Rosnące znaczenie tzw. Big Data to obiecujący prognostyk, bo otwiera przed magazynami przyszłości nowe możliwości. Dzięki umiejętnemu przetwarzaniu i analizowaniu dużej ilości danych generowanych w procesach magazynowych, firmy mogą zyskać znacznie większy poziom kontroli nad łańcuchem dostaw i optymalizować operacje na coraz większą skalę.
Magazyn kojarzy się przede wszystkim z przestrzenią, w której są składowane towary i w której realizowany jest szereg różnych operacji – kompletacji, przyjęć, przygotowywania do wysyłki i wielu innych operacji. Nie pomyli się także ten, kto określi magazyn jako miejsce zapewniające kontrolę nad stanem magazynowym oraz przepływem towarów. Na magazyn warto jednak spojrzeć pod nieco innym kątem i przyjąć perspektywę logistyka, korzystającego ze specjalistycznych narzędzi informatycznych. Wówczas dostrzeżemy w nim… źródło danych, które ułatwiają podejmowanie operacyjnych i strategicznych decyzji i które mogą wiele powiedzieć o kondycji i funkcjonowaniu samego przedsiębiorstwa.
Na skróty:
Dane z wielu źródeł
Każda operacja magazynowa – przyjęcie towaru, jego składowanie, kompletowanie, wysyłka – pozostawia po sobie ślad w postaci danych. Informacje o ilościach przyjętych i wydanych produktach, ich lokalizacji w magazynie, czasie realizacji poszczególnych etapów procesu – to tylko niektóre z cennych zasobów wiedzy, do których dostęp możemy uzyskać dzięki nowoczesnym systemom magazynowym.
W logistyce źródeł tych danych jest mnóstwo – mogą one obejmować systemy WMS, TMS, czujniki IoT, informacje z systemów ERP i wiele innych środowisk.
Im więcej tych danych i im bardziej będą one złożone, tym trudniej je przetworzyć. Gdy już jednak uda się to zrobić, zgromadzone dają możliwość jeszcze pełniejszego i szerszego spojrzenia nie tylko na to, jak sprawić, by sprawniej działał nie tylko sam magazyn, ale również… całe przedsiębiorstwo.
Analiza danych – klucz do optymalizacji
Dane magazynowe to bowiem nie tylko surowe liczby. To skarbnica wiedzy, która po odpowiedniej analizie może dostarczyć cennych informacji o funkcjonowaniu całego łańcucha dostaw, ale również dla komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za produkcję, zakupy, sprzedaż czy nawet marketing. Przetwarzanie i analiza danych pozwala na identyfikowanie wąskich gardeł i obszarów wymagających optymalizacji, prognozowanie popytu i optymalizację zapasów, monitorowanie łańcucha dostaw i podejmowanie trafnych, popartych twardymi danymi decyzji biznesowych.
Ekscytujące perspektywy
Perspektywy dla rozwoju Big Data w logistyce są obiecujące – bo już teraz na horyzoncie widać bowiem nieuchronną integrację Big Data ze Sztuczną Inteligencją i uczeniem maszynowym, która może pomóc w jeszcze bardziej precyzyjnym prognozowaniu popytu, optymalizacji tras w magazynie i automatyzacji zarządzania zapasami. AI może zostać również „zaprzęgnięta” do automatycznego wykrywania wzorców w danych, co pozwala na łatwiejsze identyfikowanie problemów, diagnozowanie przyczyn i rozwiązywanie ich.
Podobnie jest zresztą z automatyzacją i robotyzacją – integracja z systemami Big Data może sprawić, że zarządzanie zadaniami robotami i urządzeniami automatycznymi będzie jeszcze łatwiejsze i bardziej sprawne.
Trudno też przejść obojętnie nad rosnącym znaczeniem IoT – im więcej czujników Internetu Rzeczy będzie w magazynach, tym większą liczbą wartościowych danych będą dysponować magazyny.
Dodajmy do tego wzrost znaczenia blockchain, chmury obliczeniowej i tzw. edge computingu, nieuchronną popularyzację zaawansowanej analityki wizualnej bazującej m.in. na rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR) i wniosek jest jasny: potencjał danych w logistyce magazynowej może być wykorzystany w jeszcze bardziej spektakularny i efektywny sposób.
Magazyn XXI wieku – centrum informacji i innowacji
Wraz z rozwojem technologii Big Data i sztucznej inteligencji rola magazynu – rozumianego nie tylko jako centrum operacji, ale również informacji – będzie rosła. Nowoczesne systemy magazynowe będą nie tylko rejestrować dane, ale również je analizować, interpretować i dostarczać w formie przejrzystych raportów i wizualizacji. Pozwoli to na jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału tkwiącego w danych magazynowych i dalszą optymalizację procesów logistycznych.
Magazyn XXI wieku to nie tylko miejsce, w którym przechowuje się towary. To centrum informacji i innowacji, które może stać się potężnym narzędziem dla każdej firmy, która chce zyskać przewagę konkurencyjną i osiągnąć sukces na dynamicznym rynku.
Dawid Jarzębowski, Dyrektor IT, Logifact-Systems