Gorące tematy

Gospodarka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
piątek, 18 kwietnia, 2025

Polskie firmy stawiają na pragmatyzm w działaniach proklimatycznych – rządowe dotacje i presja inwestorów kluczowe w procesie zrównoważonego rozwoju

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wdrażanie zrównoważonego rozwoju wspierają rządowe dotacje – takiego zdania jest 61% firm ankietowanych w badaniu EY Sustainable Value Study. Wynika z niego, że polskie firmy pragmatycznie podchodzą do wdrażania działań na rzecz klimatu: 58% respondentów stara się ograniczyć zużycie energii a 42% – przechodzić na odnawialne źródła. Badanie pokazało, że największy wpływ na proklimatyczne działania polskich przedsiębiorstw mają inwestorzy – przyspieszenie działań zadeklarowało 68% organizacji pod ich presją. Klienci wywarli wpływ na 48% firm, a pracownicy na 46%.

Wprowadzenie przez Unię Europejską dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD) to jedna z największych zmian w raportowaniu korporacyjnym. Dyrektywa objęła około 49 tys. przedsiębiorstw w Europie a w Polsce będzie dotyczyła około 3,5 tys. firm w 2026 r.

Firmy muszą w sprawozdaniu zrównoważonego rozwoju ujawnić istotne informacje o modelach biznesowych, strategii i łańcuchach wartości, których wcześniej często nie publikowały. Nowe zasady sprawozdawczości zwiększają przejrzystość, spójność i porównywalność danych, ale są też wyzwaniem dla organizacji. To m.in. dlatego, że wdrożenie procesu raportowania ESG wymaga połączenia wielu elementów organizacyjnych: planowania biznesowego, danych czy ładu korporacyjnego.

Badanie Sustainable Value Study przeprowadzone przez EY pokazuje, że nowe zasady raportowania budują zaufanie wśród szeregu interesariuszy a zwłaszcza wśród inwestorów, choć równolegle sygnalizują oni, że jest spora przestrzeń do poprawy w tym obszarze. Praktycznie wszyscy inwestorzy (99%) wykorzystują informacje dotyczące ESG w swoim procesie decyzyjnym, choć 76% uważa, że firmy nie dostarczają im wystarczająco dużo dokładnych danych.

Efektywne zarządzanie kwestiami zrównoważonego rozwoju, w tym gromadzenie, analizowanie oraz ujawnianie danych ESG, to dla przedsiębiorstw nie tylko szansa na konkurowanie na rynku, w trudnych i bardzo zmiennych warunkach gospodarczych, ale też zarządzanie szansami i ryzykami biznesowymi powiązanymi ze zrównoważonym rozwojem – mówi Aleksandra Stanek-Kowalczyk, Partnerka EY Polska, Consulting Sustainability Leader.

Wdrożenie raportowania ESG umożliwia głęboką transformację firmy. By te działania wspierać i urealnić ich realizację, Unia Europejska i organy rządowe przygotowały system zachęt.

Przedsiębiorcy widzą w nich dużą wartość. Zdaniem 61% badanych firm, dotacje rządowe przyspieszają wdrażanie zrównoważonego rozwoju. Zaledwie 11% było przeciwnego zdania.

Wiodące organizacje wykorzystują regulacje w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby zyskać przewagę konkurencyjną. Tylko 28% polskich firm traktuje regulacje i wymogi dotyczące sprawozdawczości jako przeszkody dla inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju, równolegle, jedynie niespełna 1/3 (32%) uważa, że ograniczają zdolność do koncentrowania się na przyszłości i strategii.

Zrównoważony rozwój jest nie tylko tymczasową modą, ale stwarza przedsiębiorstwom realne okazje do zrealizowania długoterminowych zysków. Nowe regulacje pozwalają na pozyskanie danych, które nie były dotychczas zbierane przez przedsiębiorstwa, a których analiza pozwoli na ewentualne korekty strategii biznesowych. Zasady ESG powinny być zintegrowane ze strategią korporacyjną firmy, co prowadzi do maksymalizacji korzyści biznesowych – uważa Jarosław Wajer, Partner EY Polska, EY Industrials & Energy CESA Leader, Sustainability CESA Leader.

Działania na rzecz klimatu

Polskie firmy pragmatycznie podchodzą do wdrażania działań na rzecz klimatu. Przede wszystkim starają się ograniczyć zużycie energii i robią to częściej niż kraje w regionie CESA (region Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Centralnej) – takie działania zadeklarowało odpowiednio 58% i 55% respondentów. Odpowiednio 42% i 46% badanych wskazała wśród podejmowanych działań przechodzenie na odnawialne źródła energii. Menedżerowie mają świadomość, że realizacja celów klimatycznych wymaga nowych kwalifikacji, dlatego inwestują w talenty – choć w Polsce ten trend jest słabszy niż w regionie (48% vs. 53%).

Rządowe zachęty przyspieszają wdrażanie zrównoważonego rozwojuW ramach działań na rzecz klimatu, firmy zmieniają swoje produkty i usługi (38%) lub tworzą nowe (34%), mniej emisyjne. Prawie 1/3 wymyśla nowe linie biznesowe, które pozwolą wykorzystać możliwości rynkowe związane ze zmianami klimatycznymi, a 30% wdraża zasady gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ). Tyle samo zapewnia swoim klientom narzędzia umożliwiające modyfikację ich zachowań w celu ograniczenia emisji.

Kolejne kroki

Poważnym wyzwaniem i pierwszym zadaniem w lepszym integrowaniu zrównoważonego rozwoju z ogólną strategią biznesową jest dla polskich przedsiębiorstw opracowanie strategii rozwoju i nowego modelu biznesowego, uwzględniającego czynniki ESG. Tak odpowiedziało 41% respondentów w Polsce i 37% w regionie CESA. Potem, zdaniem 37% w Polsce i w CESA, potrzebna jest optymalizacja łańcuchów dostaw. Konieczne jest także stworzenie mapy drogowej wdrażania nowych technologii (36% i 39% w CESA), innowacje produktowe i usługowe (29% i 39% odpowiednio). Zarządzanie ryzykiem wskazało 35% Polaków, a ¼ zwracała uwagę na alokację kapitału i zasobów.

Utrudnienia wewnątrz i poza organizacją

Największym problemem polskich firm jest uzyskanie poparcia wszystkich grup interesariuszy niezbędnych do osiągnięcia ambicji klimatycznych: inwestorów, zarządu i pracowników, dostawców i partnerów, klientów, regulatorów – mówiło o tym 42% respondentów. A 36% miało trudności w znalezieniu równowagi pomiędzy skutkami finansowymi i niefinansowymi podczas oceny inicjatyw związanych ze zmianami klimatu.

Rządowe zachęty przyspieszają wdrażanie zrównoważonego rozwoju 2Badanie EY wykazało, że inwestorzy odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu proklimatycznych działań polskich przedsiębiorstw – aż 68% organizacji zadeklarowało przyspieszenie tych działań pod ich presją.. Klienci wywarli wpływ na 48% firm, a pracownicy na 46%. Na drugim biegunie są czynniki hamujące inicjatywy ESG. Respondenci wskazali tu organizacje pozarządowe (8%) i – w mniejszym stopniu – inwestorów (4%).

Firmy muszą zwiększyć wysiłki na rzecz rozwoju strategii zrównoważonego rozwoju, aby przyczynić się do realizacji globalnych celów Porozumienia Paryskiego. Ryzyko tymczasowego przekroczenia granicy 1,5°C globalnego ocieplenia w tym roku wzrasta, co podkreśla wagę działań proklimatycznych. Czołowe organizacje z badania EY efektywnie wykorzystują zmieniające się wymagania regulacyjne i polityczne jako atut, minimalizując emisje oraz maksymalizując wartość, wynikającą z ich zrównoważonych wysiłków. Firmy, które potrafią elastycznie dostosować się do wyzwań klimatycznych, nie tylko minimalizują ryzyko, ale również zyskują konkurencyjną przewagę i budują trwałą wartość dla swoich interesariuszy.

O badaniu
W polskiej części światowego badania EY Sustainable Value Study wzięło udział 75 firm. Największa grupa (24%) to sektor zaawansowanej produkcji i mobilności (AM&M) oraz energetyka. Poza tym respondenci pochodzili z sektora finansowego, telekomunikacji i mediów, produktów konsumenckich, a także ochrony zdrowia i dobrostanu, nieruchomości, budownictwa i hotelarstwa. Ponad połowa to członkowie zarządu, w tym ¼ to dyrektorzy finansowi, a 13% to prezesi zarządu oraz CSO. Przychody 79% badanych przedsiębiorstw były większe niż miliard USD, pozostałych 21% były w przedziale 500 mln USD – 1 mld USD. Badanie w regionie CESA objęło 250 firm.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

MSP czekają na przelew średnio 13,5 dnia. Transport i gastronomia z najdłuższymi terminami

W I kw. tego roku przedsiębiorcy z kategorii...

Podobne tematy

Polskie firmy coraz lepiej przygotowane na AI

Wyniki najnowszego badania EY "Jak polskie firmy wdrażają AI"...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

EY: AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI...

Zintegrowane raportowanie ESG staje się standardem wśród największych firm na świecie

96% spośród 250 największych firm na świecie prowadzi raportowanie...

Pożyczka dla małych firm: kluczowe informacje dla przedsiębiorców

Współczesne małe i średnie firmy (MŚP) napotykają na różne...

Regulacyjne podsumowanie IV kwartału 2024 r. – kluczowe zmiany dla biznesu

W IV kwartale 2024 roku wprowadzono szereg regulacji mających...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie