INNOWACJEInteligentna turystyka, czyli jak nowe technologie zmieniają podróże

Inteligentna turystyka, czyli jak nowe technologie zmieniają podróże

Inteligentna turystyka, czyli jak nowe technologie zmieniają podróże

Branża turystyczna dynamicznie się rozwija, a liczba podróżujących na świecie ma osiągnąć 1,8 mld do 2030 roku – według danych ONZ. Wraz z tym wzrostem zapotrzebowanie na rozwiązania ułatwiające podróżowanie i zwiększające komfort staje się coraz większe. Kluczowe w rozwoju inteligentnej turystyki jest transformacyjne podejście do branży turystycznej, które promuje turystykę i gościnność za pomocą innowacyjnych technologii.

Statystyki pokazują dynamiczny wzrost zainteresowania podróżami, co napędza rozwój technologii w turystyce. Według danych GUS, od stycznia do kwietnia 2024 roku liczba zagranicznych odwiedzających Polskę wyniosła blisko 2 mln. Z kolei w 2023 roku międzynarodowy ruch turystyczny osiągnął 1,3 mld turystów, co stanowi wzrost o 44 proc. w porównaniu do 2022 roku i 88 proc. poziomu sprzed pandemii – wynika z danych ONZ. To ożywienie wspiera gospodarkę, rozwój infrastruktury oraz wymianę kulturową, ale również rozwój technologii.

Unia Europejska definiuje inteligentną turystykę jako dziedzinę wykorzystującą technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) do ułatwiania dostępu do produktów, usług, przestrzeni i doświadczeń związanych z turystyką i hotelarstwem. Oznacza to wprowadzanie rozwiązań korzystnych zarówno dla turystów, jak i przedsiębiorców.

Dostępność tu i teraz

Koncepcja inteligentnej turystyki obejmuje kilka rodzajów i zastosowań, z których każde służy poprawie różnych aspektów podróżowania. Obejmują one systemy z zakresu obsługi transportu w celu zapewnienia bardziej płynnej mobilności lokalnej, np. poprzez nowoczesne parkometry, biletomaty, oraz obsługę płatności bezgotówkowych.

I tak na przykład urządzenia wyposażone w terminale płatnicze umożliwiają w autobusach i tramwajach zakup biletów bezpośrednio w pojeździe, a także przez internet i aplikacje mobilne. Dzięki temu turyści i mieszkańcy mogą łatwo nabywać bilety bez konieczności szukania tradycyjnych punktów sprzedaży ani znajomości lokalnych taryf.

Nowoczesne technologie płatnicze zyskują na popularności nie tylko w transporcie, ale również w turystyce, obejmując sektory takie jak wypożyczalnie rowerów, samochodów czy opłaty za wstęp do atrakcji turystycznych. Kluczowe jest, aby władze miast, które pragną przyciągać turystów i spełniać oczekiwania swoich mieszkańców, wdrażały również rozwiązania bezgotówkowe – mówi Elżbieta Burliga, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w  Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.

Te technologiczne innowacje nie tylko ułatwiają codzienne życie, ale także przyczyniają się do tworzenia bardziej zintegrowanych i przyjaznych miast, gdzie korzystanie z różnych usług jest prostsze i bardziej efektywne.

Smartfonowy survival kit

Innym rodzajem są przyjazne dla użytkownika rozwiązania informacyjne. Smartfony są wypełnione aplikacjami, które ułatwiają życie na wielu poziomach, zwłaszcza podczas podróży. Te przyjazne dla użytkownika opcje mogą pomóc w rezerwacji hoteli, gromadząc oferty z różnych serwisów, co pozwala szybko znaleźć najlepsze propozycje w danym mieście. Bardzo ważne w tym aspekcie są również bezpieczne płatności. Sektor hotelowy jest bowiem szczególnie podatny na oszustwa z powodu konieczności udostępniania przez klientów np. numeru karty lub innych danych wrażliwych.

Z pomocą może tu przyjść oczywiście technologia. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu mogą być usługi takie jak tokenizacja, preautoryzacja oraz Generator Linków. Ta ostatnia umożliwia szybkie i bezpieczne generowanie linków lub kodów QR do płatności, co eliminuje potrzebę podawania danych wrażliwych. Tokenizacja z kolei przekształca rzeczywiste dane karty w unikalny token, który jest bezużyteczny, jeśli zostanie przechwycony. Preautoryzacja natomiast blokuje określoną kwotę na koncie bankowym, zapewniając bezpieczeństwo transakcji i płatności – dodaje Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. eCommerce w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.

Na rynku są także różnego rodzaju aplikacje nawigacyjne oferują dokładne mapy offline oraz obszerne bazy szlaków turystycznych, ułatwiając planowanie tras i nawigację. Aplikacje podróżnicze umożliwiają znalezienie najdogodniejszych połączeń transportowych, dostarczają informacje o lokalnych atrakcjach i pomagają zarządzać finansami, śledząc kursy wymiany walut na bieżąco.

Technologiczne przygody: muzea z wirtualną rzeczywistością

Inteligentna turystyka może również obejmować rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), umożliwiające turystom odkrywanie zabytków i atrakcji w zupełnie nowy sposób. Wśród muzeów oferujących wirtualne spacery są m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego, Kopalnia Soli w Wieliczce czy Guggenheim Museum w Nowym Jorku. VR i AR pozwalają na tworzenie interaktywnych wystaw, gdzie zwiedzający mogą wchodzić w interakcję z cyfrowymi rekonstrukcjami historycznych miejsc i wydarzeń. Na przykład Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie oferuje interaktywne doświadczenia, które pozwalają odkrywać wczesne etapy polskiej państwowości.

Technologie, które ułatwiają życie

Inteligentna turystyka przynosi korzyści zarówno turystom, jak i mieszkańcom. Tym pierwszym zapewnia większą wygodę i łatwiejszy dostęp do informacji o atrakcjach, opcjach transportu i innych dostępnych usługach. Usprawnia również planowanie i nawigację. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość ożywia zaś ich ulubione miejsca.

Przyszłość turystyki jest bez wątpienia inteligentniejsza i bardziej obiecująca niż kiedykolwiek wcześniej, oferując wizję świata, w którym podróże harmonijnie łączą nowoczesną technologię z duchem przygody.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

złoto

Czy złoto ma szansę na kontynuację wzrostów w 2024 roku?

0
Złoto pokazało w ostatnich latach, że potrafi kontynuować wzrosty i osiągać kolejne historyczne szczyty, nawet w środowisku wysokich stóp procentowych. Oczywiście same wysokie stopy procentowe to efekt nadmiernie wysokiej inflacji, która sprzyjała popytowi na...