wtorek, 4 lutego, 2025

Nowe badanie Salesforce – już 96% europejskich firm zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem

Najnowszy raport MuleSoft Connectivity Benchmark pokazuje, że w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zasoby działów IT aż 96% liderów IT w europejskich przedsiębiorstwach już wdrożyło lub planuje wdrożenie agentów AI w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednak wyzwania związane z integracją systemów sprawiają, że firmy nie mogą w pełni wykorzystać potencjału tej technologii. Tymczasem agenci AI mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując wiele czasochłonnych procesów.

Badania wskazują, że 94% respondentów w Europie ma trudności z integracją danych w różnych systemach. Dodatkowo, średnio tylko 32% aplikacji w europejskich organizacjach jest ze sobą kompatybilnych, co negatywnie wpływa na precyzję i skuteczność agentów AI.

Kluczowe wnioski z 10. edycji raportu Connectivity Benchmark firmy MuleSoft:

Dzięki agentom AI otwiera się droga do większej efektywności

Zespoły IT, które już teraz odpowiadają za utrzymanie istniejących systemów, mają trudności z nadążaniem za rosnącym zapotrzebowaniem na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

  • Odsetek projektów, które nie zostały zrealizowane na czas, wzrósł do 29% w 2024 roku – w porównaniu do 28% w 2023 roku.
  • 81% europejskich liderów IT spodziewa się dalszego wzrostu obciążenia pracą. Średnio ankietowani przewidują, że liczba projektów wzrośnie o 18% między 2024 a 2025 rokiem.
  • Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, przedsiębiorstwa w Europie przeznaczyły w 2024 roku średnio 19,3 mln dolarów na zatrudnienie specjalistów IT – to wzrost o 69% w porównaniu do 2023 roku, gdy wydatki te wynosiły około 11,4 mln dolarów.

Agenci AI i rozwiązania integracyjne – szansa na zwiększenie produktywności, efektywności i redukcję kosztów

Agenci AI i narzędzia do integracji systemów mogą znacząco odciążyć zespoły IT, automatyzując powtarzalne zadania i umożliwiając firmom bardziej efektywne zarządzanie zasobami.

  • Większość europejskich liderów IT (92%) uważa, że sztuczna inteligencja zwiększy produktywność ich zespołów deweloperskich w ciągu najbliższych trzech lat. Wśród firm, które już korzystają z agentów AI, odsetek ten jest jeszcze wyższy – 98% wyraża taką pewność.
  • Średnio 39% czasu zespołów IT jest obecnie poświęcane na projektowanie, budowanie i testowanie niestandardowych integracji między systemami i danymi, aby umożliwić firmom wdrażanie nowych rozwiązań cyfrowych. Proces ten może zostać zautomatyzowany dzięki odpowiednim narzędziom integracyjnym.

Coraz bardziej złożona infrastruktura ogranicza skuteczność agentów AI

Rosnąca liczba aplikacji i modeli AI wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa prowadzi do powstawania silosów danych, które mogą utrudniać efektywne działanie agentów.

  • Średnio 85% europejskich liderów IT uważa, że silosy danych stanowią wyzwanie dla ich organizacji. Problem ten jest jeszcze bardziej widoczny w firmach korzystających z agentów AI (91%) w porównaniu do tych, które ich nie używają (81%).
  • Obecnie europejskie organizacje korzystają średnio z 789 aplikacji.
    • Firmy wykorzystujące agentów AI mają ich jeszcze więcej – średnio 1 075, czyli o 68% więcej niż organizacje, które nie wdrożyły agentów (639).
  • Liczba modeli AI wykorzystywanych przez europejskie przedsiębiorstwa wzrosła – z 10 w 2024 roku do 15 w 2025 roku.
    • Organizacje korzystające z agentów AI używają średnio 17 modeli, podczas gdy te bez agentów – 15.

API i skuteczne łączenie danych mogą zwiększyć wydajność IT oraz agentów AI

Integracja strategii AI i połączeń pomiędzy danymi pozwala firmom uprościć i ujednolicić ich infrastrukturę, maksymalnie wykorzystując ich potencjał do efektywnego zasilania agentów AI. Dzięki temu agenci mogą uzyskiwać dostęp do kluczowych, specyficznych dla biznesu danych, działając w sposób optymalny i wchodząc w interakcje z istniejącymi systemami oraz automatyzacjami.

  • Wśród europejskich firm korzystających z agentów AI, te wykorzystujące API czerpią z nich korzyści w zakresie:
    • Usprawnienia infrastruktury IT (66%)
    • Integracji różnych systemów (49%)
    • Umożliwienia zespołom swobodnego udostępniania danych (48%)
  • Średnio 51% wewnętrznych zasobów oprogramowania i komponentów w europejskich firmach może być ponownie użyta. To szansa dla organizacji, aby zamiast budować rozwiązania od podstaw, wykorzystać sprawdzone dane i istniejące inwestycje w API do tworzenia wiarygodnych agentów AI.

API generują wartość biznesową

Oprócz umożliwienia agentom AI dostępu do usług, baz danych i funkcjonalności aplikacji, liderzy IT podkreślają również szeroką wartość biznesową API – od zwiększenia efektywności po bezpośredni wpływ na przychody.

  • Europejskie firmy korzystające z API wskazują na kluczowe korzyści:
    • Wyższą produktywność (52%)
    • Większą innowacyjność (47%)
    • Szybsze reagowanie na potrzeby biznesowe (46%), większe zaangażowanie i lepszą współpracę pracowników (46%), a także możliwość samodzielnego zarządzania potrzebami IT przez zespoły (46%)
  • Prawie 2 na 5 (39%) zespołów IT wykorzystuje API do zwiększenia efektywności procesu tworzenia aplikacji.
  • Liderzy IT w Europie szacują, że średnio 39% przychodów ich firm pochodzi z API i powiązanych wdrożeń. W organizacjach korzystających z agentów AI odsetek ten jest jeszcze wyższy – 43%.

Dlaczego jest to istotne?

Efektywność agentów AI zależy od dostępu do połączonych danych, które pozwalają im lepiej rozumieć kontekst i niuanse zapytań użytkowników. Agenci AI gromadzą zarówno ustrukturyzowane, jak i nieustrukturyzowane dane z różnych źródeł, takich jak systemy CRM, ERP i HCM, a także e-maile, pliki PDF, Slack i inne narzędzia. Wykorzystują te informacje do podejmowania decyzji i realizacji zadań przy niemal dowolnych procesach biznesowych. Integracja danych, systemów i aplikacji umożliwia organizacjom korzystanie z cyfrowej siły roboczej wspieranej przez AI, która może autonomicznie wykonywać zarówno proste, jak i złożone zadania w całej firmie.

„Agenci AI mają potencjał, by zrewolucjonizować przedsiębiorstwa, tworząc nieograniczoną cyfrową siłę roboczą. Prognozy wskazują na nowe poziomy efektywności i produktywności dzięki współpracy ludzi i agentów. Jednak aby w pełni wykorzystać te możliwości, kluczowe znaczenie mają integracja i API, które tworzą solidną podstawę dla agentów. Agenci AI opierają się na ujednoliconych danych i automatyzacji procesów, aby dostarczać precyzyjne, wiarygodne odpowiedzi oraz realizować złożone, wieloetapowe zadania.” – Andrew Comstock, SVP & GM, MuleSoft

Metodologia

10. edycja raportu Connectivity Benchmark Report firmy MuleSoft, opracowana we współpracy z Vanson Bourne i Deloitte Digital, opiera się na danych z ankiety przeprowadzonej wśród 1 050 liderów IT na całym świecie. Podwójnie anonimowe badanie online zostało zrealizowane między październikiem a listopadem 2024 roku w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Niderlandach, Australii, Singapurze, Hongkongu i Japonii. Aby zapewnić wiarygodność wyników, zastosowano wieloetapowy proces weryfikacji uczestników. Wszyscy respondenci zajmują stanowiska kierownicze lub wyższe w działach IT i pracują w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 1 000 osób, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sztuczna inteligencja – droga do krótszego tygodnia pracy czy ryzyko wzrostu bezrobocia?

Czy sztuczna inteligencja (AI), robotyka i pokrewne technologie będą...

Nowe badanie: Polscy przedsiębiorcy zaskakują podejściem do AI

Choć sztuczna inteligencja zdominowała nagłówki w 2024 roku, polscy...

Sztuczna inteligencja napędza rozwój centrów danych

Wszystko wskazuje na to, że centra danych oraz sztuczna...

Generatywna AI zmienia rynek – elastyczne systemy IT, inteligentne roboty i nowe modele biznesowe

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój...

Rządowy Instytut Badawczy IDEAS. Czy Polska naprawdę potrzebuje kolejnej instytucji?

Rząd zamierza stworzyć Instytut Badawczy IDEAS pod nadzorem Ministerstwa...

Podobne tematy

41% cyberataków w UE to DoS, DDoS i RDoS – ENISA ujawnia skalę zagrożenia

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport...

EY: AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI...

AI na biznesowym sprawdzianie – firmy oczekują zysków, a nie eksperymentów

Wysokie koszty wdrożeń i ryzyko regulacyjne są jednymi z...

Nowe technologie i przejęcia jako strategia przetrwania firm z sektora life sciences

Sektor ochrony zdrowia i biotechnologii znajduje się w przededniu...

Sztuczna inteligencja – droga do krótszego tygodnia pracy czy ryzyko wzrostu bezrobocia?

Czy sztuczna inteligencja (AI), robotyka i pokrewne technologie będą...

Komisja Europejska prezentuje Kompas Konkurencyjności – nowa strategia dla silniejszej gospodarki UE

Komisja Europejska zaprezentowała Kompas Konkurencyjności, który wyznacza strategiczne kierunki...

Rośnie liczba cyberataków na placówki medyczne

W listopadzie Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że przeznaczy ok. 66...

Ransomware postrzegany jako największe zagrożenie dla firm w 2025 roku

Ataki ransomware, które blokują dostęp do systemów lub danych,...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie