wtorek, 15 kwietnia, 2025

Skuteczna komunikacja i empatia kluczem do budowania silnych relacji z zespołem

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Skuteczna komunikacja to kompetencja, którą pracownicy cenią najbardziej u swoich przełożonych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Grafton Recruitment. Badanie miało na celu wskazanie umiejętności managerów, które są kluczowe dla dobrych relacji z zespołem. Wyniki wskazują, że skuteczna komunikacja, zaufanie i docenianie drugiej osoby nie tracą na znaczeniu.

Z ankiety przeprowadzonej przez Grafton Recruitment w kwietniu br. wynika, że umiejętność właściwego porozumiewania się z zespołem to, z punktu widzenia pracowników, najbardziej pożądana umiejętność u przełożonego – wskazało na nią 53% respondentów. Na drugim miejscu znalazła się empatia (23%), a aspekty, które mogłoby się wydawać, będą bardziej cenione w kwestiach związanych z karierą (umiejętności organizacyjne oraz kreatywność i innowacyjność) są istotne odpowiednio dla 15 i 8% ankietowanych.

–  Wyniki ankiety pokrywają się z badaniami, według których niezrozumiałość poleceń prowadzi do najdalej idących frustracji. Z jednej strony większość firm deklaruje, że skuteczna komunikacja jest priorytetem, a z drugiej – połowa lub jeszcze większa część pracowników uważa, że w organizacji właśnie ten aspekt powinien zostać poprawiony – mówi Joanna Wanatowicz, dyrektor zarządzająca Grafton Recruitment

Co motywuje, czyli o przewadze marchewki nad kijem

Mniejszym zaskoczeniem wydaje się fakt, że motywację do pracy wzbudza bardziej zaufanie (48% odpowiedzi) niż możliwość rozwoju, pozytywna energia i konstruktywny feedback (wszystkie  odpowiedzi uzyskały wynik na poziomie 17-18%).

Ankietowani odpowiedzieli także na pytanie o to, jakiego rodzaju wsparcia oczekują w codziennej pracy. Tu najczęściej padającą odpowiedzią było docenienie (35%).

Wydaje się, że przepracowaliśmy już syndrom surowego szefa lat 90., jednak firmy wciąż mają w tej kwestii sporo do zrobienia – Agata Naklicka, Regional Manager w Grafton Recruitment. – Nadal można spotkać się z opinią, że chwalenie pracownika otwiera pole do roszczeń, podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Negatywnie nacechowane komunikaty zapamiętujemy znacznie dłużej. Jeśli atmosfera w pracy jest trudna i otrzymujemy negatywny feedback, pamiętamy go dużo bardziej. Właśnie dlatego, dla równowagi, warto jest doceniać pracowników i nie bać się, że pochwał będzie zbyt wiele  dodaje.

Czy empatii można się nauczyć?

W dobie nieustannych zmian i konieczności zarządzania elastycznymi zespołami, niezwykle ważne staje się podnoszenie kompetencji kadry menadżerskiej. Stanowi ona bowiem wizytówkę organizacji i tworzy atmosferę, która wpływa m.in. na retencję i produktywność pracowników.

Choć mogłoby się wydawać, że kompetencje miękkie to te, które są niemierzalne, przyglądając się poszczególnym obszarom, można zauważyć, że są takie, nad którymi można dość szybko i skutecznie pracować np. podczas szkoleń lub coachingu. Są również inne, trudniejsze do doskonalenia, bo dużo bardziej powiązane z temperamentem lidera, jego osobistymi przekonaniami i wrodzonymi sposobami działania – zauważa Joanna Wanatowicz.

I tak na przykład sposobów konstruktywnego udzielania feedbacku można się nauczyć dość szybko, bo rządzą nim dość jasno sformułowane zasady. Z kolei nad wzbudzeniem zaufania w zespole, szczególnie jeśli zostało ono już nadszarpnięte, można pracować miesiącami.

Wspieranie dobrych szefów to gra o coś więcej, niż sama praca

Wszystkie te działania mają na celu polepszenie atmosfery w pracy, która przekłada się na wszelkie aspekty biznesu, również te nadrzędne, czyli zyski. Analitycy wskazują jednak, że zadbanie o satysfakcję z pracy ma dużo większe znaczenie, niż tylko to gospodarcze. Według analizy ekspertów McKinsey&Company relacje z kierownictwem są najważniejszym czynnikiem wpływającym na zadowolenie z pracy. A sama praca jest istotnym wyznacznikiem dobrostanu.

Co ciekawe, eksperci zza oceanu, wskazując na dobre praktyki wspierające budowanie relacji z zespołem, wymieniają m.in. docenianie pracownika oraz empatię, które pojawiają się wysoko w ankiecie przeprowadzonej przez Grafton Recruitment.

Warto pamiętać, że w zarządzaniu zespołem o wiele ważniejsza jest autentyczna wdzięczność i zainteresowanie sprawami podwładnych, niż posługiwanie się tymi narzędziami w sposób nieumiejętny i z niewłaściwych pobudek. Prawdziwy lider to osoba, która przede wszystkim potrafi wykazać się empatią: aktywnie słuchać, wyjaśniać i reagować – mówi Joanna Wanatowicz.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Pokolenie Z stawia na pieniądze. Wynagrodzenie ważniejsze niż work-life balance

Mówi się, że pieniądze to nie wszystko. Jednak w...

65% pracowników w Polsce twierdzi, że czują się w swojej pracy niedoceniani

Od najmłodszych lat oczekujemy uznania od rodziców, nauczycieli, przyjaciół....

Polska otwiera się na pracowników z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej – nowe trendy na rynku pracy

Polski rynek pracy w ostatnich latach doświadcza znaczących zmian...

Rośnie liczba Filipińczyków pracujących w Polsce. Już niemal 15 tys. pracuje legalnie

Migracja zarobkowa obywateli krajów azjatyckich do Polski systematycznie rośnie....

Podobne tematy

Zatrudnienie w BSS rośnie – ponad 457 tys. pracowników w Polsce

Polska pozostaje jednym z kluczowych rynków dla sektora usług...

Nie tylko wynagrodzenie – jakie formy uznania najbardziej cenią pracownicy?

Docenianie pracowników, regularne rozmowy okresowe i pozafinansowe formy uznania...

Dział administracji i zakupów w 2024: zmiany na rynku pracy i wzrost wynagrodzeń

Działy administracji i zakupów odgrywają kluczową rolę w codziennym...

AI na biznesowym sprawdzianie – firmy oczekują zysków, a nie eksperymentów

Wysokie koszty wdrożeń i ryzyko regulacyjne są jednymi z...

Komisja Europejska prezentuje Kompas Konkurencyjności – nowa strategia dla silniejszej gospodarki UE

Komisja Europejska zaprezentowała Kompas Konkurencyjności, który wyznacza strategiczne kierunki...

SatRev umieszcza na orbicie satelitę opartego na platformie Raccoon

Polska firma SatRev wprowadziła na orbitę satelitę opartego na...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie