W czasie, gdy kolejne powiaty trafiają na listę stref najbardziej zagrożonych pandemią, bezpieczeństwo zdrowotne osób pracujących w zamkniętych pomieszczeniach nabiera kluczowego znaczenia. Właściciele i najemcy budynków muszą zrobić wszystko, aby zapewnić higieniczne środowisko dla pracowników i klientów. W czasie „nowej normalności” może im w tym pomóc automatyka budynkowa zasilana danymi. Powiązane z nią rozwiązania sprawdzają się nie tylko w przypadku biurowców, ale też w innych przestrzeniach takich jak lobby hotelowe, sale konferencyjne, kawiarnie, siłownie, przebieralnie, urzędy.
W czasie pandemii bardzo istotne stają się systemy zarządzania budynkiem (BMS), które będą odgrywać kluczową rolę w przygotowaniu komercyjnych budynków do zagwarantowania bezpieczeństwa zdrowotnego przebywających w nich osób. Od prawidłowego działania BMS zależeć będzie zapewnienie czystego, zdrowego powietrza, komfortu cieplnego i właściwego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Jednoczenie w realiach „nowej normalności” przedsiębiorstwa będą dążyć do tego, aby ich biznesy cały czas były produktywne, zrównoważone i efektywnie zarządzane od strony operacyjnej. Kluczem do zrealizowania powyższych celów jest utrzymanie równowagi między doświadczeniem użytkownika, biznesem i operacjami poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi technologicznych. Aby to stało się możliwe Schneider Electric wyróżnił obszary, które sprawiają, że budynki stają się „zdrowe” dla ich użytkowników.
Na skróty:
Dobre powietrze to dobre samopoczucie
Jednym z najważniejszych czynników, odpowiadających za komfort zdrowotny użytkowników inteligentnych budynków, jest jakość powietrza. Zgodnie z zaleceniami amerykańskiego stowarzyszenia ASHRAE, zrzeszającego przedstawicieli branży HVAC, aby zmniejszyć ryzyko infekcji w całym budynku konieczne jest np. utrzymywanie wilgotności na poziomie 40-60%. ASHRAE zaleca również maksymalizację ilości świeżego powietrza wpływającego do systemu (dwie wymiany powietrza zewnętrznego na godzinę) i ograniczenie recyrkulacji z zajmowanych przestrzeni.
Aby systemy HVAC mogły skuteczne zrealizować te zalecenia konieczne jest monitorowanie środowiska każdej ze strefy na jakie podzielony zostanie budynek. Pomagają w tym proste w instalacji, zasilane bateryjnie czujniki IoT, które mierzą kluczowe parametry komfortu, takie jak: temperatura, wilgotność względna, CO2, lotne związki organiczne (LZO), poziom oświetlenia itp. Czujniki te przesyłają dane do systemu BMS, który na podstawie ich wskazań dostosowuje parametry pracy instalacji HVAC. Pomagają również zarządcom obiektu w identyfikacji obszarów wymagających ich uwagi.
Dane o obecności pracowników w pomieszczeniu, np. pochodzące z czujników umieszczonych pod biurkami mogą być również wykorzystywane do sprawdzania czy ekipy sprzątające pracują we właściwym czasie we właściwych miejscach, podczas gdy monitorowanie LZO pośrednio potwierdzi, że sprzątanie było skuteczne.
W perspektywie długofalowej tego typu rozwiązania pomogą organizacjom spełnić wymagania prozdrowotnych standardów budowlanych, takich jak Well, Fitwel i LEED.
Dystansowanie poprzez zarządzanie przestrzenią
Zgodnie z promowaną na całym świecie zasadą DDM – Dezynfekcja, Dystans, Maseczka – firmy muszą respektować wymogi zachowania bezpiecznego dystansu społecznego. Wymusza to na nich konieczność reorganizacji dostępnej powierzchni, bez ujemnego wpływu na efektywność pracy. W tym również pomagają rozwiązania cyfrowe.
Czujniki obecności połączone z systemami BMS mogą śledzić ile osób znajduje się na danym obszarze, a także jakie przestrzenie są używane i w jaki sposób. Zarządzający budynkami dzięki aplikacjom takim jak EcoStruxure WorkPlace Advisor od Schneider Electric mogą ustawić progi zajętości i używać ich do kontrolowania dostępu do pięter, pokoi lub części wspólnych, np. stołówki. To rozwiązanie pozwoli uniknąć przeludnienia i pomoże zachować wymagany dystans między pracownikami. Z kolei w ergonomicznej reorganizacji przestrzeni mogą pomóc historyczne dane dotyczące wzorców użytkowania indywidualnych i wspólnych powierzchni biurowych.
Informacje pochodzące z monitorowania zajętości każdej przestrzeni mogą być także udostępniane systemowi zarządzania budynkiem w celu proaktywnej optymalizacji ustawień HVAC, aby zapewnić stałą jakość powietrza i komfort pracy.
Aplikacje wsparciem dla użytkowników
Ponieważ pracownicy lub najemcy w warunkach nowej normalności niekoniecznie będą stale przebywać w budynku, ważne jest, aby właściciel budynku lub zarządzający obiektem dysponował skutecznym sposobem komunikowania jak można wykorzystać przestrzeń.
Aplikacje mobilne, takie jak EcoStruxure Engage Enterprise App Schneider Electric mogą pomóc w informowaniu wszystkich o wykorzystaniu lub zmianach przestrzeni w budynku i przekazywaniu innych firmowych komunikatów. Na przykład niewykorzystane biurka, pokoje, sale konferencyjne można szybko zidentyfikować i w razie potrzeby ponownie przydzielić. Zamiast oznaczać je literą „X”, pracownicy mogą uzyskać dostęp do informacji za pomocą aplikacji, aby w czasie rzeczywistym widzieć dostępne przestrzenie w biurowcu. Pracodawcy będą mogli także ustawić selektywne powiadomienia wysyłane na podstawie zdefiniowanych ról czy grup roboczych. Aplikacje mogą również pomagać ludziom poruszać się po biurze (hotelu czy szpitalu) zgodnie z nowymi wytycznymi, informując, gdzie znajduje się ogólnodostępna przestrzeń i pomagając unikać obszarów, które mogą być przeludnione, np. kolejki w holach wind.
Oszczędzaj czas i pieniądze
Chociaż bezpieczeństwo ludzi jest najwyższym priorytetem, równie ważne jest utrzymanie w „dobrym zdrowiu” samego budynku. Z ankiety, jaką wśród setek swoich klientów przeprowadził Schneider Electric wynika, że 37% wyposażenia ich obiektów nie działało tak jak powinno, a ok. 12% central wentylacyjnych (AHU) miało poważne problemy. Przekładało się to na straty energii i miało wpływ na jakość powietrza.
Sposobem na uniknięcie tego typu problemów jest wyposażenie budynku w odpowiednie czujniki sprzężone z inteligentnymi narzędziami analitycznymi, dającymi głęboki wgląd w stan i wydajność budynku. Dzięki analizie działania BMS i danych dotyczących zajętości, można podjąć kroki w celu zminimalizowania zużycia energii. Z kolei zdalne monitorowanie i automatyczne wykrywanie usterek w zasobach HVAC może zmniejszyć potrzebę prewencyjnych kontroli konserwacyjnych.
Idąc dalej, monitorowanie i porównywanie rzeczywistej wydajności systemów HVAC z „cyfrowym bliźniakiem” pomaga określić, kiedy i gdzie wymagana jest interwencja i pozwala uniknąć pomyłek i błędów (fałszywych alarmów). Doświadczenie Schneider Electric pokazuje, że korzystanie ze zdalnej analizy może rozwiązać około 80% problemów.
Wykorzystanie połączonych rozwiązań EcoStruxure Building, w tym rozwiązania, jakie proponuje Schneider Electric pozwoli właścicielom budynków efektywnie zarządzać zajętością przestrzeni i zapewni prawidłowe działanie wszystkich systemów. Będzie to miało kluczowe znaczenie zarówno dla zdrowia użytkowników, jak i dla poprawy ogólnej wydajności budynku i jego odporności biznesowej.