piątek, 31 stycznia, 2025

Niemieckie opłaty za autostrady to cios w mniejszych przewoźników drogowych

Opłaty za przejazd niemieckimi autostradami dla małych firm transportowych. Potężny cios dla sektora TSL na polsko-niemieckim pograniczu.

– Każdy kraj ma prawo do regulowania płat wewnętrznych według swoich potrzeb. W tej sytuacji jednak nie da się ukryć, że najbardziej poszkodowany będzie polski biznes, szczególnie ten przygraniczny. Wiele firm handlowych i transportowych stawiało na wymianę towarową z partnerami z Niemiec. Teraz muszą na nowo wyliczać stawki opłat, bo myto, które będzie pobierane od 1 lipca jest dla nich odczuwalne. Rozszerzenie systemu poboru opłat drogowych w Niemczech to zła wiadomość dla polskiego biznesu – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Obniżanie konkurencyjności i cios w małe firmy

Już 1 lipca za przejazd niemieckimi autostradami zapłacą też kierowcy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony. To rozszerzenie zmian transportowych w Niemczech, które rozpoczęły się w 2023 roku. Nowe przepisy będą odczuwalne dla średnich firm sektora TSL, czyli małych naczep towarowych, ale także dużych lawet samochodowych. Najpoważniejsze zmiany dotyczą jednak pojazdów dedykowanych transportowi towarowemu.

W zależności od masy pojazdu stawka opłaty wahać się będzie między 11,4 a 24,8 eurocenta za kilometr.

– Przez lata budowaliśmy partnerstwo gospodarcze między Polską, a Niemcami. Wiele firm kooperujących z dużymi podmiotami niemieckimi lokowało się w Szczecinie i w naszym obszarze metropolitalnym. Teraz te firmy będą obciążone kolejnymi podatkami, które w przeliczeniu na złotówki są dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie w czasie dużego kryzysu na rynku transportowym odczuwalne. To jest cios w małe firmy transportowe i w przewoźników, którzy nie jeżdżą z wielkimi ładunkami, a właśnie małymi samochodami towarowymi – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

– Każda zmiana związana z dodatkowymi opłatami dla sektora transportowego wiąże się z komplikacjami finansowymi dla firm, które mają do wyboru dwie opcje: planowanie transportu z pominięciem niemieckich tras lub na nowo przeliczenie kosztów i zwiększenie cen. Na pewno jest to czynnik poważnie osłabiający naszą narodową konkurencyjność w porównaniu z firmami z Niemiec – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL oraz członek prezydium Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

„Czujemy się potraktowani protekcjonalnie”

Wprowadzenie opłat na niemieckich trasach negatywnie ocenia także Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych blisko współpracujące z Północną Izbą Gospodarczą w Szczecnie.

– Niemcy dotują swoje firmy transportowe, a jednocześnie obciążają kosztami polskich przewoźników. Jest to więc sytuacja, gdy nasze firmy są mniej konkurencyjne i stawiane są w trudniejszej sytuacji względem niemieckich firm. Czujemy się więc potraktowani protekcjonalnie – mówi Piotr Krzyżankiewicz, wiceprezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

Żeby zaoszczędzić klienci będą więc zamawiać towar w większych ilościach i przewożony on będzie wielkogabarytowymi pojazdami.

– Efekt może być też taki, że będzie więcej dużych transportów na drogach, a mniej mniejszych, bo tak się będzie klientom bardziej opłacało – dodaje Piotr Krzyżankiewicz. – To się musi odbić na cenach usług transportowych, a w efekcie finalnym na cenach dla klientów – mówi ekspert.

Zmiany wchodzą w życie 1 lipca.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Ransomware postrzegany jako największe zagrożenie dla firm w 2025 roku

Ataki ransomware, które blokują dostęp do systemów lub danych,...

Rośnie liczba cyberataków na placówki medyczne

W listopadzie Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że przeznaczy ok. 66...

Etykieta logistyczna – klucz do sprawnego zarządzania łańcuchem dostaw

Etykieta logistyczna GS1 to kluczowy element w globalnym łańcuchu...

Sztuczna inteligencja napędza rozwój centrów danych

Wszystko wskazuje na to, że centra danych oraz sztuczna...

2025 w IT – prognozy

2025 rok minie na ewangelizacji biznesu i społeczeństwa w...

Podobne tematy

Stałe kontrole graniczne w Niemczech

Komentarz Prezes Hanny Mojsiuk do postulatów politycznych dotyczących stałych...
00:02:03

Zmiany w Radzie Dialogu Społecznego: czy konsolidacja pracodawców jest konieczna?

Rada Dialogu Społecznego (RDS) jest najważniejszą instytucją krajowego dialogu...

Rynek faktoringu w Polsce rośnie o 4,7% – 471 mld zł obrotów w 2024 roku

Rynek faktoringu w Polsce w 2024 roku ponownie pokazał...

Open For Business: Dyskryminacja osób LGBTQ+ kosztuje Polskę miliardy

Choć sytuacja osób LGBTQ+ powoli się w Polsce poprawia,...

Północna Izba Gospodarcza: Inwestycje w polskie porty to konieczność, nie wybór

Polskie inwestycje portowe budzą niepokój w Niemczech. „Mamy ambicje...

Na 10 tysięcy złotych brutto jeszcze długo poczekamy. Spada tempo wzrostu wynagrodzeń

- 10 tysięcy złotych brutto to granica psychologiczna jeżeli...

Polskie wybory prezydenckie 2025 celem ataku hakerów z Rosji

W tym roku możemy się spodziewać kolejnych prób manipulacji...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie