Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
sobota, 12 kwietnia, 2025

Jak postrzegamy spożywanie alkoholu – różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W Polsce wciąż funkcjonuje wiele stereotypów dotyczących różnic w podejściu kobiet i mężczyzn do spożywania napojów alkoholowych. Jak naprawdę kształtują się ich przekonania, nawyki, preferencje związane z konsumpcją? Odpowiedzi na te pytania przynosi najnowsze badanie „Kultura picia w Polsce – co o sobie myślimy?”, zrealizowane przez SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Badanie analizuje nie tylko różnice w deklaracjach między płciami, ale także przygląda się rzeczywistym wzorcom konsumpcji alkoholu przez Polaków. Wyniki skomentowała psycholożka, Magdalena Chorzewska.

PPS_Infografika_grudzien_2024

Jak potwierdzają dane z raportu Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom[1], najczęściej spożywanym przez Polaków napojem alkoholowym jest piwo – aż 54 proc. alkoholu wypijamy w piwie. Co więcej, mężczyźni piją alkohol niemal trzykrotnie częściej niż kobiety (średnio 98 dni vs 21 dni w ciągu roku). Z kolei badanie „Kultura picia w Polsce – co o sobie myślimy?” pokazuje, że część Polaków nie postrzega piwa jako alkoholu – ze stwierdzeniem, że „piwo to nie alkohol” zgodziło się 12 proc. respondentów. Warto jednak dodać, że to męska część ankietowanych częściej popierała tę tezę, co jest spójne z preferencjami panów – znacznie większymi smakoszami tego trunku są mężczyźni. Aż 48 proc. mężczyzn pije piwo co najmniej raz w tygodniu w porównaniu do 23 proc. kobiet.

Spożycie alkoholu vs presja społeczna

Badanie wykazało, że kobiety w znacznie mniejszym stopniu niż mężczyźni ulegają społecznej presji związanej z piciem alkoholu i częściej preferują postawę abstynencką, postrzegając ją jako modną. 85 proc. kobiet uważa, że można dobrze bawić się bez alkoholu, podczas gdy wśród mężczyzn taką opinię podziela 70 proc. Dodatkowo, kobiety są nieco bardziej skłonne do odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu – 89 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że umiar jest kluczowy (w porównaniu do 81 proc. mężczyzn). Co więcej, kobiety częściej postrzegają niepicie alkoholu jako rosnący trend (54 proc. kobiet vs 47 proc. mężczyzn). Nakłanianie do wspólnego picia irytuje 70 proc. kobiet, podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 53 proc.

Spożycie alkoholu zawsze powinno wiązać się z odpowiedzialną postawą i nie należy kierować się przy nim presją tłumu. Właśnie takie wartości wyznaje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, który od wielu lat podejmuje działania edukacyjne mające na celu kształtowanie kultury odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu wśród Polaków. Tegoroczna edycja kampanii „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” prowadzona jest pod hasłem „Jeśli % to tylko kulturalnie”.

Magdalena Chorzewska, psycholożka, zauważa: Z badań wynika, że wciąż funkcjonuje bardzo wiele mitów i stereotypów na temat spożycia alkoholu wśród kobiet i mężczyzn. Jednym z najbardziej powszechnych i zarazem najbardziej niepokojących jest twierdzenie powtarzane przez 12 proc. ankietowanych, iż piwo to nie alkohol. Być może jest to jedna z wielu przyczyn nadmiernego spożycia piwa w Polsce, w szczególności przez mężczyzn. Jak pokazują badania, kobiety są bardziej odpowiedzialne i asertywne w kwestii spożycia alkoholu i większość z nich preferuje postawę abstynencką. Prawdopodobnie jedną  z możliwych przyczyn jest fakt, iż kobiety mają o wiele większą łatwość w przeżywaniu i okazywaniu emocji. Możliwe, że nie potrzebują alkoholu, żeby się dobrze bawić i komunikować. Po alkohol często sięgają osoby, które mają trudności z otwartością, komunikowaniem i przeżywaniem emocji. Alkohol pozwala im się rozluźnić i jest jedną ze strategii radzenia sobie z tym, co przeżywają. Dodam, ze jest to dysfunkcyjne radzenie sobie z emocjami i w konsekwencji może prowadzić do nadmiernego spożycia. Innym niepokojącym mitem jest ten, który łączy kobiety z eleganckimi trunkami, które nie mają tak negatywnej konotacji jak wódka. Może to dawać  złudne poczucie bezpieczeństwa i dodawać piciu alkoholu szyku. W tym przypadku niezależnie od rodzaju trunku, także działa zasada, że każdy alkohol to alkohol. Dobre wino i Prosecco także. Zauważyłam także bardzo pozytywną rzecz. Mianowicie świadomość tego, że alkohol 0% zdaniem respondentów może kształtować nawyk sięgania po napoje alkoholowe w przyszłości. To dobrze, ze Polacy zdają sobie z tego sprawę.

Mity na temat alkoholu a płeć

Jednym z popularnych społecznych przekonań jest stwierdzenie, że mieszanie różnych alkoholi przyspiesza upojenie – wierzy w to 76 proc. ankietowanych. Polacy również postrzegają spożycie alkoholu w Polsce jako wysokie w porównaniu do innych państw europejskich, a nie jest to zgodne z prawdą. Równocześnie pozytywniej postrzegają siebie w porównaniu do przeciętnego Polaka w kwestii częstotliwości spożycia alkoholu. Blisko 70 proc. ankietowanych uważa, że polskie społeczeństwo jest w czołówce państw europejskich, jeśli chodzi o ilość spożywanego alkoholu. Tymczasem Polacy wbrew przyjętym stereotypom konsumują tyle samo napojów w alkoholowych co przeciętny Europejczyk. Pod względem spożycia czystego alkoholu jesteśmy na 10. miejscu na liście 43 europejskich krajów, na równi z Austrią, Szwajcarią czy Estonią. Co więcej, twierdzenie o byciu liderem Polski na tle innych państw europejskich w konsumowaniu trunków procentowych znacznie częściej popierają kobiety (K:74% vs M:65%)

Ciekawe wnioski płyną również ze stwierdzeń Polaków na temat stosunku mężczyzn do alkoholu. Z jednej strony twierdzimy, że mężczyźni lepiej radzą sobie z alkoholem niż kobiety, ale też duży odsetek osób łączy częstsze spożywanie trunków przez mężczyzn z trudnościami z wyrażaniem emocji (twierdzi tak 43 proc. respondentów, w tym 45 proc. kobiet i 42 proc. panów). Z kolei kobiety częściej niż mężczyźni opowiadają się za zakazem sprzedaży napojów 0% osobom niepełnoletnim (64 proc. kobiet vs 48 proc. mężczyzn), argumentując, że może to normalizować spożycie alkoholu.

Skojarzenia z alkoholem a płeć

Polacy mają różne skojarzenia z poszczególnymi rodzajami alkoholi. W przypadku mężczyzn najczęściej kojarzonymi z nimi napojami alkoholowymi są wódka (69%), piwo (59%) oraz whisky lub brandy (49%). Jeśli chodzi o kobiety, najczęściej kojarzone są one z winem (60%), z prosecco/winem musującym (42%) oraz drinkiem i likierem (42%). Wartym odnotowania trendem jest również to, że młodsze pokolenia znacznie częściej kojarzą kobiety z piwem bezalkoholowym niż starsi respondenci. Nie należy jednak zapominać, że każdy alkohol to alkohol. Polacy mają dużą tendencję do deprecjonowania słabszych trunków (12% pytanych nie uznaje piwa za alkohol). Niemniej w każdym przypadku – czy to pijąc wino, czy piwo – mamy do czynienia z napojami procentowymi, przy których spożyciu ważne jest zachowanie umiaru, niezależnie od okazji. Warto również pamiętać, że spożywanie piw 0% prowadzi do wyrobienia szkodliwych nawyków wśród młodszych Polaków, którzy w przyszłości, dzięki skojarzeniom tych napojów z alkoholem, mogą chętniej sięgnąć po trunki procentowe.

Emilia Rabenda, prezes ZP PPS, dodaje: Wyniki badania pokazują, że pomimo utrzymujących się stereotypów, zarówno kobiety, jak i mężczyźni wykazują coraz większą świadomość w kwestii odpowiedzialnego spożywania alkoholu. Coraz więcej osób, zwłaszcza kobiet, dostrzega wartość umiaru. Nasza kampania „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” podkreśla znaczenie odpowiedzialnego podejścia do alkoholu, niezależnie od okazji i rodzaju spożywanego napoju. Lecz wyniki wskazują również na potrzebę dalszej edukacji w zakresie mitów związanych z alkoholem oraz wpływu społecznych stereotypów na postrzeganie konsumpcji przez przedstawicieli obojga płci.

[1] Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Raport „Uzależnienia w Polsce” 2023.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Influencer marketing w kryzysie – firmy coraz ostrożniejsze we współpracach

W dobie dynamicznego rozwoju AI i coraz wyższych stawek...

Skandale influencerów zagrożeniem dla marek – wyniki badania OBTK i SW Research

Influencer marketing to jedno z najpopularniejszych form promocji -...

Nowe badanie: Polscy przedsiębiorcy zaskakują podejściem do AI

Choć sztuczna inteligencja zdominowała nagłówki w 2024 roku, polscy...

Warszawa i Kraków przyciągają inwestorów z branży hotelarskiej

Branża hotelarska w Polsce ponownie ma się dobrze na...

Prawie połowa Polaków jest za zakazem sprzedaży wódki w małych butelkach

Czy sprzedaż wódki w małych butelkach powinna zostać zakazana?...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie