferze publicznej
W sferze publicznej największym kryzysem wizerunkowym roku było zatrzymanie Michała Kuczmierowskiego, byłego Prezesa RARS oraz Pawła Szopy, twórcy marki Red is Bad, w związku z oskarżeniami o nieprawidłowe wydawanie środków publicznych, tak wskazało 41% respondentów Kryzysometru. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Jacek Sutryk, zatrzymany w związku z aferą w Collegium Humanum (30% głosów). Kryzysowe podium zamknął Prezes PKOL Radosław Piesiewicz z kontrowersjami wokół wyjazdów swoich i rodziny, w tym odpraw VIP na lotniskach oraz wysokości wynagrodzenia (29% wskazań).
Na kolejnych miejscach zestawienia znalazła się partia Suwerenna Polska, oskarżana o niewłaściwe wydatkowanie środków z Funduszu Sprawiedliwości (26% głosów[1]) oraz, podobnie jak w ubiegłym roku, Kościół Katolicki, na którego wizerunku w dalszym ciągu ciąży między innymi zakończona śmiercią orgia na plebanii w Dąbrowie Górniczej (25% wskazań).
„Uczciwość, przejrzystość i transparentność to słowa klucze tegorocznej edycji rankingu Kryzysometr w sferze publicznej. Oskarżenia o ich brak, te formułowane przez prokuratora lub po prostu wybijające się w debacie publicznej są wspólnym mianownikiem dla każdego z kryzysów z pierwszej czwórki naszego zestawienia. To pokazuje, że społeczeństwo coraz dokładniej patrzy władzy – zarówno tej ogólnopolskiej, jak i lokalnej – na ręce i jest coraz bardziej wyczulone na przestrzegania zasad, a to dobry znak dla przestrzeni publicznej w Polsce – komentuje Krzysztof Tomczyński, Partner Zarządzający Alert Media Communications.
Kryzysowe marki biznesowe i osobiste
W rankingu kryzysów biznesowych na pierwszym miejscu uplasowała się firma OLV, producent tzw. alkotubek, których obecność na sklepowych półkach wywoła potężne kontrowersje jesienią (54% głosów) Drugie miejsce zajęła rodzinna saga i walka o władzę w radzie nadzorczej oraz zarządzie spółek Polsat (41%). Trzecie miejsce przypadło TVP, jako pokłosie zawieszenia Przemysława Babiarza po jego komentarzu dot. emisji utworu „Imagine” w trakcie Ceremonii Otwarcia Igrzysk Olimpijskich (32%).
W rankingu marek osobistych, pierwsze miejsce zajął Janusz Palikot, zatrzymany w październiku przez CBA pod zarzutami oszustwa i przywłaszczenie mienia (56% głosów). Na drugim miejscu uplasował się influencer „Budda”, zatrzymany przez CBŚP w związku z oskarżeniami o nielegalne loterie, hazard i udział w grupie przestępczej (46%). Podium tego rankingu zamknął Filip Chajzer, który zmagał się z problemami wizerunkowymi związanymi z zamknięciem fundacji, udziałem w gali freak fight oraz kontrowersjami wokół prowadzonej działalności gastronomicznej (35%).
Pierwsza trójka w kategorii biznesowej to kryzysy, które mocno przebiły się do świadomości publicznej w związku ze swoim społecznym charakterem. Mamy tu coraz mocniej obecny w debacie publicznej temat granic sprzedaży alkoholu oraz dwie z trzech największych stacji telewizyjnych w Polsce, choć każda z nich swą obecność w zestawieniu zawdzięcza sprawom o znacząco różniącym się od siebie kalibrze. Marki osobiste zaś i dwa największe kryzysy z tego zestawienia to podobnie jak w sferze publicznej kwestia przestrzegania przepisów prawa i coraz mniejszej społecznej i państwowej tolerancji na jego łamanie przez osoby znane – podsumowuje Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications.
W szerokim panelu eksperckim badania Kryzysometr 24/25, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2023 r., wzięło udział 105 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Wskazali oni największe kryzysy roku z podziałem na sferę publiczną (zdominowaną przez politykę), biznesową (tu zamieściliśmy organizacje i firmy) oraz marki osobiste.
[1] W głosowaniu można było wskazać maksymalnie 3 kryzysy, dlatego procenty nie sumują się do 100