- Koszyk akcji z branży odzieżowej w ciągu ostatniego roku osiągnął znacznie lepsze wyniki niż marki luksusowe (11% w porównaniu z -8%).
- To poważna zmiana, ponieważ akcje spółek luksusowych, takich jak LVMH i Hermès, w poprzednich latach z łatwością pokonały modę uliczną.
- Powrót do handlu detalicznego jest napędzany przez spadającą inflację, zmniejszającą się presję na koszty utrzymania i dobre wyniki spółek Next i Inditex.
12 września 2024: Na kilka dni przed rozpoczęciem sezonu europejskich pokazów mody, nowe badania platformy inwestycyjno-handlowej eToro ujawniają, że po kilku latach stagnacji marki odzieżowe popularnych sieciówek odzyskują popularność w zestawieniu ze swoimi luksusowymi odpowiednikami.
eToro przyjrzało się wynikom dziesięciu największych europejskich sprzedawców luksusowych i odzieżowych według kapitalizacji rynkowej, aby zbudować dwa równoważone koszyki akcji – jeden dla akcji spółek popularnych sieciówek, drugi dla akcji luksusowych.
Dane pokazują, że akcje luksusowe znacznie przewyższyły sieciówki w ciągu ostatnich pięciu lat, generując ponad czterokrotnie większe zwroty (76% w porównaniu z 16%). Koszyk luksusowy również z łatwością pokonuje wyniki kluczowych globalnych indeksów, generując dwukrotnie większe zwroty niż Stoxx 600 w ciągu ostatnich pięciu lat i czterokrotnie większe niż FTSE 100.
Jednak w zeszłym roku trend zaczął się odwracać. Koszyk branży odzieżowej wzrósł o 11% w porównaniu z 12 miesiącami temu, podczas gdy koszyk luksusowy spadł o 8%. Oba wypadły gorzej niż Stoxx 600 (+14%) i FTSE 100 (+14%) w analogicznym okresie.
Na czele odbudowy branży odzieżowej z sieciówek stoi brytyjski filar, firma Next
Firma Next, której cena akcji wzrosła o 44% w ciągu ostatniego roku, dzięki stałemu wzrostowi zysków i inteligentnym przejęciom. Największy na świecie sprzedawca detaliczny odzieży i właściciel marki Zara, firma Inditex, również nagrodził akcjonariuszy (wzrost o 36% w ciągu roku), a firma niedawno osiągnęła rekordowe zyski. Inni silni gracze to właściciel Primark ABF (+27% w ciągu ostatniego roku) i włoski sprzedawca detaliczny OVS (+17%).
Wyniki spółek luksusowych i sieci handlowych w porównaniu z indeksami Stoxx600 i FTSE
Koszyk luksusowy | Koszyk odzieżowy | Stoxx 600 | FTSE100 |
---|---|---|---|
YTD: 2% | YTD: 9% | 7% | 8% |
1Y: -8% | 1Y: 11% | 14% | 14% |
3Y: 14%</ | 3Y: -17%</ | 9% | 17% |
5Y: 76% | 5Y: 16% | 38% | 17% |
Komentarz analityka eToro UK
Sam North, analityk eToro UK, powiedział: „Inwestowanie to długoterminowe przedsięwzięcie, a w ciągu ostatnich pięciu lat osoby inwestujące w marki luksusowe będą o wiele szczęśliwsze niż ich osoby posiadające udziały w popularnych markach odzieżowych. Sektor mody luksusowej był lepiej przygotowany do radzenia sobie z kryzysem kosztów utrzymania, a jego klienci byli mniej wrażliwi na niepewność ekonomiczną w porównaniu do wrażliwych na cenę klientów masowych, a LVMH, Hermès i inni naprawdę to wykorzystali.”
Wyniki cen akcji dużych marek odzieżowych i luksusowych
Koszyk luksusowy (10 największych marek) | Koszyk odzieżowy (10 największych marek) |
---|---|
LVMH: YTD: -5%, 1Y: -16%, 5Y: 88% | Inditex: YTD: 23%, 1Y: 36%, 5Y: 78% |
Hermès: YTD: 16%, 1Y: 14%, 5Y: 250% | Next: YTD: 16%, 1Y: 44%, 5Y: 80% |