Sytuacja w branży IT, od dwóch lat borykającej się z kryzysem, w 2024 r. zaczęła się stabilizować. Spadki oferowanych zarobków były niewielkie, a w większości specjalizacji odnotowano niewielkie wzrosty. Mediany górnych widełek dla najbardziej doświadczonych specjalistów IT sięgają obecnie 27,5 tys. zł netto (+ VAT) w przypadku umów B2B oraz 23 tys. zł brutto na UoP. Drugi rok z rzędu spadł odsetek ofert z możliwością pracy zdalnej, chociaż nadal można ją znaleźć w 48 proc. ogłoszeń. Pewne oszczędności ze strony firm widać w zakresie benefitów pozapłacowych. Popularność prywatnej opieki medycznej pozostaje niezachwiana (blisko 80 proc. ogłoszeń), spadek zaliczyły natomiast takie dodatki jak karta sportowa czy budżet szkoleniowy.
Chociaż pod względem liczby rekrutacji branża IT w 2024 r. utrzymała niewielką tendencję spadkową, to zarobki nie uległy szczególnym zmianom. Odnotowane spadki nie były duże, a w większości specjalizacji widać wzrosty oferowanych wynagrodzeń. Nie są one jednak spektakularne i wynoszą po kilka procent w skali roku – a nie, jak kiedyś, po kilkanaście lub nawet ponad 20 proc. To wnioski z najnowszego raportu „Rynek pracy IT 2024/2025” od No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami, który od 10 lat ułatwia kandydatom i kandydatkom znalezienie pracy dopasowanej do ich oczekiwań finansowych. Partnerem raportu jest RTB House.
W 2024 r. w IT zarobki oferowane na umowach B2B kandydatom i kandydatkom na stanowiska seniorskie wzrosły rok do roku w medianie dolnych widełek o niecałe 3 proc. i wyniosły 21,8 tys. zł netto (+VAT), a w medianie górnych widełek spadły o 3,5 proc. i wyniosły 27,5 tys. złotych (+VAT). W przypadku umów o pracę pozostały bez zmian (17-23 tys. zł brutto). Na stanowiskach juniorskich jedyną zmianą w stosunku do 2023 r. był spadek maksymalnych widełek wynagrodzeń na kontrakcie B2B o niecałe 4 proc. Mediany dolnych i górnych widełek z ofert dla początkujących wyniosły 7-10,5 tys. netto (+ VAT) na B2B oraz 6-9 tys. zł brutto na umowie o pracę.
Natomiast w przypadku osób o średnim poziomie doświadczenia (tzw. midów lub regularów) mediana dolnych widełek wzrosła o 5 proc. na kontrakcie B2B (do 16,8 tys. zł netto + VAT) oraz o niecałe 3,5 proc. na umowie o pracę (12,4 tys. zł brutto). Mediany górnych widełek pozostały niezmienione (22 tys. zł netto + VAT na B2B oraz 18 tys. zł brutto na umowie o pracę).
Patrząc na zarobki w poszczególnych kategoriach IT, można zauważyć pewną stabilizację. Spadki w widełkach wynagrodzeń odnotowano tylko w siedmiu specjalizacjach, a najmocniej ucierpiały Project Management, DevOps, Mobile i Frontend.
W 2024 roku zauważalna była stagnacja w zarobkach – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. – Tam, gdzie były wzrosty lub spadki, zmiana była maksymalnie kilkuprocentowa, więc możemy śmiało mówić o próbie utrzymania poziomu wynagrodzeń na rynku. W takich warunkach dało się zauważyć pewną prawidłowość – oferowane pensje rosły po pierwsze w tych specjalizacjach, na które globalnie rośnie zapotrzebowanie, jak Data & Business Intelligence, AI czy Security, a po drugie tam, gdzie przez lata zarobki były na niższym poziomie np. Support czy UX / UI / Design.
Nadal spada odsetek ofert z możliwością pracy zdalnej
W minionym roku ponad ⅓ ogłoszeń o pracy w IT dotyczyła stanowisk programistycznych, nie dziwi więc fakt, że wśród najczęstszych wymagań królują języki programowania. W co piątym ogłoszeniu wymieniano SQL, a tuż za nim znalazł się Python (19,4 proc. ogłoszeń). Trzecie miejsce zajmuje Java (18,9 proc.). Popularność tych technologii jednak wiązać należy też z innymi specjalizacjami, głównie rosnącą od lat kategorią Data & Business Intelligence.
Drugi rok z rzędu spada udział ofert zatrudnienia z możliwością pracy zdalnej – w 2024 r. o 7,7 punktów procentowych w porównaniu do 2023 r. Mimo to nadal jest to najpopularniejsza opcja, wymieniana w blisko 48 proc. ogłoszeń. Praca hybrydowa zrównała się już z pracą stacjonarną (po 26 proc. ofert).
W 2024 r. dało się też zauważyć stagnację, czy nawet oszczędności w zakresie benefitów pozapłacowych. Od lat zajmująca pierwsze miejsce pod względem popularności prywatna opieka medyczna pozostała na tym samym poziomie, co wcześniej (pojawia się w 79 proc. ofert), ale kolejne popularne dodatki – karta sportowa i budżet szkoleniowy – zaliczyły spadki rok do roku odpowiednio o 6 i 5 punktów procentowych. Sukcesywnie od kilku lat rośnie natomiast odsetek ogłoszeń oferujących ubezpieczenie na życie, elastyczne godziny pracy czy imprezy integracyjne.
Jeśli chodzi udogodnienia w biurze, to niewielkie spadki na poziomie 1,5-2 punktów procentowych zaliczyły parkingi dla rowerów, prysznice czy pokoje do rekreacji. W biurach nie braknie natomiast kawy – informacja o tym udogodnieniu pojawiła się w 87 proc. ogłoszeń.