Negatywny wpływ dyskryminacji na gospodarkę przyciągnął uwagę ekspertów podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Rozmiar strat da się wyliczyć: jak szacuje Open For Business, koalicja globalnych firm działających wspólnie na rzecz społeczności LGBTQ+, tylko ze względu na dyskryminację osób LGBTQ+ każdego roku Polska traci od 4,6 do 9,5 mld złotych. To tyle, ile przez rok wydajemy na prowadzenie edukacji średniego poziomu w całym kraju
„Polskie Davos” stanowi doskonałą okazję do poruszenia kluczowych tematów z dziedziny gospodarki, polityki i samorządności. Oprócz powszechnie znanych kwestii, zaproszeni eksperci poruszają też tematy teoretycznie niszowe, a przecież, jak wynika z liczb, niezwykle istotne dla całej polskiej gospodarki.
Takie jak inkluzywność (otwartość) kraju i biznesu na osoby LGBTQ+. O tym, że różnorodność w biznesie przynosi korzyści, a także o tym, jak umiejętnie wdrażać najlepsze praktyki, rozmawiali w Karpaczu przedstawiciele firm. Nad tematem pochylili się: Łukasz Antkiewicz, reprezentujący Open For Business, prezes agencji PR Higher Media, Anna Berczyńska, Wiceprezes Rady Strategicznej w ABSL, Barbara Stępień, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Director w L’Oréal Polska oraz Marcin Tomaszewski, ekonomista z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Homofobia się nie opłaca – dowodzą dane
Debatę poprowadził Krzysztof Kiryczuk z Radia ZET, który już na początku nawiązał do opublikowanego niedawno raportu Open For Business: – Debata na temat praw osób LGBT w Polsce zwykle odbywała się w kontekście społecznym i praw człowieka, ale dziś dysponujemy raportem, który pozwala spojrzeć na tę kwestię z czysto finansowej strony – podkreślił.
Bo ze wspomnianego raportu wynika, że istnieje wyraźna korelacja pomiędzy prawami osób LGBT+ a wynikami gospodarczymi państw i regionów. Z powodu dyskryminacji kraje Europy Środkowej tracą szanse na rozwój oraz liczne inwestycje zagraniczne, a wysoko wykwalifikowane kadry wybierają życie i pracę w innych, bardziej otwartych miejscach. Tylko Polska może tracić z tego powodu nawet 9,5 mld złotych rocznie – przekonuje Open For Business.
– To nie dokument nacechowany ideologicznie, a twarde dane – przekonywał w Karpaczu Marcin Tomaszewski z EBRD. – Otwarte społeczeństwo i polityka włączająca po prostu opłacają się nam wszystkim, Polsce oraz polskim przedsiębiorcom – zaznaczał.
Marcinowi Tomaszewskiemu wtórowała Barbara Stępień z L’Oréal: – Różnorodne zespoły są bardziej kreatywne w pracy – mówiła. I dodawała, że kluczowe jest zapewnienie pracownikom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa: – Wszystko to przekłada się na mniej zwolnień i większą satysfakcję pracowników.
Reputacja kraju ważna w kontekście biznesowym
Łukasz Antkiewicz, jako specjalista od wizerunku, zwrócił uwagę także na kwestię reputacji: – Powinniśmy przyglądać się nie tylko wizerunkowi i możliwości rozwoju firm, ale także całego kraju. Odpowiednia reputacja to bardzo istotna kwestia w oczach potencjalnych inwestorów zagranicznych – twierdził. Jak przekonywał bowiem, wpływ na nowe inwestycje mają również nastroje społeczne, w tym stosunek do osób LGBTQ+.
Zgadzała się z tym Anna Berczyńska, reprezentująca ABSL, Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych: – Narracja pozytywna wobec środowisk LGBT pozwoli Polsce być bardziej konkurencyjną na tle innych krajów. A to pomoże zatrzymać zjawisko drenażu talentów i pozyskiwać specjalistów z zagranicy. A to właśnie dzięki kompetencjom rozwija się nowoczesna gospodarka – przekonywała Anna Berczyńska
Specjaliści przyjrzeli się także praktykom, które pozwalają pracownikom poczuć się swobodniej, a firmom – czerpać korzyści z różnorodności. Jedną z podstawowych kwestii, jakie może zapewnić pracodawca, jest wsparcie psychologiczne dla osób dyskryminowanych. Istotne jest także jasne ustalenie stanowiska firmy oraz stosowanie praktyk włączających wszystkie grupy społeczne w rozwój przedsiębiorstwa.
Jak zapowiedziano podczas dyskusji, to dopiero początek działań prowadzących do uświadamiania polityków i przedsiębiorców w zakresie opłacalności otwartego biznesu. Open For Business planuje przeprowadzić w kraju serię debat z przedsiębiorcami na temat budowania polityk diversity w firmach. Planowane są m.in. warsztaty dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Organizacja chce również wydać poradnik dla firm, o tym, jak budować otwartą firmę na środowiska LGBTQ+.