niedziela, 19 stycznia, 2025

Cierpliwość, komunikatywność i empatia – kluczowe cechy idealnego księgowego według przedsiębiorców

Najnowsze badanie SW Research przeprowadzone na zlecenie fillup k24 jasno pokazało, że w pracy księgowego znajomość twardych reguł prawnych i podatkowych nie wystarcza. Potrzebne są kompetencje miękkie, które – po pierwsze – ułatwiają efektywną współpracę z klientem czy pracodawcą, po drugie – okazują się mocnym atutem w wyścigu z AI.

Przedsiębiorcy szukają u księgowych przede wszystkim: cierpliwości i komunikatywności (po 45% wskazań), zaangażowania w pracę na rzecz klienta/firmy (39%), empatii (35%). Co ciekawe, zarządzanie ryzykiem oraz zarządzanie czasem uplasowały się na samym końcu, zyskując uznanie odpowiednio 23% i 21% badanych. Przedsiębiorcy dobrze czują, że księgowi mają monopol na dostęp do „tajemnej wiedzy”, która – bez sprawnej komunikacji – pozostanie dla nich… tajemna. 

– Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi w raporcie fillup k24 dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Czy perspektywa przedsiębiorców i księgowych jest spójna?

Badanie pokazuje momentami bardzo duże rozbieżności. Tak niedoceniane przez przedsiębiorców zarządzanie czasem uchodzi w oczach księgowych za najważniejszą z kompetencji miękkich (wskazało na nią 57% księgowych). Istotne różnice widzimy też przy: umiejętności pracy w zespole (ważna dla 47% księgowych i 25% przedsiębiorców) oraz empatii (ważna tylko dla 13% księgowych i aż 35% przedsiębiorców). Firmy prawdopodobnie nie zawsze do końca czują specyfikę pracy księgowego.

– Częste zmiany regulacji prawnych oraz potrzeba adaptacji wpływają na rytm pracy. W tym kontekście czas można uznać za jeden z kluczowych zasobów w pracy księgowego, wręcz za swego rodzaju walutę, a oprogramowanie, które przyśpiesza procesy (np. narzędzie k24), pozwala wygospodarować go na aktualizację wiedzy czy rozwój kompetencji. Choć presja czasu jest jednocześnie nieodłącznym elementem zawodu, wielu księgowych uważa, że można nią zarządzać i przygotować się. To buduje odporność oraz poczucie kontroli, co –  przy odpowiednich kompetencjach – przekłada się na większe zaufanie do siebie i poczucie sensu wykonywanej pracy – zauważa w raporcie Wojciech Jagodziński, ekspert ds. badań e-file.

Kompetencje miękkie twardym graczem w dobie AI

Zdaniem obu badanych grup sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w: budowaniu relacji z klientem (obszar księgowości zarezerwowany dla człowieka wg 50% ankietowanych), kreatywności przy rozwiązywaniu problemów (obszar księgowości zarezerwowany dla człowieka wg 39% ankietowanych), negocjacjach (obszar księgowości zarezerwowany dla człowieka wg 31% ankietowanych).

– To ważne sygnały. Oznaczają, że każdy księgowy powinien inwestować w rozwój kompetencji miękkich, bo wkrótce mogą okazać się jego asem w rękawie. Sfery, w których ludzki ekspert pozostanie niezastąpiony, wymagają bardzo wyrafinowanych operacji intelektualnych wykorzystujących typowo ludzkie przymioty: intuicję, inteligencję emocjonalną, empatię, znajomość specyficznych społeczno-ekonomicznych kontekstów wymykających się algorytmom. Wszelkie negocjacje i strategie są w biznesie nie tylko pracą na liczbach, ale w dużej mierze właśnie na relacjach. A to oznacza konieczność wnikliwego czytania między wierszami surowych danych oraz umiejętność stosownego, klarownego zakomunikowania wniosków – podsumowuje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Niewypłacalności przedsiębiorstw na rekordowym poziomie. Branża budowlana i transport w kryzysie

W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576...

Active Ageing: przepis na dłuższe i lepsze życie

Czym jest aktywne starzenie? “Active Ageing” to według Światowej...

AI i automatyzacja w digitalu. Jak AI kształtuje przyszłość cyfrową według IAB Polska?

Sztuczna inteligencja jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się...

Polska złotą potęgą, a w Chinach wrócił apetyt na kruszec

W całym 2024 roku Narodowy Bank Polski kupił blisko...

Sektor logistyczny w 2025: Wyzwania i szanse według Yanna Belgy’ego z ID Logistics

Rok 2025 zapowiada się dla branży logistycznej jako okres...

Podobne tematy

Dzisiaj zaczęła obowiązywać DORA. Czy polski sektor finansowy jest gotowy?

17 stycznia 2025 roku zaczęły być egzekwowane zapisy Rozporządzenia...

Active Ageing: przepis na dłuższe i lepsze życie

Czym jest aktywne starzenie? “Active Ageing” to według Światowej...

IBM i L’Oréal tworzą pierwszy model AI, wspierający produkcję zrównoważonych kosmetyków

IBM i L’Oréal ogłosiły współpracę, której celem jest wykorzystanie...

LNG i BioLNG jako odpowiedź na wyzwania klimatyczne w transporcie

Wobec wyzwań związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jedną...
00:06:09

Raport Workday: Ludzkie umiejętności kluczowe w erze AI

Wyniki badania wskazują, że w obliczu rosnącej adopcji rozwiązań...

5 procesów biznesowych, które każda firma powinna zautomatyzować, by zwiększyć wydajność

Automatyzacja procesów biznesowych jest dziś kluczowym elementem usprawniania przepływu...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie