środa, 9 kwietnia, 2025

Strategie e-commerce na Black Friday – przewodnik dla polskich sprzedawców

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Black Friday dynamicznie zyskuje na popularności w Polsce – w ubiegłym roku aż 63% rodzimych konsumentów planowało zakupy w ramach tego święta e-handlu. Nasi rodacy zakładali, że wydadzą 400-500 zł, a najbardziej interesowały ich obniżki rzędu 50-60% wynika z raportu UCE RESEARCH i Grupy Offerista. Według danych Salesforce średnia wartość zamówienia w regionie Europy Wschodniej wyniosła 61 dolarów w 2023 r. – co znaczy, że wzrosła o 4,8% rok do roku. Konsumenci z naszego regionu chętnie korzystają z promocji z okazji Black Friday – ma na to wpływ obecna sytuacja ekonomiczna oraz geopolityczna, ale również zamiłowanie Polaków do szukania okazyjnych cen i dlatego warto to wykorzystać w planowaniu działań sklepu internetowego.

Zacznij od strategii

Black Friday jest z perspektywy konsumentów świetną okazją do zakupu produktów na własny użytek (41%) oraz prezentów na święta (22%), jednak dla wielu kupujących przez internet jest to również szansa na zakup produktów pierwszej potrzeby – wynika z badania Raport Boston Consulting Group. E-sklepy, które planują działania promocyjne z okazji tego święta e-handlu, powinny odpowiednio wcześniej przygotować swój biznes, tak aby zmaksymalizować zyski, ale również dostarczyć swoim klientom najlepszych doświadczeń zakupowych.

Sklepy internetowe, które współpracują z IdoSell, planowanie działań związanych z Black Friday zaczynają ze znacznym wyprzedzeniem, a na przełomie roku wdrażają w życie konkretne aktywności ze strategii. Warto już na tym pierwszym etapie określić, które produkty z aktualnej oferty będą promowane, czy będą to towary wysokomarżowe, czy może przedmioty zajmujące przez dłuższy czas przestrzeń magazynową. Nasi klienci najczęściej zaczynają od wnikliwej analizy poprzednich lat i podjęcia decyzji, na czym będzie polegała promocja w bieżącym roku” – komentuje Michał Dmitrowicz Team Marketing Manager w IdoSell. „Dodatkowo na tym etapie, warto też zaplanować komunikację marketingową oraz określić, jak chcemy wyróżnić się na tle konkurencji. Niektórzy merchanci IdoSell w 2023 r. zdecydowali się na cały miesiąc promocji, inni obniżali ceny przez tydzień lub zaczynali na kilka dni przed Black Friday. Pozostali decydowali się na duże promocje tylko między Czarnym Piątkiem, a Cyber Monday, kiedy to obniżka była największa” – dodaje ekspert.

Planując działania promocyjne, właściciele sklepów internetowych powinni przeanalizować swoją marżę oraz pilnować jej poziomu przez cały okres promocji. Wyjątkiem może być sytuacja, w której przedsiębiorca traktuje działania z okazji Black Friday jako inwestycję marketingową i rezygnuje z marży na rzecz pozyskania i budowania lojalności u nowych klientów. Warto jednak zauważyć, że walka ceną może nie być opłacalna.

Logistyka kluczem do budowania satysfakcji klienta

Z perspektywy konsumenta istotne jest całe doświadczenie zakupowe – dlatego należy zadbać nie tylko o aspekty wizualne witryny, ale również sprawną logistykę i obsługę klienta. Zadbanie o odpowiednie zatowarowanie sklepu internetowego przed szczytem promocji jest priorytetem każdego e-sprzedawcy. Jednak przedsiębiorcy nie mogą zapomnieć o kwestii dostawy. Warto wcześniej zadbać o indywidualne porozumienie z kurierami na okres Black Friday, tak aby paczki były odbierane w dniu złożenia zamówienia, nawet w późnych godzinach nocnych. Ważne, żeby wychodziły one z e-sklepu jak najszybciej, szczególnie że liczba przesyłek w sortowniach w tym okresie znacznie wzrośnie.

Bez niego ani rusz – zaplecze technologiczne

Konsumentom zależy na sprawnej dostawie oraz monitorowaniu podróży swojej przesyłki, dlatego na znaczeniu znacznie zyskują rozwiązania technologiczne wspierające działalność sklepów internetowych. Automatyzacja procesów w e-commerce może nie tylko podnieść efektywność funkcjonowania biznesu, ale również znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo błędu. Innowacyjne rozwiązania technologiczne wspierające działanie e-sklepów pozwalają na bieżącą aktualizację statusów zamówień, zarządzanie stanami magazynowymi, zautomatyzowanie procesu wystawiania faktur oraz drukowania etykiet wysyłkowych. Wdrożenie tych funkcji z odpowiednim wyprzedzeniem stwarza możliwość do zweryfikowania całego procesu przed największą gorączką zakupową.

Black Friday to okazja do wygenerowania znacznego wzrostu sprzedaży oraz umocnienia pozycji biznesu na bardzo konkurencyjnym rynku. Ten okres w branży e-commerce ma również znaczny potencjał pod kątem pozyskania nowych klientów, jednak równie ważne jest zadbanie o doświadczenia zakupowe wszystkich konsumentów. Warto jest spojrzeć na ten okres z lotu ptaka i strategicznie zaplanować działania oraz wdrożenia, aby zapewnić klientom możliwie najlepsze wrażenia, które mogą mieć kluczowy wpływ na dalsze zakupy w konkretnym e-sklepie. Szczególnie że zmieniają się zachowania konsumenckie. Badania pokazują, że zakupy prezentów świątecznych coraz częściej robimy wcześniej, zwłaszcza w Black Friday i nie czekamy już z nimi tradycyjnie do grudnia.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie