sobota, 12 kwietnia, 2025

Polacy opowiedzieli, jak widzą przyszłość świąt w czasach AI

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z badania serwisu Prezentmarzeń “Jak sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia” w której udział wzięło 1496 osób, wynika, że sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia. Ponad 60% respondentów stwierdziło, że w przyszłości wzrośnie w nas potrzeba bliskości, będziemy poszukiwać okazji do spędzania czasu z bliskimi, a celebrowanie uroczystych spotkań zacznie być ważnym elementem życia społecznego. Zdaniem co trzeciej osoby święta dla niektórych będą jeszcze trudniejszym czasem, czasem głębokiej samotności, a co czwarta uważa, że będą ważnym okresem bliskich relacji, których jest coraz mniej. Tylko jedna osoba na dziesięć myśli, że w czasach sztucznej inteligencji święta przestaną być ważnym elementem życia społecznego.

W świetle wyników badania w Polsce rośnie grupa osób, które na Święta Bożego Narodzenia wyjeżdżają na urlop za granicę (23%) lub odpoczywają na zorganizowanych imprezach (21%). Blisko połowa respondentów odpowiedziała, że świąteczny czas spędzi w rodzinnym domu. Ponad 70% osób deklarowało, że przy stole spotka się z najbliższą rodziną, a co piąta również z dalszymi krewnymi. Jedynie 8% osób ten czas spędzi w większym gronie. Zdaniem dużej części respondentów w przyszłości jeszcze bardziej zmniejszy się liczba osób, z którymi będziemy spotykać się w trakcie Świąt Bożego Narodzenia.

Co trzecia osoba biorąca udział w badaniu uważa, że możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja wpłyną na zmianę naszych preferencji dotyczących świątecznych potraw.Obecnie w ponad 80% domów respondentów to głównie kobiety, dorośli oraz wszyscy członkowie rodziny, łącznie z dziećmi, angażują się w przygotowanie potraw bożonarodzeniowych. W co piątym domu potrawy, które są podawane na wigilijnym stole są kupowane. Respondenci uważają, że w przyszłości dzięki sztucznej inteligencji łatwiej będzie dobrać dania do preferencji osób zasiadających przy świątecznym stole, a także znaleźć nowe, lepsze wersje tradycyjnych bożonarodzeniowych potraw.

Zdaniem wszystkich respondentów biorących udział w badaniu w przyszłości sztuczna inteligencja będzie szczególnie przydatna podczas szykowania prezentów dla najbliższych. Badane osoby uważają, że we współczesnym świecie obok tradycyjnych perfum, książek, gadżetów (20%) dominują prezenty, które pozwalają spędzać ciekawie czas (29%), rozwijają pasje i zainteresowania (24%) oraz vouchery i karty podarunkowe (27%). Trzy na cztery osoby uznały, że idealny prezent świąteczny powinien przede wszystkim zaskoczyć obdarowaną osobę, sprawić radość oraz być wartościowy jakościowo i cenowo.Według respondentów, przyszłością jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do bardziej precyzyjnego dopasowywania prezentów do odbiorców i wyrażania naszych uczuć i emocji. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko zakupu nietrafionego prezentu. – mówi Aleksandra Skimina z serwisu Prezentmarzeń

Zdaniem badanych osób dzięki sztucznej inteligencji nie tylko przyspieszymy sam wybór i zakup prezentów, lepiej dopasujemy je do preferencji bliskich osób, ale również będziemy mogli zrealizować to w zakładanym budżecie. Jedna na trzy osoby na pojedynczy prezent przeznacza kwotę nie większą niż 100 zł, a co trzecia do 300 zł. Na całe święta ponad połowa respondentów ma zaplanowany budżet nie większy niż 500 zł, a co piąta osoba 1000 zł. Zdaniem ponad połowy respondentów sztuczna inteligencja pomoże lepiej zarządzić świątecznym budżetem, skalkulować koszty i podejmować lepsze decyzje.

Ponad 80% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ również na to, w jakiej formie będziemy składać świąteczne życzenia. Większość osób biorących udział w sondzie zadeklarowała, że dziś składa życzenia sms-em lub telefonicznie (39%), poprzez portale społecznościowe (19%), a co piąta osobiście. W przyszłości AI będzie nas wyręczać w znalezieniu pięknych lub przygotowaniu bardziej spersonalizowanych życzeń, a także wyręczy nas w ich wysyłaniu. Ponad połowa osób uważa, że sztuczna inteligencja wpłynie również na tradycje kolędowania.W przyszłości będziemy wybierać utwory dostosowane do preferencji domowników, a także łatwiej znajdziemy ciekawe, nieznane kolędy.

Badanie „Jak sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1496 respondentów w formie ankiety online oraz w punktach stacjonarnych w listopadzie 2023

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Doctor.One, Holi i Prosoma reprezentują Polskę w globalnym programie Google wspierającym innowacje w ochronie zdrowia

Polskie startupy w gronie globalnych liderów innowacji medycznej –...

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Podobne tematy

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Inicjatywa SprawdzaMY – siódma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała siódmą turę...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie