poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Rewolucja w bankowości: Generatywna sztuczna inteligencja zwiększy dochody banków o 340 mld dolarów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według raportu „Wykorzystanie pełnej wartości generatywnej sztucznej inteligencji w bankowości” (Capturing the full value of generative AI in banking), opublikowanego przez firmę Kinsey & Company, GenAI może zwiększyć roczne dochody banków nawet o 340 miliardów dolarów. Główną tego przyczyną jest wysoki poziom produktywności oferowany przez inteligentne mechanizmy optymalizacyjne w ramach m.in. automatyzacji codziennych obowiązków. Zdaniem ekspertów Creatio branża usług finansowych staje się coraz bardziej świadoma korzyści płynących z implementacji AI, a 2024 rok przyniesie przełom w procesie wdrażania bazujących na niej rozwiązań.

Sztuczna inteligencja przestała być dla firm jedynie opcjonalnym dodatkiem. Obecnie decyzja o jej implementacji może przesądzić o konkurencyjności przedsiębiorstw w coraz większej liczbie branż, w tym także w bankowości. Rozwiązania bazujące na AI dostarczają wsparcie w procesach decyzyjnych, ułatwiają analizę trendów rynkowych oraz wspomagają firmy w budowaniu relacji z klientami. Dzięki szerokiej palecie oferowanych korzyści zapewniają potencjał, aby zrewolucjonizować branżę bankową.

Personalizacja usług i sprawna obsługa klienta

Sztuczna inteligencja może w znaczący sposób wpłynąć na poziom interakcji między klientem a marką. Banki wykorzystują to rozwiązanie m.in. w celu personalizacji oferowanych przez siebie usług. Po przeprowadzeniu analizy danych klientów AI jest w stanie zaproponować wachlarz rekomendacji i ofert dopasowanych do potrzeb konkretnego konsumenta. Innym, istotnym udogodnieniem są poddawane nieustannym ulepszeniom chatboty.

Przeprowadzane z nimi interakcje coraz bardziej przypominają rozmowy z drugim człowiekiem. Mogą udzielać użytkownikom odpowiedzi na konkretne pytania oraz zapewniać wsparcie w bieżących sprawach, a także pozwalają na zmniejszenie konieczności wykonywania telefonów do banków w celu rozwiązywania mniej skomplikowanych problemów. Dzięki temu konsultanci mogą skoncentrować się na wspieraniu konsumentów potrzebujących wsparcia w bardziej złożonych kwestiach. Technologia ta usprawnia zatem proces obsługi klienta po obu stronach – zauważa Andie Dovgan, Chief Growth Officer w firmie Creatio.

Przepis na produktywność – AI i No-Code

Aby przyspieszyć proces realizacji celów biznesowych, wdrażania innowacji oraz ograniczenia skutków luki kompetencyjnej w środowisku programistycznym, warto rozważyć skorzystanie z bazujących na sztucznej inteligencji platform no-code, które zyskują coraz większą popularność z uwagi na oferowaną przez nie inkluzywność w kontekście programowania. Dzięki wykorzystywanemu przez nie mechanizmowi przeciągnij i upuść (drag and drop) osoby, które nie mają doświadczenia programistycznego, mogą brać czynny udział w procesie tworzenia aplikacji.

Narzędzia no-code wspierane przez generatywną sztuczną inteligencję otwierają przed firmami dodatkowe możliwości – podkreśla Andie Dovgan. – Połączenie tych dwóch rozwiązań umożliwia m.in. budowanie aplikacji bez konieczności programowania, ale głównie na podstawie wydawanych poleceń. Osoba pracująca nad danym programem może wyjaśnić jakie funkcje powinien posiadać produkt końcowy, a w odpowiedzi sztuczna inteligencja przełoży przedstawione jej wymagania na linijki kodu – dodaje ekspert Creatio.

Bezpieczeństwo pod znakiem AI

Mechanizmy bazujące na sztucznej inteligencji umożliwiają bankom oraz ich klientom szybkie reagowanie na potencjalne oszustwa i zagrożenia. Sprawnie informują konsumenta za pośrednictwem raportów lub powiadomień o wykryciu podejrzanej aktywności powiązanej z jego kontem. Wyposażają go także w plan działania mający na celu zabezpieczenie jego środków.

Wdrożenie AI pozwala firmom na skuteczną automatyzację zabezpieczeń na ich platformach cyfrowych. Dzięki funkcji przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing) sztuczna inteligencja może m.in. analizować obowiązujące akty prawne odpowiadające za regulowanie zasad bezpieczeństwa. Rozwiązanie to umożliwia bankom sprawne wykrywanie ewentualnych obszarów niezgodności oraz wprowadzanie wymaganych modyfikacji.

AI jako przyszłość bankowości

Zdaniem ekspertów Creatio generatywna sztuczna inteligencja będzie miała znaczący wpływ na przyszłość branży usług finansowych. Oferowany przez nią poziom personalizacji ma potencjał, aby wyznaczyć nowy standard obsługi klienta. Z kolei synergia z platformami no-code umożliwi popularyzację nowego, bardziej inkluzywnego sposobu tworzenia aplikacji, w którym uwzględniane są wiedza i doświadczenie personelu spoza działu IT. Implementacja sztucznej inteligencji, ze względu na oferowane przez nią korzyści, będzie kluczem do utrzymania konkurencyjności w coraz bardziej cyfrowym środowisku biznesowym.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Doctor.One, Holi i Prosoma reprezentują Polskę w globalnym programie Google wspierającym innowacje w ochronie zdrowia

Polskie startupy w gronie globalnych liderów innowacji medycznej –...

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

Podobne tematy

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie