- Zakup i eksploatacja samochodu w dzisiejszych czasach wiążą się z wieloma kosztami, niejednokrotnie bardzo wysokimi. Jak wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto” dla 61 proc. Polaków największym wyzwaniem podczas kupna auta jest Z kolei 42 proc. wskazuje na rosnące koszty jego utrzymania.
- W obliczu tych wydatków, ponad jedna trzecia Polaków szuka tańszych opcji serwisowych i ubezpieczenia. Dla 19 proc. skutecznym sposobem jest zmniejszanie częstotliwości jazdy.
W obecnych realiach rynek samochodowy zmienia się dynamicznie, a potencjalni kupujący napotykają na różnorodne przeszkody. Jednym z głównych wyzwań jest wzrost cen nowych i używanych pojazdów, który spowodowany jest inflacją, problemami z dostawami części oraz rosnącym popytem na konkretne modele. Problemy te dotykają także osoby, które już posiadają swoje auto. Według raportu „Polak w drodze po auto” zbyt duży koszt zakupu samochodu jest wyzwaniem dla wszystkich. Na drugim (42 proc.) miejscu znajdują się wydatki związane z utrzymaniem pojazdu. Z kolei 31 proc. Polaków wskazuje na trudności w znalezieniu używanego środka transportu w dobrym stanie. Kolejnym problemem są wysokie koszty finansowania. Wskazuje na to już 24 proc. Polaków.
– Posiadanie samochodu to duża wygoda, ale także długoterminowy wydatek, który w obecnej sytuacji gospodarczej rośnie. W naszym badaniu respondenci wskazali największe wyzwania związane z zakupem auta, jednak w zależności od wieku czy płci są one różne. Dla aż 81 proc. seniorów najbardziej palącym problemem są zbyt wysokie ceny pojazdów. Z kolei dla 50 proc. osób w wieku 18-29 lat jest to znalezienie używanego środka transportu w dobrym stanie. Dla tej grupy może być to szczególnie ważne, ponieważ rozpoczynają oni swoją karierę zawodową i nie zawsze dysponują wysokimi oszczędnościami. Różnice dostrzegamy także między kobietami a mężczyznami. Panie znacznie częściej (48 proc.) odczuwają wysokie koszty utrzymania pojazdu niż panowie (37 proc.) – mówi Anna Fidowicz, Starszy menadżer ds. produktów z Santander Consumer Multirent.
Sposoby na oszczędzanie
W obliczu rosnących kosztów wiele osób szuka sposobów, aby zaoszczędzić. Jak podaje raport Santander Consumer Multirent, Polacy najczęściej szukają tańszych opcji serwisowych i ubezpieczeniowych. Deklaruje tak już 36 proc. badanych. Dotyczy to szczególnie osób w wieku 50-59 lat, wśród których 51 proc. wskazuje na takie rozwiązanie. Drugą najbardziej popularną metodą jest zmniejszenie częstotliwości jazdy – odpowiedziało tak 19 proc. badanych. Taka forma oszczędności jest najbliższa seniorom. Już 34 proc. osób 60+ zrezygnowało z częstych podróży samochodem. Z kolei 16 proc. respondentów rozważa wymianę auta na bardziej ekonomiczne. Jak wynika z badania, większość osób decyduje się na zmiany, aby zmniejszyć koszty. Jednak jedna czwarta Polaków zdecydowała się je zaakceptować i korzysta ze swojego pojazdu tak jak wcześniej.
Finansowanie auta
Samochód to inwestycja oraz koszt, który znacząco może obciążyć domowy budżet. Większość osób przygotowuje się do decyzji o zakupie i regularnie na niego oszczędza. Jak wynika z raportu, 58 proc. Polaków korzysta z oszczędności. Jednak część osób decyduje się na skorzystanie z produktów oferowanych przez instytucje finansowe, które pomagają w procesie zakupowym, a następnie gwarantują wygodne spłaty. Dla 18 proc. badanych najatrakcyjniejszą formą finansowania auta jest leasing klasyczny, który gwarantuje rozłożenie kwoty na opłatę wstępną, a następnie miesięczne raty. Ta forma jest najpopularniejsza wśród dwudziestolatków – deklaruje tak 24 proc. z nich. Dla 14 proc. badanych najbardziej opłacalny jest kredyt bankowy oraz gotówkowy. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się wynajem długoterminowy, na który wskazało 8 proc. ankietowanych. Taka forma jest częściej preferowana przez mężczyzn (12 proc.) niż kobiety (3 proc.).
– Skorzystanie z pomocy finansowania podczas zakupu samochodu to wygodna forma, która daje elastyczność oraz bezpieczeństwo. W Santander Consumer Multirent klienci mogą wybrać spośród różnorodnych produktów finansowych zarówno na nowe auta, jak i używane. W zależności od swoich preferencji warto rozważyć leasing z elastyczną ratą i zerową wpłatą wstępną na okres nawet do 60 miesięcy. Dodatkowo klienci mogą skorzystać z ofert z dopasowanym do ich potrzeb zakresem pakietu serwisowego czy pakietem ubezpieczeń, co pozwala przewidzieć koszty użytkowania samochodu w trakcie trwania umowy – podkreśla Anna Fidowicz z Santander Consumer Multirent.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23-30 października br. na osobach, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.