Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Szybkie pociągi jeżdżą po Polsce już od 2012 roku, ale dotychczas Szczecin był przez nie omijany. Wiadomość należy traktować pozytywnie, bo od wielu lat mówi się o tym, że Szczecin jest wykluczony komunikacyjnie. – To wiadomość jednoznacznie pozytywna. Pomorze Zachodnie musi być lepiej skomunikowane z resztą kraju żeby przyciągać tu przedsiębiorców i inwestorów. Zależy nam na połączeniach kolejowych, ale i na lotniczych. Każdy dodatkowa relacja Szczecin-Warszawa jest krokiem w dobrą stronę – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Szczecin mniej wykluczony komunikacyjnie
Pendolino w Szczecinie kursować będzie od poniedziałku do piątku w relacji Szczecin-Warszawa. Pociąg ruszać będzie ze Szczecina około godziny 7 rano, a do Warszawy dojedzie po 11. W drogę z Warszawy do Szczecina ruszy po godzinie 16:00. Czas przejazdu wyliczony został na około 4 godziny i 17 minut, co oznacza, że połączenie Pendolino pozwoli zaoszczędzić około 25 minut względem innych relacji dotychczas dostępnych drogą kolejową.
– Pendolino w Szczecinie to dobra wiadomość z przynajmniej kilku powodów. Fakt, że ten pociąg będący symbolem nowoczesności na polskiej kolei omijał Szczecin był nieco symptomatyczny. Pozwalał na tezę, że Szczecin jest komunikacyjnie tak opóźniony, że nawet Pendolino tutaj nie dojeżdża. Ten argument przestaje funkcjonować – mówi Hanna Mojsiuk.
– Potrzebujemy jak największej ilości szybkich połączeń ze stolicą. Musimy szukać alternatyw dla transportu samochodowego. Wszelkie możliwości przemieszczania się do Warszawy samolotami i pociągami są pożądane i sprawiają, że możemy jeszcze skuteczniej przyciągać inwestorów i ludzi biznesu do Szczecina, ale jednocześnie i osoby ze Szczecina mogą skuteczniej aplikować o pracę w Warszawie i dojeżdżać tam na miejsce. To powoduje również, że utrzymywanie relacji biznesowych z podmiotami z Warszawy staje się łatwiejsze – mówi Hanna Mojsiuk.
Niektórzy uważają, że Pendolino jest w tym momencie już nie jest efektywne, bo nie zmienia znacząco długości dotarcia do Warszawy względem ekspresowych połączeń. Jak mówi Hanna Mojsiuk jeżeli dzięki Pendolino można zaoszczędzić jednego dnia na trasie Szczecin-Warszawa i Warszawa-Szczecin blisko godzinę, to jest to połączenie warte starań.
Więcej przedsiębiorców spoza Szczecina przyjedzie na konferencje do naszego miasta?
Jakie sektory gospodarki najbardziej zyskają na tym, że Pendolino dojedzie do Szczecina? Przedsiębiorcy nie mają wątpliwości, że połączenia komunikacyjne zwiększają atrakcyjność regionu jako miejsca do którego można szybko dotrzeć.
– Rozmawiałam o Pendolino z wieloma przedsiębiorcami i padają sformułowania, że zyska na przykład sektor MICE, a ludziom spoza Szczecina będzie łatwiej dotrzeć tutaj na konferencje i spotkania biznesowe, których w Szczecinie jest przecież coraz więcej. Pendolino pozytywnie wpłynie także na sektor offshore, który rozwija się w regionie i potrzebuje dużej ilości spotkań relacji Szczecin-Warszawa. Im lepszy transport na linii Szczecin-stolica, tym większa szansa, że nasze miasto stanie się hubem dyskusji między resztą Polski, a Berlinem i to u nas będą się odbywać ważne spotkania z podmiotami zagranicznymi – mówi Hanna Mojsiuk.
Pendlino wejdzie do rozkładu jazdy już 14 grudnia.