poniedziałek, 17 lutego, 2025

Północna Izba Gospodarcza: Inwestycje w polskie porty to konieczność, nie wybór

Polskie inwestycje portowe budzą niepokój w Niemczech. „Mamy ambicje być liderem sektora offshrore i intermodal w tej części Bałtyku. To wymaga inwestycji”.

– Dyskurs prowadzony przez stronę niemiecką odnośnie tego, że polskie porty i ich dynamiczny wzrost stanowi zagrożenie dla gospodarki naszych sąsiadów jest błędny. Uznajemy europejską konkurencję za naturalną, a zachodniopomorską racją stanu jest rozwijanie portu w Szczecinie, portu w Świnoujściu oraz przejmowanie kontrahentów z całej Europy. Niemcy to nasz partner gospodarczy, nasza siła gospodarcza jest zależna od jego siły, ale nie ma naszej zgody na to, by Polska rezygnowała z szans na umacnianie swoich strategicznych sektorów gospodarki. W porty więc należy inwestować i czynić je jeszcze bardziej konkurencyjnymi – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Północna Izba Gospodarcza popiera stanowisko Zarządu Morskich Portów Szczecin – Świnoujście

Stanowisko Prezes Hanny Mojsiuk i Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie jest odpowiedzią na stanowisko Zarządu Morskich Portów Szczecin – Świnoujście, które zostało opublikowane w ubiegłym tygodniu. Popieramy to stanowisko i jako zachodniopomorscy przedsiębiorcy opowiadamy się jednym głosem za dalszym rozwijaniem naszego portu i gospodarki morskiej. Warto zaznaczyć, że jesteśmy za równą konkurencją podmiotów gospodarczych na rynku europejskim. Nie oczekujemy przywilejów, ale sprawiedliwego traktowania w każdej przestrzeni.

– Normy europejskie dotyczą sprawiedliwie wszystkich krajów zrzeszonych w Unii Europejskiej. Czasem normy te są wyśrubowane do tego stopnia, że trudno jest naszym firmom konkurować z podmiotami spoza Europy. Tym bardziej zarzuty, że rozwój portu w Szczecinie czy w Świnoujściu odbywa się braku przestrzegania norm dotyczących ochrony środowiska należy uznać za krzywdzące – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Centralny Związek Niemieckich Operatorów Portowych zarzuca stronie polskiej nieprzestrzeganie norm dotyczących ochrony środowiska, co stanowczo zdementował Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście i trudno nie zgodzić się z tezą, że zarzut ten jest sformatowany pod trwająca w Niemczech kampanię wyborczą. Prawdą jest, że nasze porty realnie i dynamicznie się rozwijają i inwestują. My jednak uważamy, że konkurencja jest motywacją do rozwoju, a nasza część Europy – Polska i Niemcy, dzięki współpracy może zyskiwać na znaczeniu. Niesprawiedliwe zarzuty dotyczące nieuczciwej konkurencji można odebrać jako głos strachu właśnie przed konkurencją – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Przyszłość: offshore i transport intermodalny

Eksperci sektora TSL związani z Północną Izbą Gospodarczą w Szczecinie przekonują, że wzrosty znaczenia polskich portów stanowi realną konkurencję dla portów np. w Rostocku czy w Hamburgu. Nie możemy jednak zatrzymywać naszych inwestycji jeżeli chcemy w basenie Morza Bałtyckiego odgrywać znaczącą rolę w transporcie, spedycji, logistyce oraz w sektorze offshore.

– Jako Grupa CSL od zawsze promowaliśmy transport intermodalny jako zyskującą na znaczeniu w Europie gałąź transportu. Świnoujście ma tutaj wielki potencjał i czynione przez port inwestycje w terminal otwierają przed zachodniopomorską logistyką szanse na odgrywanie większej roli w całej Europie. To może budzić niepokój w niemieckich portach, ale powinno być mobilizacją do unowocześniania swoich terminali. Polscy przedsiębiorcy też korzystają z tych portów. Tutaj występuje nie tylko konkurencja o europejskich klientów, ale też wzajemność o której nie możemy zapominać – mówi Przemysław Hołowacz, ekspert ds. logistyki Północnej Izby Gospodarczej w Szczecnie, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL.

– Jeżeli chcemy rozwijać się w sektorze offshore to musimy inwestować i stawać się konkurencją dla innych portów. To jest nasza gospodarcza przyszłość – dodaje Przemysław Hołowacz.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Bułgaria i Rumunia w Schengen – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen...

Najczęstsze kary dla firm transportowych: Pakiet Mobilności, imigranci, LEZ i cło

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących...

Podobne tematy

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

NATO rozważało rozmieszczenie wojsk na Grenlandii w obawie przed planami Trumpa

Według doniesień "The Telegraph", w obliczu groźby prezydenta USA...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie