wtorek, 8 kwietnia, 2025

Polska przestaje być transportową potęgą? Przedsiębiorcy przestali kupować ciężarówki i naczepy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • W sierpniu zarejestrowano o ponad 63% mniej samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony niż przed rokiem. Przyczep i naczep zarejestrowano od stycznia o 1/3 mniej niż w tym samym czasie w 2023 r.
  • Takie dane mogą oznaczać problemy całej gospodarki. Czy wzrost gospodarczy w 2025 r. szacowany na 3,8% będzie „dowieziony” starymi autami lub przez ukraińskie firmy?
  • Rynek pojazdów ciężarowych przeżywa rozkwit na Ukrainie. Co muszą zrobić polskie firmy, żeby nie ulec konkurencji ze wschodu?

Polskie firmy odpowiadają za 33% unijnego rynku przewozów drogowych. Takie sformułowanie bardzo szybko traci na aktualności, a Polska może stracić pozycję lidera. Powody są jasne, to głównie zmiana sposobu wynagradzania polskich kierowców i zwiększająca się konkurencja (nie zawsze uczciwa) ze strony firm ukraińskich. Jednak tempo spadków jest zaskakujące. Rejestracji pojazdów pow. 3,5 t od początku roku jest mniej o 1/5 (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego – PZPM). Przybyło 20 356 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. W sierpniu zarejestrowano o 63% mniej samochodów ciężarowych (w ciągnikach samochodowych spadek wyniósł nawet -71%), a wrzesień był najgorszy od 4 lat. Ostatni miesiąc był jedenastym ze spadkami na rynku pojazdów użytkowych (od września 2023 r. z wyjątkiem czerwca b.r., kiedy rynek minimalnie wzrósł). Mniej było też w tym roku aut używanych sprowadzonych z zagranicy.

Czy wzrost gospodarczy da się zrealizować bez transportu?

W latach 2024-2025 spodziewane tempo wzrostu gospodarczego w Polsce będzie prawie najwyższe w Europie, wyraźnie mocniejsze niż u naszych sąsiadów z UE. Szacowany przez ekspertów przyszłoroczny wzrost PKB na poziomie 3,8% może być jednak trudny do zrealizowania bez stałego uzupełniania parku maszynowego w transporcie.

Wraz ze spadkami rejestracji pojazdów ciężarowych zmniejsza się też liczba nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t. We wrześniu 2024 r. zarejestrowano ich o 29,6% mniej r/r. (1 430 szt. – dane PZPM). Od początku 2024 r. grupa nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t osiągnęła 13 859 szt., czyli znacznie mniej niż rok wcześniej (-31,5%).

Sytuacja gospodarczo-polityczna wpłynęła negatywnie na opłacalność branży TSL już rok czy dwa lata temu. Wyraźnie widzieliśmy tendencję do likwidacji średnich firm lub zmniejszania skali ich działania z kilku, kilkunastu samochodów do jednego czy dwóch. W tym kontekście spadek rejestracji nowych ciężarówek wydaje się zrozumiały. Jednak już wkrótce możemy być świadkami przeciwnej tendencji – zwiększenia zapotrzebowania na usługi transportowe. Spowodować go może wzrost gospodarczy, który ma być w Polsce najwyższy w Europie. Do tego będą potrzebne ciężarówki i naczepy, których przy obecnych spadkach rejestracji może zabraknąć – analizuje Jerzy Dąbrowski, członek zarządu Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu TSL.

Podobny scenariusz miał miejsce w przypadku kolei. Polska dysponująca dużą bazą do przewozu towarów koleją nie była w stanie transportować węgla z bałtyckich portów czy zboża z Ukrainy.

W Polsce regres, na Ukrainie rekordowe wzrosty

Kiedy w Polsce rejestracje ciężarówek zaliczają rekordowe spadki, na Ukrainie też notowane są rekordy, ale pozytywne. W 2023 roku na Ukrainie zarejestrowano 4853 nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony (dane danych „Auto-Consulting” Ukraina). To 56,5% więcej niż w trudnym 2022 r., Jest to najlepsza sprzedaż ciężarówek, jaką odnotowano na Ukrainie w ciągu minionych dziesięciu lat.

Od czasu podpisania umowy z UE Ukraina zwiększyła o dwie trzecie wartość eksportu do UE, realizowanego dzięki przewozom drogowym.

– Polskie firmy transportowe są w stanie konkurować nie tylko niskimi kosztami. Mamy ciągle nowoczesny tabor, firmy są doświadczone i dobrze zorganizowane. Branża TSL ma też w Polsce liczne narzędzia finansowe np. faktoring, które czynią je bardziej elastycznymi np. wobec firm ukraińskich. Tam też przecież obieg pieniądza nie jest tak szybki, jak przewoźnicy by tego oczekiwali. Na pewno część firm TSL w Polsce nie przetrwa, ale te dobrze zorganizowane, z dostępem do szybkiego finansowania na pewno sobie poradzą – podsumowuje Jerzy Dąbrowski.

Liczba rejestracji nowych pojazdów jest ciągle w Polsce prawie 6 krotnie większa niż na Ukrainie. Długoterminowo problemem mogą też być chińskie i indyjskie ciężarówki, które na rynku ukraińskim są najczęściej kupowane. Ich jakość i trwałość zostaną dopiero zweryfikowane, ponadto takie pojazdy mogą być niechętnie wykorzystywane przez zamawiających usługi z Europy, którzy coraz częściej liczą ślad węglowy swoich firm.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Transport drogowy pod presją wojny handlowej

Polski transport drogowy, dotąd niekwestionowany lider w Europie, stoi...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Podobne tematy

00:01:57

PKB – niedoskonały, ale wciąż istotny wskaźnik rozwoju

Od kilkudziesięciu lat trwa dyskusja na temat produktu krajowego...

Fed w impasie, kurs dolara w niepewności

Fed najprawdopodobniej powstrzyma się od jakichkolwiek działań na posiedzeniu,...

Deregulacja na horyzoncie – budownictwo i transport czekają na zmiany

W ramach pełnienia prezydencji w UE, Polska ma...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie