piątek, 25 kwietnia, 2025

GUS o e-handlu w kwietniu- eksperci komentują

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według najnowszych danych GUS w kwietniu 2022 r. w porównaniu z marcem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 4%). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 9,4% w marcu br. do 8,9% w kwietniu br.

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci z Unity Group i Insightland:

Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group:

Po kwietniu i połowie maja obserwujemy spadki w niektórych obszarach sektora e-commerce, ujętych w klasyfikacji GUS. Jesteśmy świadkami nie tylko sprzedaży na niższym poziomie, ale również obniżek marż i braku ludzi do pracy. Przed branżą stoi wiele wyzwań, dlatego w najbliższym czasie kołem ratunkowym dla przedsiębiorców będzie szeroko pojęta automatyzacja procesów. Dlaczego? Bo integracje i elastyczne architektury typu MACH (microservices, API, cloud, headless), to możliwość sprawnego reagowania na impas bez większych kosztów czasowych i pieniężnych.

Inwestycje w działające rozwiązania – w odpowiedzi na załamanie rynkowe, które z reguły może potrwać nawet kilka miesięcy – ale zarazem inwestowanie w rozwiązania na potrzebę chwili, są niezmiernie potrzebne, bo właśnie one pobudzą rynek do przywrócenia większych wzrostów e-commerce w przyszłości. Co więcej dla firm handlowych, poza tymi o charakterze makro, dodatkowym czynnikiem ryzyka jest brak precyzyjności aktów wykonawczych dla dyrektywy omnibus, która lada dzień zacznie obowiązywać. Nadal wielu przedsiębiorców nie wie jak np. naliczać rabaty, szczególnie w sprzedaży pakietów, usług itp. Pozostaje mieć nadzieję, że w najbliższym czasie zostaną rozwiązane wątpliwości interpretacyjne, a nowa regulacja prawna nie wpłynie na kolejne spadki w e-commerce.

Katarzyna Iwanich – prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital:

Patrząc na wyniki handlu detalicznego za kwiecień można by przypuszczać, że polscy konsumenci przywykli już i do wysokiej inflacji, i do wysokich cen paliw i do wysokich kosztów kredytów wywołanych przez rosnące stopy procentowe. Konsumpcja nie wyhamowała, choć kwietniowe wzrosty można przypisać tak wzrostowi cen jak i czynnikowi sezonowemu, czyli Świętom Wielkanocnym i rozpoczynającej się wiośnie. Zmiany pór roku to zawsze okres podwyższonego zainteresowania zakupami ubrań i obuwia, ale także artykułami do domu czy AGD. Mamy też w Polsce ponad 2,5 miliona uciekających przed wojną Ukraińców, którzy zaopatrują się w polskich sklepach, co wpływa na popyt na żywność, leki, odzież oraz podstawowe sprzęty wyposażenia domowego. Kupują oni raczej w punktach tradycyjnych, co może być jedną z przyczyn mniejszego w kwietniu udziału e-commerce w całym handlu. Zmienia się jednak struktura wydatków i coraz mniejszy jest w nich udział dóbr trwałych, np.  samochodów także ze względu na problemy z łańcuchami dostaw i wydłużającym się czasem oczekiwania. W najbliższych miesiącach, z powodu gorszej koniunktury i silnego wzrostu cen, możemy spodziewać się jeszcze słabszych niż w kwietniu wydatków na dobra trwałe.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Jak miłość wpływa na portfel? Ekonomiczne korzyści życia we dwoje

Walentynki to nie tylko okazja do celebrowania miłości, ale...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie