wtorek, 28 stycznia, 2025

Rynek reklamy w Polsce wart prawie 12 mld zł – Effie Awards świętuje 25-lecie, wskazując przyszłość branży

effie24_gala_241105_4_fot_zsosnowskaWedług ekspertów Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR rynek reklamowy w Polsce obecnie odpowiada za około 3% PKB kraju, a inwestycje na rynku reklamy w 2023 roku osiągnęły 11 960 195 896 PLN. Wpływ komunikacji marketingowej, w tym reklamy, na gospodarkę wykracza jednak poza bezpośrednie wydatki. Reklama napędza konsumpcję i wspiera rozwój innych branż, takich jak handel, media, technologie, co powoduje jej znacznie szerszy wpływ na gospodarkę. Z okazji 25-lecia Effie Awards Poland – konkursu, który odmienił rynek reklamy w Polsce – eksperci Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR podsumowują jego wpływ na biznes i prognozują trendy na przyszłość.effie24_gala_241105_2_fot_bbajerski

Konkursy branży marketingowej laikowi zazwyczaj kojarzą się z kreatywnymi reklamami, które zna z telewizji, a dziś – coraz częściej – z mediów społecznościowych i internetu. Jednak Effie Awards – konkurs, który w Polsce świętuje w tym roku swoje 25-lecie – spełnia dużo ważniejszą rolę niż tylko nagradzania autorów kampanii reklamowych. Badając ich efektywność, czyli oceniając zarówno strategię, kreację, jak i korzyści osiągnięte dzięki kampaniom dla marek, w naturalny sposób wyznacza trendy, edukuje branżę, a także wpływa korzystnie na polską gospodarkę, motywując do rozwoju biznesu, wdrażania ESG oraz efektywnego wykorzystania AI.

Łącznie w latach 2008-2023 inwestycje na rynku reklamy wyniosły 137 602 988 872 PLN (wszystkie media). W 2023 roku osiągnięta kwota to 11 960 195 896 PLN, a eksperci Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR szacują, że rynek reklamowy w Polsce odpowiada za około 3% PKB kraju. Należy jednak pamiętać, że wpływ komunikacji marketingowej, w tym reklamy, na gospodarkę wykracza poza bezpośrednie wydatki. Reklama napędza konsumpcję i wspiera rozwój innych branż, takich jak handel, media, technologie, co powoduje jej znacznie szerszy wpływ na gospodarkę. Ostateczny wkład reklamy w polskie PKB, uwzględniając efekty pośrednie (np. stymulowanie sprzedaży, zatrudnienia i innowacji), może być zatem wyższy i liczyć nawet 8%, choć trudno go dokładnie oszacować w jednym wskaźniku.effie24_gala_241105_1_fot_mmurawski

Kreatywność to za mało – liczy się wpływ reklamy na biznes

Uczestnicy konkursu Effie, czyli marketerzy i agencje, składając wspólnie wnioski konkursowe, muszą pokazać twarde dane biznesowe potwierdzające osiągnięte cele, tym samym śledząc nominowane kampanie, można ocenić, w jakim kierunku ewoluuje rynek. Jest to o tyle istotne, że reklama i marketing mają bezpośredni wpływ na Polską gospodarkę i są świetnym barometrem gospodarczym – wzrosty reklamowe zapowiadają wzrosty gospodarcze i odwrotnie.

ESG to coś więcej, niż trend

W 2023 po raz pierwszy do Effie Awards w Polsce wprowadzono nową kategorię, w ramach której zgłaszane mogą być projekty ukierunkowane na ESG (Environmental, Social, and Governence). Tym samym organizator konkursu dał impuls kolejnym firmom do doskonalenia swojego sposobu działania w tak istotnych aspektach, jak ekologia, wpływ na społeczeństwo i odpowiedzialne zarządzanie.

AI podbija nowe rynki

Effie Awards w Polsce to także doskonały papierek lakmusowy trendów – nie tylko w marketingu i komunikacji. Potwierdzeniem tego jest fakt, że w tym roku po raz pierwszy w konkursie tym pojawiła się nowa kategoria nagradzająca kampanie wykorzystujące AI. Co więcej, ankietowani w tym roku anonimowo jurorzy polskiej edycji EFFIE Awards, w ramach realizowanego wspólnie przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media projektu #opiniejuroraeffie 2024, podkreślają niemal jednogłośnie (89% ankietowanych), że to właśnie wykorzystanie sztucznej inteligencji będzie trendem dominującym w działaniach marketingowych marek.

Konsumenci stawiają na dobrą jakość za rozsądną cenę

Jury Effie we wspomnianym badaniu niemal jednogłośnie (99% ankietowanych) wskazuje też, że value for money to obecnie najbardziej pożądana przez konsumentów cecha marki. Można zatem wnioskować, że w Polsce wyrosło pokolenie coraz bardziej świadomych konsumentów. Marketerom będzie więc jeszcze trudniej zawładnąć ich wyobraźnią i portfelami.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Live Motion Games pozyskuje 1 mln zł na rozwój gry Night Shift

Live Motion Games, spółka notowana na rynku NewConnect, zawarła...

Trump, cła i spowolnienie gospodarcze: Jak Chiny poradzą sobie z wyzwaniami w 2025 roku?

Chiny stoją w obliczu podwójnej presji ze strony...

Zaledwie 30 proc. strat spowodowanych klęskami żywiołowymi w Polsce pokryło ubezpieczenie

Globalne klęski żywiołowe spowodowały w ubiegłym roku straty...

Atak hakerski na Big Cheese Studio. Grupa „Abuse1337” żąda okupu

Big Cheese Studio, znane z gry „Cooking Simulator”, doświadczyło...

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Podobne tematy

Zmiana struktury w Biurze Reklamy Polska Press Grupy

1 marca br. Witold Trzciński obejmie stanowisko dyrektora Centralnego...

Polska wśród krajów najbardziej narażonych na dezinformację

Polska doświadczyła 1,443 przypadków kampanii dezinformacyjnych w ciągu ostatnich...

Rynek faktoringu w Polsce rośnie o 4,7% – 471 mld zł obrotów w 2024 roku

Rynek faktoringu w Polsce w 2024 roku ponownie pokazał...

Open For Business: Dyskryminacja osób LGBTQ+ kosztuje Polskę miliardy

Choć sytuacja osób LGBTQ+ powoli się w Polsce poprawia,...

Microsoft bezapelacyjnym liderem… marek, pod które podszywają się cyberprzestępcy

Marki technologiczne cały czas są najczęściej wykorzystywanymi przez cyberprzestępców...

Sztuczna inteligencja kluczem do konkurencyjnej gospodarki – nowy raport zaprezentowany na WEF w Davos

Raport pt. „Blueprint for Intelligent Economies: AI Competitiveness through...

ZPP krytykuje projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy – brak spójności i ryzyko nadregulacji

W naszym przekonaniu przedstawiony projekt jest fragmentaryczny i...

Donald Trump – wpływ na światową i polską gospodarkę – Trumponomika!

Deportacje osłabić mogą jedno ze źródeł siły amerykańskiej gospodarki...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie