czwartek, 15 maja, 2025

Co trzecia europejska firma zainwestowała w AI, a 1 na 5 osób boi się, że AI może zastąpić ją w pracy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Jedna na pięć osób zatrudnionych w Europie boi się, że sztuczna inteligencja może zastąpić ją w większości zawodowych zadań. SD Worx, wiodący europejski dostawcę rozwiązań HR, przeprowadził badanie dot. wykorzystywania sztucznej inteligencji w miejscu pracy wśród ponad 5 000 firm i 18 000 pracowników w 18 europejskich krajach. Wynika z niego, że chociaż wdrożeń AI jest coraz więcej, to europejscy dyrektorzy ds. HR nie postrzegają sztucznej inteligencji za istotne wyzwanie w 2024 roku.

Począwszy od życia prywatnego, a skończywszy na miejscu pracy: zastosowanie sztucznej inteligencji dostrzegamy niemal wszędzie, a europejskie firmy są tego świadome. Co trzecia europejska firma zainwestowała już w AI w miejscu pracy.
Dotyczy to w szczególności Polski (42 proc.), Rumunii (40  proc.) i Włoch (36 proc.). Firmy w Finlandii (25 proc.) wydają się przypisywać sztucznej inteligencji mniejsze znaczenie.

Warto zauważyć, że europejskie firmy nie uważają, że integracja sztucznej inteligencji z działaniami HR jest poważnym wyzwaniem. Tylko 8 proc. ankietowanych dyrektorów ds. HR umieściło ją wśród pięciu najważniejszych wyzwań HR w tym roku. Znacznie ważniejsze są dla nich dobre samopoczucie członków zespołu (37 proc.), rekrutacja (34 proc.), utrzymanie pracowników (33 proc.) i elastyczne formy pracy przyjęte przez organizację (27 proc.).

Spośród wszystkich badanych firm te działające we Francji (12 proc.), Niemczech, Rumunii i Szwecji (11 proc. w każdym przypadku) dostrzegają największe problemy związane z integracją AI z działaniami HR. Warto również zauważyć, że duże organizacje postrzegają proces integracji rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji z dotychczasowymi systemami jako duże wyzwanie.

Jedna na pięciu osób obawia się, że sztuczna inteligencja przejmie jego pracę

Choć większość firm nie postrzega sztuczną inteligencję jako poważne wyzwanie, to pracownicy postrzegają ją inaczej. Jeden na pięciu ankietowanych pracowników obawia się, że generatywna sztuczna inteligencja i inne rodzaje AI przejmą znaczną liczbę jego zadań.
Odsetek ten wzrósł do 35 proc. wśród pracowników, którzy już pracują z generatywną AI i innymi jej rodzajami. Badanie SD Worx pokazuje również, że obecnie jeden na sześciu pracowników regularnie wykorzystuje sztuczną inteligencję w swojej pracy. Siedmiu na dziesięciu (73 proc.) pracowników korzystających ze sztucznej inteligencji uważa tę technologię za cenną w swojej pracy oraz twierdzi, że dzięki niej czuje się znacznie bardziej produktywnie.

Jednocześnie, spośród ankietowanych dyrektorów ds. HR tylko 29 proc. z nich spodziewa się, że AI sprawi, że niektóre stanowiska pracy i specjalizacje staną się zbędne.

Mówiąc o sztucznej inteligencji warto mieć na uwadze, że tak naprawdę jest z nami od dawna – to każde rozwiązanie, które sprawia, że urządzenia mogą wspomóc nas w codziennej pracy. Wspomóc, ale nie zastąpić, bo AI – czy to w postaci chatbota, generatora obrazów czy narzędzia opartego na analityce predykcyjnej – samo niczego nie tworzy, a jedynie bazuje na wprowadzanych do niego danych. Dlatego zamiast obawiać się sztucznej inteligencji lepiej inwestować w wiedzę i umiejętności pozwalające na wykorzystanie potencjału AI w naszej codziennej pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead SD Worx Poland.

Dwie na dziesięć europejskich firm wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich procesach płacowych

Jakie funkcje, możliwości i cechy są niezbędne w oprogramowaniu płacowym? Pośród 15 odpowiedzi, których udzielali dyrektorzy ds. HR, sztuczna inteligencja znalazła się na samym końcu. Jedynie 22 proc. z nich wskazuje, że technologia AI jest wykorzystywana w ich procesie płacowym. Ale to właśnie firmy z Polski (33 proc.) po raz kolejny znalazły się w czołówce gotowości i otwartości na wykorzystywanie AI w pracy działów kadr i płac.

W ramach procesu płacowego sztuczna inteligencja jest najczęściej wykorzystywana do monitorowania przepisów i, w razie potrzeby, do wprowadzania korekt, na przykład w przypadku zmian legislacyjnych (39proc.), a następnie do stałej walidacji danych (34 proc.), klasyfikacji pracowników i innych danych (34 proc.) oraz wykrywania i korygowania odchyleń (33 proc.).

– Sztuczna inteligencja może stworzyć znaczącą wartość, wpływając na zwiększoną wydajność, szybszą obsługę klienta lub generować wartościowe informacje, które skutecznie wykorzysta menedżer ds. HRmówi Tom Saeys, COO w SD Worx. – Osiągnięcie właściwej równowagi między technologią, taką jak sztuczna inteligencja, a wsparciem człowieka jest niezbędne. Zachęcamy naszych klientów i współpracowników do przyglądania się innowacjom i ich adaptacji. Jesteśmy przekonani, że nie odbędzie się to kosztem miejsc pracy, a wręcz przeciwnie stworzone zostaną dodatkowe stanowiska. Niemniej zjawisko to wymaga zarówno od firm, jak i pracowników, innego podejścia – ciągłego rozwoju zawodowego i procesu uczenia się przez całe życie, tak by w pełni mogli oni wykorzystać swój potencjał.

Informacje o badaniu

SD Worx, wiodący europejski dostawca usług HR, pomaga organizacjom w zakresie kadr i płac. Chcąc dowiedzieć się, co naprawdę liczy się dla pracodawców i pracowników, SD Worx regularnie przeprowadza badania. Analiza „Navigator Series”, naszego najnowszego badania, zapewnia organizacjom drogowskaz ułatwiający poruszanie się po wyzwaniach związanych z kadrami i płacami. Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2024 r. w 18 europejskich krajach: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Irlandii, Chorwacji, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowenii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Łącznie przebadano 5 118 firm i 18 000 pracowników. Wyniki są ważone i gwarantują wiarygodną reprezentację rynku pracy w każdym kraju.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:04:17

Pokolenie Z zmienia rynek pracy. Czego oczekują młodzi pracownicy?

Dla pokolenia X praca była wyzwaniem – miejscem, gdzie...

System ARBUZ pomaga UOKiK wykrywać niedozwolone klauzule w umowach

W 2021 roku Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut...

Kiedy sztuczna inteligencja to za mało – refleksje nie tylko dla copywriterów

Każdy musi przejść swój ketchup, czyli jak korzystać AI...

Europa buduje własną cyfrową drogę – AI, open source i bezpieczeństwo jako fundamenty suwerenności

W kwietniu 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła AI Continent...

Podobne tematy

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

MedTech Solutions i Klaster ICT tworzą AI do zarządzania krwią

MedTech Solutions S.A. i Klaster Wschodni ICT, reprezentowany przez...

Do 2026 r. AI przejmie złożone procesy IT

Według raportu branżowego F5 „State of Application Strategy”, aż...

AI w rękach przestępców. Deepfake’i i chatboty groźniejsze niż kiedykolwiek

Fałszywy minister, prawdziwe zagrożenie. Nowy raport firmy Check Point...

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie