niedziela, 27 kwietnia, 2025

Sektory podatne na działanie AI doświadczają 4,8-krotnego wzrostu wydajności pracy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Sektory bardziej wrażliwe na działanie sztucznej inteligencji (między innymi programowanie oraz analiza finansowa) doświadczają prawie pięciokrotnie (4,8x) wyższego wzrostu wydajności pracy, wynika z opublikowanego przez PwC pierwszego raportu Global AI Jobs Barometer 2024. Raport, w którym przeanalizowano ponad pół miliarda ogłoszeń o pracę z 15 krajów, wskazuje, że AI może pozwolić wielu państwom na wyrwanie się z utrzymującego się niskiego wzrostu produktywności, generując rozwój gospodarczy, wyższe płace i lepszy standard życia.

  • Liczba ofert pracy związanych ze sztuczną inteligencją rośnie 3,5-krotnie szybciej niż całościowy wolumen ofert. Na każde ogłoszenie o pracę związane z AI w 2012 r. przypada obecnie siedem ofert.
  • Oferty pracy wymagające umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji są na niektórych rynkach premiowane nawet do 25% wyższymi płacami.
  • Wzrost produktywności napędzany przez AI może pozwolić wielu krajom na wyrwanie się z utrzymującego się niskiego wzrostu produktywności, generując rozwój gospodarczy, wyższe płace i lepszy standard życia.
  • Umiejętności poszukiwane przez pracodawców zmieniają się w tempie o 25% wyższym w zawodach najbardziej podatnych na działanie sztucznej inteligencji. Żeby zachować przydatność w tych zawodach, pracownicy będą musieli wykazać się nowymi umiejętnościami.

Na każde ogłoszenie o pracę wymagające umiejętności specjalistycznych w zakresie sztucznej inteligencji (takich jak uczenie maszynowe) w 2012 r. przypada obecnie siedem ofert pracy. Badanie PwC wykazało również, że od 2016 r. wzrost liczby ofert wymagających umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji przewyższa wzrost wszystkich ogłoszeń, przy czym liczba ofert pracy wymagających umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji rośnie 3,5-krotnie szybciej niż całość wolumenu ofert. Jednocześnie stanowiska wymagające umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji są na niektórych rynkach premiowane średnim wynagrodzeniem nawet o 25% wyższym.

“Sztuczna inteligencja przekształca rynek pracy na całym świecie, co jest dobrą wiadomością dla globalnej gospodarki, zmagającej się z poważnymi wyzwaniami ekonomicznymi i obawami dotyczącymi długoterminowej rentowności biznesu. W przypadku wielu gospodarek borykających się z niedoborami siły roboczej i niskim wzrostem produktywności, wyniki badań PwC podkreślają optymizm związany ze sztuczną inteligencją. Ta technologia stanowi szansę na rozwój gospodarczy, tworzenie miejsc pracy i powstawanie zupełnie nowych branż. Wyniki pokazują jednak, że pracownicy będą musieli zdobyć nowe umiejętności, a organizacje zainwestować w swoje strategie AI i ludzi, jeśli mają przyspieszyć swój rozwój i zagwarantować, że będą gotowe na epokę AI” – mówi Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider zespołu Analytics & AI.

Umiejętności poszukiwane przez pracodawców zmieniają się znacznie szybciej w zawodach bardziej wrażliwych na działanie sztucznej inteligencji, przy czym stare umiejętności znikają – a nowe pojawiają się – w ogłoszeniach o pracę w tempie o 25% wyższym niż w branżach mniej podatnych na działanie AI. Żeby utrzymać się w tych zawodach, pracownicy będą musieli wykazać się nowymi umiejętnościami. Wpływ sztucznej inteligencji na rynki pracy i produktywność jest pozytywny – sektory najbardziej podatne na działanie sztucznej inteligencji – usługi finansowe, technologie informacyjne i usługi profesjonalne – odnotowują prawie 5-krotnie wyższy wzrost wydajności pracy niż branże mniej podatne na jej działanie.

Stanowiska wymagające specjalistycznych umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji wiążą się ze znaczną premią płacową (średnio do 25% w USA czy 14% w Wielkiej Brytanii), co podkreśla wartość tych kompetencji dla firm. Skala różni się w zależności od branży i kraju, na przykład w USA może to wynosić od 18% dla księgowych, 33% dla analityków finansowych, 43% dla menedżerów sprzedaży i marketingu, do 49% dla prawników. Jednocześnie w Wielkiej Brytanii jest to 27% dla prawników, 14% dla menedżerów sprzedaży i marketingu, 34% dla analityków systemowych czy 58% dla inżynierów i administratorów baz danych. Podczas gdy premia płacowa różni się w zależności od rynku, w przeważającej mierze jest ona wyższa we wszystkich analizowanych krajach.

“Firmy i rządy na całym świecie będą musiały odpowiednio inwestować w umiejętności wymagane zarówno od swoich pracowników, jak i organizacji, jeśli mają one prosperować w globalnej gospodarce i na rynku pracy transformowanym przez sztuczną inteligencję. To też ogromna szansa dla ludzi, organizacji i gospodarek posiadających wiedzę specjalistyczną w zakresie nowych i powstających technologii, takich jak AI. Zapewnienie podejścia do rekrutacji opartego na umiejętnościach oraz ciągłe inwestowanie w podnoszenie kwalifikacji pracowników jest niezbędne, ponieważ żadna branża ani rynek nie pozostaną odporne na wpływ transformacji technologicznej i gospodarczej związanej ze sztuczną inteligencją” – mówi Katarzyna Komorowska, partnerka PwC Polska, liderka zespołu People & Organisation.

Sektory pracy oparte na wiedzy odnotowują najszybszy wzrost udziału ról wymagających umiejętności z zakresu AI. Obejmuje to usługi finansowe (2,8-krotnie wyższy udział stanowisk wymagających umiejętności AI w porównaniu z innymi sektorami), usługi profesjonalne (3-krotnie wyższy) oraz informacji i komunikacji (5-krotnie wyższy).

Firmy, pracownicy i decydenci ponoszą wspólną odpowiedzialność za pomoc pracownikom w budowaniu umiejętności pozwalających odnieść sukces na szybko zmieniającym się rynku pracy. Kompetencje wymagane przez pracodawców w zawodach bardziej podatnych na rozwój sztucznej inteligencji zmieniają się w tempie o 25% szybszym niż w zawodach mniej uzależnionych od jej rozwoju. 69% prezesów oczekuje, że sztuczna inteligencja będzie wymagać nowych umiejętności od ich pracowników, co stanowi wzrost do 87% wśród ogółu ankietowanych, którzy już wdrożyli sztuczną inteligencję – wynika z 27. dorocznego globalnego badania CEO 2024 przeprowadzonego przez PwC.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czterodniowy tydzień pracy krytycznie oceniany przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy nie są gotowi na czterodniowy tydzień pracy. „Nie...

Intel planuje kolejne masowe zwolnienia

Jeszcze w tym tygodniu Intel – jeden z największych...

Słowa mają moc… ale czy przynoszą zysk? Kondycja rynku książki w Polsce

W 2025 roku mija dokładnie 30 lat od ustanowienia...

Co dalej z ukraińskimi firmami w Polsce po zakończeniu wojny?

Od wybuchu rosyjskiej wojny w Ukrainie w lutym 2022...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Podobne tematy

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...
00:01:13

Piotr Voelkel: Edukacja musi się zmienić – tradycyjny model już nie wystarcza

Tradycyjny model edukacji, oparty na kilkuletnich cyklach, staje się...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie