środa, 15 stycznia, 2025

Kto nie ubezpieczy się bez audytu termowizyjnego?

  • W 2024 r. doszło do ponad 2 tys. pożarów obiektów produkcyjnych i 800 magazynów – podaje Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.
  • Wysokie ryzyko pożaru sprawia, że niektóre firmy mogą nie kupić ubezpieczenia mienia bez dodatkowego audytu przeciwpożarowego.
  • Tak jest m.in. w przypadku producentów wyrobów z drewna i firm zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów.
  • Jednym z podstawowych testów są audyty termowizyjne, które potrafią wykryć m.in. wady w instalacjach elektrycznych, izolacji budynków oraz nieszczelności w systemach grzewczych.

W 2024 r. doszło do 2208 pożarów obiektów produkcyjnych oraz 830 obiektów magazynowych – poinformowała na początku stycznia Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. Oznacza to, że w minionym roku codziennie płonęło średnio 6 budynków produkcyjnych i 2 magazyny. Podobnie było rok wcześniej – w 2023 r. liczba takich zdarzeń wynosiła odpowiednio 2123 i 862.

Ryzyko pożaru, jak widać, co roku utrzymuje się na wysokim poziomie. Dlatego większość firm, które mają własne nieruchomości, wykupuje ubezpieczenie od skutków pożaru. Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciele dokładnie sprawdzają, jakie zabezpieczenia stosuje firma, zanim zdecydują się na udzielenie ochrony. Dlatego warto regularnie kontrolować zarówno same systemy ostrzegawcze i gaśnicze, jak i robić audyty przeciwpożarowe, na przykład z użyciem termowizji. Pozwalają one wykryć wady w konstrukcji budynku czy nieprawidłowości w instalacji elektrycznej, które mogą być przyczyną pożaru lub zwiększyć jego rozmiar – zauważa Grzegorz Templin, Manager Oceny Technicznej Ryzyka w SALTUS Ubezpieczenia.

Dlaczego użycie termowizji może okazać się kluczowe?

Termowizja pozwala dokładnie zidentyfikować newralgiczne „punkty zapalne”, które mogą być przyczyną pożaru i innych szkód. Oto kilka przykładów, co może wykryć audyt z wykorzystaniem kamery termowizyjnej:

  • nieprawidłowości w poprowadzeniu i montażu instalacji elektrycznej, które mogą prowadzić do przeciążeń, przepięć czy nadmiernego nagrzewania poszczególnych elementów, co w konsekwencji może skutkować pożarem,
  • uszkodzenia paneli i modułów fotowoltaicznych skutkujące podwyższoną temperaturą, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku dachów o palnej konstrukcji,
  • wady w konstrukcji budynków, które wpływają na jego odporność na czynniki zewnętrzne,
  • nieszczelności w systemie izolacji budynków, co może prowadzić do zwiększonych strat w przypadku zalania w wyniku gwałtownych zdarzeń pogodowych, jak deszcz nawalny czy huragan,
  • nieszczelności w systemach grzewczych, wentylacyjnych czy wodociągowych, które mogą mieć kluczowy wpływ na rozmiar szkód w wyniku awarii ich elementów.

W przypadku niektórych branż przedstawienie ubezpieczycielowi wyników audytu termowizyjnego jest wręcz niezbędne, żeby móc kupić polisę. Dotyczy to w szczególności firm zajmujących się produkcją różnego rodzaju towarów z drewna, jak meble, opakowania papierowe, wyroby tartaczne czy ciesielskie dla budownictwa. Drugą grupą, która jest szczególnie restrykcyjnie oceniana w procesie analizy ryzyka pożarowego, są firmy zajmujące się przetwarzaniem odpadów, także innych niż niebezpieczne – dodaje Grzegorz Templin z SALTUS Ubezpieczenia.

Od czego zależy wysokość składki ubezpieczenia dla firm?

Dwoma podstawowymi czynnikami, które decydują o cenie ubezpieczenia są jego zakres oraz wysokość sumy ubezpieczenia, czyli wartość chronionego mienia. W końcu podstawowym zadaniem polisy jest zapewnienie odszkodowania, które będzie w stanie przywrócić uszkodzone mienie do stanu sprzed szkody. W przypadku budynków oznacza to odbudowę, a w przypadku zniszczonych sprzętów czy maszyn, naprawę lub zakup nowych o tych samych lub zbliżonych parametrach. Zawsze przy wyborze ubezpieczenia trzeba zakładać najgorszy scenariusz, czyli całkowite zniszczenie. To musi mieć odzwierciedlenie w sumie ubezpieczenia.

Cena ubezpieczenia zależy w dużej mierze także od ryzyka wystąpienia szkód, więc jeśli przedsiębiorca zadba o jego zmniejszenie, może liczyć na korzystniejszą składkę. Warto pamiętać, że audyty bezpieczeństwa, w tym termowizyjne, dobrze jest robić nie tylko przed zakupem polisy, ale także w trakcie trwania ochrony. Regularne sprawdzanie stanu mienia i usuwanie zagrożeń działa na korzyść firmy w oczach ubezpieczyciela i może pomóc przy odnowieniu polisy po wygaśnięciu umowy – mówi Grzegorz Templin z SALTUS Ubezpieczenia.

Źródło: SALTUS Ubezpieczenia

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Kryzys demograficzny w Polsce. Jak brak stabilności na rynku pracy wpływa na decyzje rodziców?

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszych dziewięciu...

Stan nadzwyczajny w USA?

Tytułowe pytanie wcale nie dotyczy śnieżyc, które sparaliżowały środkowy-wschód...
00:07:06

Ropa Brent drożeje czwarty tydzień z rzędu – wzrost o ponad 7% od początku roku

Cena ropy brent w połowie stycznia wzrosła ponad poziom...

Waloryzacja czynszów w 2025 r. – co czeka najemców?

Do umów najmu zawieranych na dłużej niż rok właściciele...

Druga kadencja Donalda Trumpa: Co oznacza dla inwestorów w 2025 roku?

Inwestorzy w nowym roku czekają na inaugurację drugiej kadencji...

Podobne tematy

Ważny moment dla 1,3 mln przedsiębiorców – rozliczenie wakacji składkowych ZUS

Szacuje się, że około 1,3 miliona przedsiębiorców złożyło w...

Zmiany w ubezpieczeniu OC wózków widłowych

Choć nie należą do typowych środków transportu, wózki widłowe...

Przewoźniku, zapłacisz więcej. ZUS ogłosił kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w 2025 roku

Zgodnie z najnowszym, oficjalnym ogłoszeniem opublikowanym w Monitorze Polskim,...

Porównywarka OC: jak znaleźć najtańsze ubezpieczenie w 3 minuty?

Porównywarki OC to nowoczesne narzędzia, które rewolucjonizują sposób wyboru...

Ponad 90 proc. firm z sektora MŚP oferuje pracownikom benefity. Jakie najczęściej?

Ubezpieczenie na życie, wyjścia integracyjne i prywatna opieka medyczna...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie