piątek, 11 kwietnia, 2025

CPK – czy jest potrzebny w Polsce?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

CPK – czyli nowe, duże lotnisko ma zapewnić zwiększenie przepustowości przewozowej w centralnej Polsce na Mazowszu. Jednak niezależnie od tego bieżące operacje lotnicze mogą być kontynuowane na lotnisku Chopina, nieco rozbudowanym, usprawnionym. Dodatkową przepustowość, low-costową, czarterową zapewnią mniejsze porty w Modlinie, czy też w dalej oddalonych Radomiu i Łodzi. Jednak w średnim okresie taki port jak CPK jest Polsce potrzebny – należy go budować etapowo, bez gigantomanii, bez przesady, w sposób spokojny, nie śpieszyć się. W przypadku CPK jest jeszcze jedna istotna rzecz – absolutna konieczność realizacji szybkich połączeń kolejowych i budowa 3-4 pasmowej autostrady do przyszłego portu centralnego.

– W średnim i dłuższym okresie dla państwa tej wielkości, rozwijającej się gospodarki, takiej jak gospodarka polska i polityki transportowej, którą udaje nam się nieźle realizować przez polskie firmy na wspólnym rynku w Unii Europejskiej, taki port jak CPK byłby potrzebny – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin. – W międzyczasie trzeba pozwolić rosnąć dalej LOT-owi, bo przewoźnikowi udało się do tej pory przy różnych turbulencjach dojść do mocnej, średniej pozycji europejskiej. Teraz trzeba się przez tę pozycję przebić – choć są oczywiście rafy na tej drodze, jak utrata możliwości latania nad Rosją, nad Syberią, na Daleki Wschód. To dotyka nie tylko LOT, ale też innych, zachodnich przewoźników – np. Finnair, który musiał przedefiniować całą swoją politykę, choć kiedyś z Helsinek latało się na Daleki Wschód najlepiej. Jeśli chodzi o CPK, czyli lotnisko centralne – trzeba skoordynować inwestycje kolejowe, szczególnie na odcinku Warszawa-Łódź, a potem koleje szybkich prędkości wychodzące z Łodzi w postaci szprych. Takiego jednak przypadku nie ma nigdzie na świecie – przeniesienia głównego dworca kolejowego z centrum miasta stołecznego do czy pod lotnisko. To jest czysto teoretyczne założenie – nigdzie na świecie praktycznie niesprawdzone. Niestety też jest tak, że w Europie brakuje przykładów dużych portów lotniczych budowanych od podstaw i zakończonych on time, on budget. Wszystkie są przekroczone, jeśli chodzi o czas i budżet, więc tu nie trzeba mówić tylko o BER w Berlinie, ale wielu innych. W związku z tym w średnim okresie czasu uważam, że tak, w sposób rozsądny należy budować lotnisko centralne – bez pośpiechu, dokładając kolejne funkcje. Ale najważniejsze, trzeba w międzyczasie zadbać o siłę przewoźnika hubowego, czyli siłę LOTU – aby mógł wytworzyć masę krytyczną na nowym lotnisku. Co do przyszłości i ewentualnego zamknięcia lotniska Chopina – to jest ta gorzka część, bo jest blisko położone. Natomiast ta słodka część, to jest oczywiście ponad 600 ha do potencjalnego zagospodarowania. To potencjał na stworzenie nowej dzielnicy w mieście stołecznym Warszawa, co będzie oczywiście wyzwaniem wspaniałym – pozwoli zbudować nową, od podstaw zaprojektowaną, wzorcową dzielnicę – analizuje Tomasz Szymczak.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Podobne tematy

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie