wtorek, 15 kwietnia, 2025

Powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła 13 mln mkw.

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z raportu PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec I półrocza 2023 r. powierzchnia handlowa polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,10 mln mkw. GLA. Na koniec czerwca 2023 r., po uruchomieniu 12 nowych i 6 rozbudowach obiektów, łącznie przybyło 149 tys. mkw. GLA, a w budowie jest kolejne 221 tys. mkw. GLA z terminem otwarcia w 2023 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło na koniec I półrocza 347 mkw. na 1000 mieszkańców.

– W pierwszej połowie 2023 r. w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. Kolejne 6 zostało rozbudowanych, w tym 2 galerie i 4 parki. W efekcie powierzchnia handlowa przekroczyła 13 mln mkw. GLA. Pomimo wysokiej inflacji i spowolnionej gospodarki ustabilizowała się sytuacja centrów handlowych, na co wskazują obroty najemców i rosnąca o ponad 7% w stosunku to analogicznego okresu 2022 r. odwiedzalność – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Największymi obiektami handlowymi oddanymi do użytku w I półroczu 2023 r. były, ponownie otwarty po przebudowie i modernizacji Fort Wola w Warszawie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a także parki handlowe Węglin Park w Lublinie, Park handlowy Glinianka w Łubnej oraz M EMKA Koszalin. W budowie, z terminem otwarcia na 2023 r., pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej ponad 221 tys. mkw. GLA. Większość z nich stanowią parki handlowe zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 82% udział mają centra handlowe, kolejne 16% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Obecnie ponad 54% powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 23% w miastach od 400 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 23% w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym w pierwszym półroczu 2023 r. były zdominowane przez umowy o średniej wysokości 23 mln euro. Największą z nich był zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku, przez francuską spółkę Frey za 105 mln euro. Łącznie inwestorzy na polskie nieruchomości komercyjne wydali w tym okresie ponad 800 mln euro.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

W ten weekend sklepy czeka prawdziwy szturm. Polacy ruszą na świąteczne zakupy

Według sondażu, tradycyjnie najwięcej Polaków wybiera się na świąteczne...

Pokolenie Z zmienia rynek nieruchomości: nowe oczekiwania, nowe standardy

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, coraz...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Podobne tematy

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie