wtorek, 15 kwietnia, 2025

Raport Atmana: 33 proc. polskich firm przetrwało lockdown dzięki chmurze obliczeniowej

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Negatywny wpływ pandemii na działanie polskich firm byłby większy, gdyby nie chmura obliczeniowa – wynika z badania operatora Atman. Ponad 33 proc. ankietowanych przez niego przedsiębiorstw uważa, że cloud computing pomógł im szybko przystosować się do funkcjonowania w warunkach lockdownu.

Wpływ koronawirusa ze społecznego i gospodarczego punktu widzenia jest niezwykle silny. Jednak z pewnością byłby on znacznie poważniejszy, gdyby nie inwestycje przedsiębiorstw w cloud computing. Praca zdalna, automatyzacja łańcuchów dostaw sieci handlowych, swobodny dostęp do danych czy po prostu działanie aplikacji zakupowych – to w dużej mierze zasługa chmury. Polskie firmy same oceniają, że korzystanie z clouda się opłaciło. Badanie Atmana, lidera krajowego rynku data center, wskazuje, że usługi chmurowe należą do tych rozwiązań technologicznych, które pomogły przedsiębiorcom prowadzić działalność mimo pandemii.

– Przebadaliśmy niemal sto polskich firm korzystających z technologii teleinformatycznych i porównaliśmy ich podejście do rozwiązań IT przed i w czasie pandemii. Okazało się, że w trakcie lockdownu wykorzystanie chmury wzrosło – w przypadku chmury publicznej nawet do 40 proc. Jednocześnie 33 proc. firm oceniło, że chmura obliczeniowa umożliwiła im szybsze przystosowanie się do działania po wprowadzeniu restrykcji epidemicznych – mówi Jarosław Łuczkiewicz, CMO Atman.

Globalny zwrot ku chmurze

Wyniki ankiety operatora Atman potwierdzają globalny trend. Z niedawno opublikowanych badań firmy LogicMonitor wynika, że 87 proc. globalnych decydentów IT jest zdania, że pandemia COVID-19 przyspieszy migrację firm do chmury. Przy tym 3 na 4 (74 proc.) respondentów uważa, że ​​w ciągu najbliższych pięciu lat niemal 100 proc. wszystkich firmowych zasobów znajdzie się w chmurze.

– Obecne badania pokazują zupełnie odmienne nastawienie firm w porównaniu z badaniami z 2017 r. Wtedy 13 proc. firm uważało, że szybkie przejście do chmury nigdy nie nastąpi, a ponad 62 proc. uważało, że migracja zajmie co najmniej 5 lat, jeśli nie więcej – mówi Jarosław Łuczkiewicz z Atmana. – Nagłe wprowadzenie ograniczeń związanych z pandemią pokazało wszystkim, że elastyczne i bezpieczne rozwiązania, które umożliwiają działanie niezależnie od zmiennych warunków rynkowych, np. pozwalają na żądanie zwiększać moc obliczeniową, są niezwykle istotne – dodaje Jarosław Łuczkiewicz.

Ożywione zainteresowanie usługami chmurowymi będzie miało w najbliższym czasie pozytywny wpływ na całą branżę data center w Polsce. Firmy analizują swój potencjał technologiczny, by przygotować się na nowe, potencjalne sytuacje kryzysowe. Jednak wdrażanie rozwiązań chmurowych bywa zadaniem kosztownym i problematycznym dla wewnętrznych zespołów IT. – Przedsiębiorstwa często potrzebują sprawdzonego i wszechstronnego partnera technologicznego, z dużym doświadczeniem w migracji do chmury lub jej integracji z dotychczas wykorzystywaną infrastrukturą serwerową. Pandemia sprawiła, że nasze zachowania konsumenckie zmieniły się diametralnie i firmy są zmuszone istotnie zmodyfikować swój model pracy lub sposób kontaktu z klientami końcowymi. Rozwój aplikacji mobilnych i home office, w tym narzędzi do pracy zespołowej, czy przeniesienie własnych aplikacji do miejsca niewymagającego fizycznej obecności – to tylko część wyzwań, które będą zwiększać zainteresowanie chmurą w Polsce – dodaje Jarosław Łuczkiewicz.

Praca zdalna napędza popyt na usługi IT

Ankietowani przez LogicMonitor decydenci uznali, że właśnie praca zdalna jest siłą napędową migracji do chmury. Na całym świecie organizacje szukają bowiem rozwiązań, które pozwolą pracownikom efektywnie współpracować, odbywając wideokonferencje czy pracując nad tymi samymi dokumentami i projektami jednocześnie. Zmiany dotyczą nie tylko zawodów, które wcześniej wykonywało się zdalnie, ale także takich, w których podstawą jest kontakt z klientem i które do tej pory były wykonywane przede wszystkim stacjonarnie. Przykładem mogą być przedstawiciele handlowi lub pracownicy contact center.

Z badania Atmana wynika, że firmy na tyle doceniły znaczenie technologii, że wbrew obawom o możliwą recesję i kryzys gospodarczy 1 na 4 organizacje przyspieszyła projekty cyfryzacyjne albo zamierza to zrobić w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Dla ponad połowy badanych udział IT w ograniczeniu negatywnego wpływu pandemii na biznes był znaczący. Przy tym blisko 2/3 ankietowanych stwierdziło, że w dobie pandemii ich firmy polegały w mniejszym bądź większym stopniu na outsourcingu IT.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...

MSP czekają na przelew średnio 13,5 dnia. Transport i gastronomia z najdłuższymi terminami

W I kw. tego roku przedsiębiorcy z kategorii...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Podobne tematy

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

CGI przejmuje Novatec – ekspansja na rynki cyfrowe w Niemczech i Hiszpanii

CGI (TSX: GIB.A) (NYSE: GIB), jedna z największych niezależnych...

Komputery kwantowe – rewolucja, która zmieni oblicze informatyki

Komputery kwantowe i dokonywane z ich pomocą obliczenia kwantowe...

41% cyberataków w UE to DoS, DDoS i RDoS – ENISA ujawnia skalę zagrożenia

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport...

EY: AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie