wtorek, 11 lutego, 2025

Sektor logistyczny w 2025: Wyzwania i szanse według Yanna Belgy’ego z ID Logistics

Rok 2025 zapowiada się dla branży logistycznej jako okres wyzwań, ale i szans. Umiarkowany optymizm wśród polskich przedsiębiorców potwierdzają grudniowe dane z Miesięcznego Indeksu Koniunktury Polskiego Instytutu Ekonomicznego, które wskazują na przewagę nastrojów pozytywnych. Choć sektor zmaga się z rosnącymi kosztami i niedoborem pracowników, rozwój centrów fulfillment oraz transgranicznej logistyki e-commerce stwarza nowe możliwości. Kluczowe będzie utrzymanie równowagi między efektywnością a elastycznością oraz inwestowanie w innowacyjne technologie.

W branży logistycznej w 2025 roku możemy spodziewać się umiarkowanego wzrostu aktywności, choć branża nadal zmagać się będzie z wyzwaniami z poprzedniego roku, takimi jak presja cenowa i rosnące koszty operacyjne. By sprostać oczekiwaniom klientów i jednocześnie zachować rentowność w trudnym otoczeniu rynkowym firmy logistyczne będą musiały szukać nowych sposobów na zwiększenie efektywności. Kluczowe znaczenie będzie miało wykorzystanie innowacji, optymalizacja zasobów oraz podejście skoncentrowane na klientach.

W 2025 roku spodziewamy się kontynuacji wyzwań, z jakimi nasz sektor mierzył się w ubiegłym roku. Oczekujemy jednak umiarkowanego wzrostu, mimo utrzymującej się silnej presji na ceny i marże, w wyniku rosnących kosztów operacyjnych związanych z inflacją i wynagrodzeniami. Kluczowa będzie elastyczność wdrażanych rozwiązań, która pozwoli zachować efektywność w zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Plany ID Logistics na 2025 rok koncentrują się na utrzymaniu ścisłej współpracy z klientami oraz oferowaniu im elastycznych i innowacyjnych rozwiązań. Dzięki temu zamierzamy utrzymać tempo wzrostu z 2024 roku, które zawdzięczamy m.in. integracji ze Spedimexem oraz nowym projektom podsumowuje Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics Polska.

Wyzwania dla sektora logistycznego w 2025 roku

Branża logistyczna w 2025 roku stoi przed wyzwaniami, które mogą znacząco wpłynąć na jej rozwój. Według listopadowych danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, przedsiębiorcy z sektora TSL jako kluczowe bariery wskazują rosnące koszty pracownicze (71%), niepewność gospodarcza (59%), wysokie ceny energii (52%) i niedobór pracowników (48%). Dodatkowym problemem jest możliwy powrót części ukraińskich pracowników, co wymusza inwestycje w automatyzację i technologie zwiększające efektywność. W tle pozostają także wyzwania z 2024 roku, takie jak opóźnienia w płatnościach i spowolnienie gospodarcze w Niemczech – kluczowym partnerze handlowym Polski.

Polska posiada ogromny potencjał, by stać się kluczowym hubem logistycznym w Europie, dzięki swojej strategicznej lokalizacji oraz konkurencyjnym kosztom. Rozwój centrów fulfillment, zwłaszcza w zachodnich i południowych częściach kraju, umożliwi obsługę dostaw na poziomie całej Europy. Takie inwestycje mogą przyciągnąć globalnych liderów rynku i przyspieszyć rozwój transgranicznej logistyki e-commerce, stając się głównym motorem napędowym przyszłego rozwoju branżytłumaczy Yann Belgy.

Nowoczesne technologie w logistyce

Nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania staną się kluczowymi czynnikami, które będą napędzać rozwój branży logistycznej w Polsce. Według raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” wzrost znaczenia innowacyjności w swojej branży dostrzega aż 53% przedstawicieli firm FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Kluczową barierą są dla nich jednak koszty takich wdrożeń (takiego zdania jest 58% pytanych). W obliczu rosnącej konkurencji oraz zmieniających się warunków rynkowych, sektora TSL nie stać jednak na stagnację – inwestycje w automatyzację i technologie, które poprawią efektywność operacyjną, będą niezbędne do utrzymania konkurencyjności.

Zamiast tradycyjnych, ciężkich systemów, coraz większą rolę będą odgrywać elastyczne technologie, które łatwiej dostosowują się do dynamicznych wymagań rynku. W szczególności, roboty AMR (Automated Mobile Robots) i AGV (Automated Guided Vehicles) będą kluczowymi narzędziami w automatyzacji magazynów, oferując mobilność i zdolność do pracy w różnych środowiskach. Dodatkowo, integracja sztucznej inteligencji (AI) z procesami logistycznymi stanie się fundamentem poprawy efektywności. AI wspomoże prognozowanie popytu, optymalizację tras dostaw oraz zarządzanie operacjami w czasie rzeczywistym, co pozwoli na lepszą adaptację do zmieniających się warunków rynkowych i zapewni oszczędności w długoterminowej perspektywie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

3 ciężkie ciosy w branżę TSL od początku roku. Są też pozytywne sygnały

Podwyżki składek ZUS, brak pracowników i ich wysokie...

Podobne tematy

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie