piątek, 14 marca, 2025

Trzy szczecińskie firmy zjednoczyły siły. Chcą budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Szczecin otwiera się coraz bardziej na wodę i choć stocznie okrętowe nie mają takiej pozycji jak kilka dekad temu, to wciąż wiele się na Pomorzu Zachodnim buduje. Głównie jachty, łodzie motorowe, czy bezemisyjne napędy dla branży marine. Szczecin – znany ze swojego portowego dziedzictwa i innowacyjnych przedsiębiorstw – staje się nowym centrum ekologicznej rewolucji w branży morskiej. Trzy lokalne firmy: mPower, Trident Boats i CS Kompozyty postanowiły połączyć swoje siły, aby wspólnie tworzyć nową linię ekologicznych jednostek. Kilka dni temu zwodowano pokazową łódź.szczecińskie firmy budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe (3)

Każda z firm wnosi do projektu unikalne kompetencje i doświadczenie. mPower to przedsiębiorstwo, które swoją działalność opiera na technologiach związanych z ekologicznymi napędami dla branży marine.

– Technologie zielonej energii budzą coraz większe zainteresowanie, wpisują się w ekologiczną politykę wielu krajów Europy – mówi prezes zarządu mPower, Marcin Hołub. – Zaawansowane systemy napędowe oparte na energii elektrycznej i hybrydowej z powodzeniem są wykorzystywane w jachtach czy łodziach motorowych. Rewolucja w elektromobilności już trwa, nie tylko na drogach i motoryzacji, ale również na europejskich, azjatyckich i karaibskich akwenach. Warto byłoby rozważyć model wsparcia obecności takich projektów na europejskich targach łodzi elektrycznych, takie mają miejsce w Hiszpanii i we Włoszech. Dla naszych lokalnych budżetów to spory wysiłek, a region mógłby stać się zauważalnym miejscem na mapie Europy jeśli chodzi o łodzie elektryczne. No i co ważne, najbardziej konkurencyjne cenowo łodzie elektryczne na rynku – dodaje.szczecińskie firmy budować dostępne cenowo ekologiczne łodzie motorowe (1)

Michał Pająk z Trident Boats, spółki, która zajmuje się projektowaniem i budową łodzi motorowych przyznaje, że ekologia staje się ważnym elementem żeglarstwa i motorowodniactwa.

Polscy właściciele jednostek wciąż nieufnie podchodzą do zielonych technologii, jeśli mowa o napędach, ale w wielu innych krajach Europy klienci pytają coraz częściej o bezemisyjne łodzie.

– Na pewno warto inwestować w rozwój marin, nie tylko w Szczecinie. Ekologiczne jednostki budzą coraz większe zainteresowanie, natomiast za ich pojawianiem się w przystaniach muszą pójść również inwestycje w infrastrukturę – tłumaczy Michał Pająk.

Dodaje, że Trident Boats ma klientów w całej Europie, nie tylko w sąsiednich Niemczech czy krajach basenu Morza Śródziemnego. O jednostki szczecińskiego producenta pytają nawet w regionach, które nie mają dostępu do morza – to Węgrzy (lubiący pływać po Dunaju), Czesi, czy Słowacy.

– Pytania od klientów są różne: o nautyczność, wagę jednostki z silnikiem i bez, o rodzaje napędu, o czas pływania w zależności od rodzaju napędu – mówi Michał Pająk.

Zielone technologie na wodzie?

Jeszcze kilka lat temu, na targach w całej Europie królowały jachty i łodzie motorowe z napędami spalinowymi. Elektryczne jednostki były mało popularne. Teraz ten trend się odwraca, najwięksi producenci mocno promują bezemisyjność. Owszem, wciąż posiadają w ofercie napędy spalinowe, ale te elektryczne, a nawet oparte o ogniwa wodorowe, budzą coraz większe zainteresowanie wśród żeglarzy i motorowodniaków. Często motywacją jest podejście właściciela, lokalne przepisy czy po prostu – chęć cichego spędzania czasu na wodzie. Dziś zwraca się uwagę nawet na to, z jakich kompozytów jest zbudowany kadłub.

– Dostarczamy na rynek wysokiej jakości kompozyty, niskoemisyjne, co sprawia, że jednostki są bardziej eko. Polscy producenci łodzi cieszą się dużym szacunkiem ze względu na wysoką jakość budowanych przez siebie jednostek, dobrze, że mamy w tym swój udział jako firma, zapewniająca wysokiej jakości materiały dla stoczni – mówi Bohdan Kryk ze szczecińskiej spółki CS Kompozyty, znanej z innowacyjnych rozwiązań w zakresie ekologicznych materiałów, zapewniającej zastosowanie nowoczesnych, lekkich i przyjaznych środowisku kompozytów.

Kilka dni temu przedsiębiorcy zwodowali po raz pierwszy model łodzi motorowej. Nie jest to duża jednostka, ma charakter łodzi rekreacyjnej. Roboczo nazywa się „Electra”.

– Celem wspólnego projektu jest stworzenie łodzi motorowych, które będą nie tylko przyjazne dla środowiska, ale również wydajne i konkurencyjne pod względem osiągów – mówi Marcin Hołub. –  W planach jest zastosowanie nowoczesnych technologii napędowych, które zapewnią długi czas pracy na jednym ładowaniu. Wykorzystanie ekologicznych materiałów pozwoli na zmniejszenie wagi łodzi, co przełoży się na mniejsze zużycie energii i wyższą efektywność. Trident Boats dostosowało kadłub do prawidłowego rozłożenia masy systemy bateryjnego. To powoduje, że łódź jest bardzo zwrotna, przyjemna w pływaniu. Nie bez znaczenia jest to, że systemy elektryczne są mniej awaryjne i tańsze w codziennej eksploatacji niż napędy spalinowe – dodaje.

Wpływ na rynek europejski

Szczecińskie firmy widzą ogromny potencjał na rynku europejskim, gdzie rośnie zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami. Zgodnie z prognozami, popyt na łodzie motorowe napędzane zieloną energią będzie systematycznie wzrastał, zwłaszcza w krajach, które kładą duży nacisk na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. Dzięki połączeniu zasobów i know-how, szczecińskie przedsiębiorstwa mają szansę stać się widocznym graczem na rynku. Obecnie, jak zdradza Michał Pająk, szczeciński produkt dobrze się wpisuje w potrzeby klientów znad Morza Śródziemnego.

– Tam sezon, że względu na warunki klimatyczne, jest dłuższy niż w Polsce. Nasze łodzie budzą zainteresowanie wśród osób, które kupują jednostki pod czartery.

Zjednoczenie sił przez szczecińskich przedsiębiorców to przykład, jak lokalne firmy mogą współpracować, a dzięki ich inicjatywie, Pomorze Zachodnie umacnia swoją pozycję jako centrum innowacji i zrównoważonego rozwoju, natomiast ekologiczne łodzie motorowe stają się symbolem nowoczesnego podejścia do przemysłu morskiego w Europie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Tomasz Michalczyk nowym szefem Działu Powierzchni Biurowych w AXI IMMO

AXI IMMO Group wchodzi w 2025 rok z nowym...

MedTech Solutions podpisała porozumienie o współpracy z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) w Warszawie

MedTech Solutions, spółka notowana na rynku NewConnect, podpisała porozumienie...

Gaming Factory opóźnia premierę Japanese Drift Master – gra trafi do graczy 21 maja 2025

Gaming Factory ogłasza przesunięcie daty premiery swojego kluczowego projektu,...

B-Act kolejny raz pracuje dla wojska, wartość umowy to ponad 9 mln zł

B-Act, notowana na NewConnect spółka konsultingowo-inżynieryjna działając w konsorcjum...

Benefit Systems przejmuje lidera fitness w Turcji. Gigantyczna transakcja za 420 mln dolarów

10 marca br. Benefit Systems zawarł warunkową umowę nabycia...

Podobne tematy

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Badanie „Kobiety w biznesie” – jak przedsiębiorczynie zmieniają polski rynek?

Gdyby więcej jednoosobowych działalności gospodarczych należało do kobiet, to...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie