poniedziałek, 13 stycznia, 2025

PKP Cargo: restrukturyzacja i interesy akcjonariuszy kluczowe dla przyszłości spółki

PKP Cargo jest spółką ważną z perspektywy polskich interesów narodowych. PKP Cargo jest prywatną spółką, to nie spółka państwowa – choć 33% akcji posiada PKP SA, która jest spółką skarbu państwa, ale aż 67% akcji posiadają prywatni inwestorzy, otwarte fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne. A zatem akcjonariuszami PKP CARGO jest 15 milionów Polaków, którzy są członkami OFE – a nie państwo polskie, jako takie. Dlatego w takiej firmie powinna rządzić ekonomia i interes akcjonariuszy, nie polityka czy związki zawodowe.

– Oczywiście państwo polskie powinno mieć zdolności w zakresie obronności, ale nie trzeba mieć tak wielkiej spółki, która wozi wszystko i jest drugim największym operatorem logistycznym i kolejowym w Europie, żeby przewozić pojazdy czy dostawy wojskowe – powiedział serwisowi eNewsroom.pl podczas EFNI 2024 dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO w restrukturyzacji. – Obecnie PKP Cargo jest jedyną spółką w Polsce, która jest w stanie wykonać te zadania. Ale spółka wymaga głębokiej restrukturyzacji. Warto, żeby akcjonariusze posiadali spółkę, która jest zdrowa, nowoczesna, która zarabia na siebie. I która przynosi wartość dodaną w postaci wypłacania dywidendy. Taki też jest cel funkcjonowania spółki prawa handlowego. Naturalnie misje czy inne zadania strategiczne należy wykonywać – tylko ktoś musi za to zapłacić. W przyszłości nie będzie już takiego zapotrzebowania na masowe przewozy, jak to było przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Będziemy oczywiście dalej wozić kruszywa – ale te przewozy też będą się stopniowo zmniejszać, bo przecież większość dróg szybkiego ruchu już zbudowaliśmy. Realizacja nowych linii kolejowych też nie będzie trwała bardzo długo. Musimy jasno powiedzieć, w jaki sposób dostosować naszą spółkę do wyzwań przyszłości – wskazuje dr Marcin Wojewódka.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Kryzys demograficzny w Polsce. Jak brak stabilności na rynku pracy wpływa na decyzje rodziców?

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszych dziewięciu...

Rajd dolara wstrzymany przez wieści o cłach

Początek tygodnia przyniósł doniesienia o planach stosunkowo mniej agresywnych...

Creotech Instruments ma nową umowę z ESA na monitoring śmieci kosmicznych

Creotech Instruments S.A., największa polska firma kosmiczna notowana na...
00:03:11

Kinga Grafa: Polska prezydencja to szansa na reformy jednolitego rynku UE

Od 1 stycznia 2025 r. Polska po raz drugi...

Nowelizacja Kodeksu postępowania karnego: Elektroniczne przesyłanie dokumentów w sprawach karnych

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało nowelizację Kodeksu postępowania karnego, która wprowadza...

Podobne tematy

Nowa strategia ORLENu: „Energia jutra zaczyna się dziś”

Bezpieczeństwo energetyczne, modernizacja, cele środowiskowe i rozwój oferty to...

Jaki będzie 2025 rok dla złota? Czy będzie równie łaskawy?

Kończący się rok pozostawia inwestorów stawiających na złoto w...

Grupa „MERCOR” S.A.: Stabilne wyniki w trudnym otoczeniu rynkowym

Grupa „MERCOR” S.A., należąca do liderów europejskiego rynku zabezpieczeń...

2024 przejdzie do historii jako złoty rok. Czy w 2025 r. czekają nas kolejne rekordy?

Kończący się rok pozostawia inwestorów stawiających na złoto w...

Agnieszka Wasilewska-Semail nową prezes PKP CARGO S.A.

Po przeprowadzonym postępowaniu kwalifikacyjnym 20.12.2024 r. został powołany nowy...

PKP ogłasza przetarg na budowę nowego dworca Częstochowa Główna

11.12.2024 r. spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiła postępowania...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie