piątek, 25 kwietnia, 2025

Przyszłość pracy oparta na sztucznej inteligencji: AI może poprawić stosunek pracowników do pracy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Tylko 27% pracowników intelektualnych twierdzi, że ma zdrowy stosunek do pracy.
  • Sztuczna inteligencja (SI) jest kluczem do polepszenia relacji na linii pracownik-praca. Liderzy biznesowi i decydenci IT są entuzjastycznie nastawieni do jej potencjału.
  • 75% liderów biznesu uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi im pracę.
  • 55% pracowników intelektualnych uważa, że sztuczna inteligencja nie tylko otworzy przed nimi nowe możliwości czerpania przyjemności z pracy, ale również uczyni ich pracę bardziej interesującą.
  • Kluczową rolą liderów jest kształcenie pracowników w zakresie możliwości sztucznej inteligencji i przejęcie inicjatywy w zakresie jej skutecznego wprowadzania.

Warszawa, 6 marca 2024 r. – Podczas wydarzenia HP Amplify Partner Conference firma HP ogłosiła wyniki najnowszego Work Relationship Index, kompleksowego badania, które analizuje stosunek pracowników do pracy na całym świecie. Badanie, w którym wzięło udział ponad 15 600 respondentów z 12 krajów, pokazuje, że podczas gdy relacje na linii pracownik-praca są napięte, a oczekiwania pracowników rosną, sztuczna inteligencja (SI) jest postrzegana jako klucz do polepszenia relacji z pracą.

– Sztuczna inteligencja daje szansę na przekształcenie naszej dynamiki pracy i stworzenie bardziej pozytywnego i produktywnego środowiska dla wszystkich – powiedział Dave Shull, President of HP Workforce Solutions. Aby zwiększyć zrozumienie i akceptację sztucznej inteligencji – i upewnić się, że pracownicy wiedzą, jak czerpać z niej korzyści – liderzy biznesowi muszą podjąć inicjatywę edukowania pracowników na temat potencjału sztucznej inteligencji i przewodzić jej skutecznej integracji.

Sztuczna inteligencja może poprawić relacje z pracą

Obecnie, pracownicy na całym świecie odczuwają wyraźne napięcie w relacjach między nimi a pracą, przy czym tylko 27% pracowników intelektualnych deklaruje zdrowy stosunek do pracy. Jednocześnie, oczekiwania osób czynnych zawodowo, dotyczące ich relacji z pracą, są większe, a 58% pracowników na całym świecie twierdzi, że ich oczekiwania wzrosły w ciągu ostatnich trzech lat. Jest to szczególnie widoczne w gospodarkach rozwijających się, gdzie odsetek ten wynosi 71%, w porównaniu do 50% pracowników w gospodarkach dojrzałych.

Potencjał SI do wspierania zdrowszych relacji z pracą jest dobrze rozumiany przez pracowników – z liderami biznesu i decydentami IT na czele. 54% pracowników intelektualnych, 72% liderów biznesowych i 70% decydentów IT dostrzega rolę, jaką sztuczna inteligencja może odegrać w poprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W podobnym stopniu pracownicy uważają, że sztuczna inteligencja może usprawnić zadania i ułatwić im pracę (liderzy biznesowi – 75%, pracownicy umysłowi – 58%).

Warto zauważyć, że w rozwijających się gospodarkach 76% pracowników intelektualnych uważa, że sztuczna inteligencja sprawi, że ich praca będzie „łatwiejsza”, a 75%, że będzie „bardziej interesująca” (w porównaniu z odpowiednio 48% i 44% w dojrzałych gospodarkach).

Liderzy biznesowi muszą przewodzić integracji SI

Przepaść między liderami biznesowymi, ITDM i pracownikami umysłowymi pokazuje, że liderzy biznesowi muszą skutecznie informować o korzyściach płynących ze sztucznej inteligencji i edukować pracowników, jak zintegrować ją z procesami pracy – aby pomóc w osiągnięciu lepszych wyników biznesowych, jednocześnie wzmacniając relacje pracowników z pracą. Badanie wykazało, że utrzymuje się niepewność, co do tego, jak najlepiej wykorzystać sztuczną inteligencję i w pełni czerpać z niej korzyści:

  • Prawie 2 na 5 (42%) osób nie jest pewnych, kiedy korzystać ze sztucznej inteligencji w miejscu pracy.
  • 41% czuje się źle przygotowanych do wykorzystania pełnego potencjału sztucznej inteligencji w swojej roli.

Biorąc pod uwagę, że 73% liderów biznesu i 66% pracowników umysłowych opowiada się za odpowiednim szkoleniem w zakresie sztucznej inteligencji, istnieje wyraźne wezwanie dla organizacji do nadania priorytetu inicjatywom podnoszącym kwalifikacje, aby wzmocnić pozycję swoich pracowników we wdrażaniu technologii SI.

– W zmieniającym się krajobrazie pracy, w którym firmy dążą do zwiększenia poziomu zaangażowania, retencji i produktywności, a także dalszego inspirowania swoich pracowników, strategiczna integracja sztucznej inteligencji wyłania się jako potężna siła transformacji – powiedziała Stella Low, Chief Communications Officer, HP Inc. Pracownicy intelektualni na całym świecie oczekują, że kierownictwo wyższego szczebla pokaże im, jak skutecznie poruszać się w obszarze sztucznej inteligencji: liderzy biznesu stoją przed szansą rozwinięcia kompetencji swoich pracowników i napędzania zmian w kierunku osiągnięcia wspólnego sukcesu.

Metodologia

HP zleciło przeprowadzenie ankiety internetowej przeprowadzonej przez Edelman Data & Intelligence (DxI) w dniach 9 czerwca – 10 lipca 2023 r. w 12 krajach: USA, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Australii, Japonii, Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indonezji. HP przebadało łącznie 15 624 respondentów – 12 012 pracowników intelektualnych (~ 1000 w każdym kraju); 3 612 decydentów IT (~ 300 w każdym kraju); oraz 1 204 liderów biznesu (~ 100 w każdym kraju).

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu w 2025 roku. Kto zarobi najwięcej?

Najwięcej zyskują dziś specjaliści, którzy oprócz wiedzy sprzedażowej i...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Jak skutecznie budować karierę na poziomie Executive (C-level)?

Budowanie kariery na stanowiskach Executive (C-level) różni się znacząco...

Gen-AI w biznesie: wiele wdrożeń, mało efektów. Jak przejść od eksperymentu do zysków?

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a...

Podobne tematy

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Niepewność sprzyja złotu. Kurs dolara słabnie, Trump uderza w Powella

Wydaje się, że należałoby raczej mówić o doprowadzeniu do...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...

Biura w Warszawie wracają do łask. Najemcy szturmują centrum

Początek 2025 roku przyniósł warszawskiemu rynkowi biurowemu otwarcie, któremu...
00:01:13

Piotr Voelkel: Edukacja musi się zmienić – tradycyjny model już nie wystarcza

Tradycyjny model edukacji, oparty na kilkuletnich cyklach, staje się...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie