środa, 16 kwietnia, 2025

Bezpieczeństwo i gospodarka w centrum uwagi polskiej prezydencji w UE

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Zapewnienie bezpieczeństwa i swobody działalności gospodarczej, jako jeden z punktów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Polska objęła prezydencję w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 r. Z kolei przedsiębiorcy zadają pytanie, czy program polskiej prezydencji to zbiór ogólników, czy może konkrety, bo w jednym z punktów programu odniesiono się do zapewnienia bezpieczeństwa i swobody działalności gospodarczej?

Ma być także odchodzenie od kar i zobowiązań w kierunku nagród i zachęt, a jednocześnie wskazano, że zostanie podjęta walka z dezinformacją klimatyczną, aby zwiększyć bezpieczeństwo w obliczu zmian klimatycznych.

Polska proponuje także zwiększenie roli państwa w gospodarce poprzez aktywną politykę przemysłową i wsparcie dla przedsiębiorstw. Takie podejście ma odzwierciedlać trend wzmacniającej się roli państwa w wielu gospodarkach na świecie – zauważa dr n. pr. Marek Woch Ekspert Centrum Legislacji Federacji Przedsiebiorcy.pl.

Co oznacza dla Polski sprawowanie prezydencji w UE?

Kiedy kraj obejmuje Prezydencję Rady Unii Europejskiej, przejmuje kluczową rolę
w kształtowaniu agendy i kierunku polityki UE. Prezydencja Polski w 2025 roku nie stanowi wyjątku. Ten sześciomiesięczny okres daje Polsce przywilej i odpowiedzialność za:

  • Ustalanie agendy: Polska ma priorytetowo traktować kwestie, które uważa za kluczowe dla UE, wpływając na omawiane tematy i podejmowane decyzje.
  • Przewodniczenie posiedzeniom: Polscy ministrowie będą przewodniczyć posiedzeniom Rady, kierując dyskusjami i zapewniając osiągnięcie konsensusu.
  • Reprezentowanie UE: Polska będzie reprezentować UE w negocjacjach i na forach międzynarodowych.

Jakie są priorytety Polski na tę prezydencję?

Polska opracowała program skupiający się na bezpieczeństwie. Obejmuje to:

  • Bezpieczeństwo zewnętrzne: Rozwiązywanie zagrożeń zewnętrznych dla UE, takich jak Rosja.
  • Bezpieczeństwo wewnętrzne: Wzmocnienie granic UE i zwalczanie terroryzmu.
  • Cyberbezpieczeństwo: Ochrona krytycznej infrastruktury i systemów cyfrowych przed cyberatakami.
  • Bezpieczeństwo gospodarcze: Zapewnienie odporności UE na globalne wyzwania gospodarcze.

Dlaczego bezpieczeństwo jest tak ważnym obszarem?

Polska uważa, że burzliwy krajobraz geopolityczny, w połączeniu ze skutkami pandemii COVID-19 wymaga podkreślenia potrzeby silniejszej, bardziej zjednoczonej Europy kładąc nacisk na bezpieczeństwo, poprzez dążenie do:

  • Wzmocnienia jedności UE: Wzmocnienia współpracy między państwami członkowskimi.
  • Wzmocnienia roli globalnej UE: Ustawienia UE jako bardziej asertywnego aktora na arenie międzynarodowej.
  • Ochrony obywateli UE: Ochrony dobrobytu i bezpieczeństwa obywateli europejskich.

Jak działa system trio?

Aby zapewnić płynne przejście i ciągłość polityki UE, kraje często tworzą tria z dwoma poprzednimi i następnymi prezydencjami. Polskę, Danię i Cypr tworzą obecne trio. Ta współpraca pozwala na:

  • Planowanie długoterminowe: Trio ustala wspólny program na 18-miesięczny okres.
  • Wymianę wiedzy: Kraje mogą uczyć się na doświadczeniach innych.
  • Efektywne podejmowanie decyzji: Bardziej usprawnione podejście do podejmowania decyzji.

Jakie wyzwania stoją przed Polską podczas prezydencji?

Polska niewątpliwie stanie przed szeregiem wyzwań, w tym:

  • Zrównoważenie interesów narodowych z priorytetami UE: Zapewnienie zgodności celów narodowych Polski z szerszymi interesami UE.
  • Nawigacja w złożonych negocjacjach: Osiągnięcie konsensusu wśród 27 państw członkowskich o zróżnicowanych interesach.
  • Rozwiązanie skutków pandemii COVID-19: Kontynuacja wsparcia dla ożywienia gospodarczego i rozwiązanie długoterminowych konsekwencji pandemii.
  • Zarządzanie stosunkami z innymi instytucjami UE: Budowanie silnych relacji roboczych z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.

Zapewnienie bezpieczeństwa i swobody działalności gospodarczej. Ma być odchodzenie od kar i zobowiązań w kierunku nagród i zachęt, a jednocześnie wskazano, że zostanie podjęta również walka z dezinformacją klimatyczną, aby zwiększyć bezpieczeństwo w obliczu zmian klimatycznych.

Podsumowanie kluczowych punktów:

Polski program prezydencji w Radzie UE skupia się na kilku głównych obszarach, które mają na celu zwiększenie konkurencyjności i odporności gospodarki Unii Europejskiej:

  • Usprawnienie jednolitego rynku: Znoszenie barier dla transgranicznej działalności, zwłaszcza w sektorze usług oraz poprawa dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw.
  • Uelastycznienie polityki energetyczno-klimatycznej: Przejście od kar i zobowiązań do nagród i zachęt, a także skupienie na wsparciu przemysłu w dziedzinach kluczowych dla bezpieczeństwa.
  • Przywrócenie uczciwych warunków konkurencji: Zaostrzenie kontroli nad importem, lepsze egzekwowanie przepisów i wykorzystanie potencjału zamówień publicznych.
  • Modernizacja polityki spójności: Dostosowanie do nowych wyzwań, takich jak zapewnienie bezpieczeństwa i konkurencyjności gospodarki.

Głębsza analiza i potencjalne implikacje:

  1. Bilans między globalizacją a protekcjonizmem: Polska proponuje znalezienie złotego środka między otwartością na świat a ochroną własnego rynku. Z jednej strony, podkreśla potrzebę uczciwej konkurencji i lepszego egzekwowania przepisów, z drugiej – wskazuje na konieczność wspierania rodzimego przemysłu.
  2. Zrównoważony rozwój: Choć Polska proponuje uelastycznienie polityki klimatycznej, jednocześnie podkreśla wagę bezpieczeństwa energetycznego i wsparcia dla tradycyjnych gałęzi przemysłu. To wskazuje na dylemat wielu państw członkowskich, które chcą godzić cele klimatyczne z potrzebami swoich gospodarek. Jednocześnie w programie wskazano, że zostanie podjęta również walka z dezinformacją klimatyczną, aby zwiększyć bezpieczeństwo w obliczu zmian klimatycznych.
  3. Rola państwa w gospodarce: Polska proponuje zwiększenie roli państwa w gospodarce poprzez aktywną politykę przemysłową i wsparcie dla przedsiębiorstw. Takie podejście ma odzwierciedlać trend wzmacniającej się roli państwa w wielu gospodarkach na świecie.
  4. Polityka spójności: Polska podkreśla wagę polityki spójności, ale jednocześnie chce ją dostosować do nowych wyzwań. To może oznaczać m.in. większe wsparcie dla regionów o wysokim potencjale wzrostu i większe naciski na innowacyjność.

Potencjalne wyzwania i pytania:

  • Zharmonizowanie celów: Jak pogodzić cele związane z ochroną środowiska, wspieraniem przemysłu i zapewnieniem uczciwej konkurencji?
  • Współpraca z innymi państwami członkowskimi: Czy Polska będzie w stanie przekonać inne państwa członkowskie do swoich propozycji, zwłaszcza w tak złożonych kwestiach, jak polityka klimatyczna i handlowa?
  • Implikacje dla budżetu UE: Proponowane zmiany mogą wymagać dodatkowych środków finansowych. Jak zapewnić odpowiednie finansowanie dla tych inicjatyw?
  • Wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa: Czy proponowane zmiany będą sprzyjać rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw, które są motorem wzrostu gospodarczego w UE?

Wnioski:

Program polskiej prezydencji odzwierciedla złożoność wyzwań, przed którymi stoi gospodarka UE. Polska proponuje ambitny program reform, który ma na celu zwiększenie konkurencyjności i odporności Unii. Jednakże realizacja tych planów będzie wymagała szerokiej współpracy z innymi państwami członkowskimi oraz umiejętnego balansowania między różnymi interesami.

Nie bez znaczenia pozostają wewnętrzne napięcia między rządem a Prezydentem RP. Wynika to z funkcjonowania dwóch konstytucyjnych ośrodków władzy wykonawczej, czyli właśnie Prezydenta RP i Rady Ministrów.

W ustawie z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej[1] wskazano, że Rada Ministrów ma obowiązek współpracy z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem.

Ponadto, że Rada Ministrów w porozumieniu z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej ustala priorytety w zakresie sprawowania przez przedstawicieli Rady Ministrów prezydencji składów Rady.

Z komunikatu z 1 stycznia 2025 r. opublikowanego na https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/przewodnictwo-w-radzie-ue,95853 wynika, że Prezydent RP Andrzeja Dudy wskazał, że:

„My w Polsce doskonale wiemy, że nie ma bezpiecznej Europy bez zaangażowania Stanów Zjednoczonych. Zarówno militarnego, jak i gospodarczego. Dlatego pierwszym priorytetem rozpoczynającej się 1 stycznia polskiej prezydencji w Unii Europejskiej jest zacieśnienie współpracy pomiędzy Unią a Stanami Zjednoczonymi”.

Z kolei w wystąpieniu z 3 stycznia 2025 r. Przewodniczącego Antónia Costy podczas uroczystości rozpoczęcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2025/01/03/speech-by-president-antonio-costa-at-the-official-opening-the-polish-presidency-of-the-council-of-the-european-union/

wskazano, że

„Motto polskiej prezydencji brzmi: Bezpieczeństwo, Europo! Nasza Unia powstała jako projekt pokojowy po drugiej wojnie światowej. I dziś znów musimy wzmacniać nasze bezpieczeństwo, aby zapewnić pokój w Europie. Dlatego naszym najważniejszym priorytetem musi pozostać Ukraina. W tym roku musimy nadal okazywać jej solidarność – tak długo i w takiej mierze, jak będzie trzeba, aby osiągnąć kompleksowy, sprawiedliwy i trwały pokój. Prawo międzynarodowe musi zwyciężyć – żeby Ukraińcy byli wolni, a my wszyscy bezpieczni. Musimy więc nadal traktować obronę jako jeden ze strategicznych priorytetów Unii Europejskiej. Stając się silniejsi, skuteczniejsi, odporniejsi i tak – bardziej autonomiczni. Wspólnie inwestując więcej i lepiej – kreatywnie i pragmatycznie – aby znajdować nowe rozwiązania. Zawsze działając na rzecz silnego partnerstwa transatlantyckiego i współpracy z NATO”.

Pytanie o rolę Polski w Unii Europejskiej, czy rolę Unii Europejskiej w relacjach ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, czy innymi kontynentami po analizie programu polskiej prezydencji pozostaje otwarte.

[1] T.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1379.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Podobne tematy

Jak działają cyberprzestępcy w 2025 roku? Nowy raport Sophos ujawnia szczegóły

Według raportu Sophos Active Adversary 2025, w ponad połowie...

Cyberprzestępcy zmieniają taktykę. Firmy na celowniku nowej fali ataków

Cyberprzestępcy odchodzą od tradycyjnych metod, takich jak szyfrowanie danych...

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Cyberportret polskiego biznesu: niezrozumienie zasad i procedur, słaba komunikacja, rosnące zagrożenia

Polska jest drugim najczęściej atakowanym przez cyberprzestępców krajem,...

Cyberatak na PO. Mail od lokalnego działacza jako narzędzie ataku

Jeśli potwierdzą się nieoficjalne informacje Radia Zet, że do...

PDF-y ulubioną bronią cyberprzestępców

Pliki PDF stały się najpopularniejszym sposobem na przekazywanie i...

Cyberatak na Platformę Obywatelską. W tle zagrożenie ze strony Rosji?

Premier RP, Donald Tusk poinformował 2 kwietnia br. o...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie