wtorek, 29 kwietnia, 2025

Sztuczna inteligencja zmieni obraz handlu w 2024 roku

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Zgodnie z wynikami najnowszego Barometru Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind, eksperci sektora handlowego zgodnie uznali politykę cenową, dostępność produktów online oraz dostępność aplikacji mobilnej za czynniki najważniejsze dla decyzji konsumenckich w kolejnych 12 miesiącach – odpowiednio 70 proc., 48 proc. i 42 proc. wskazań. Ponadto, marketerzy niezmiennie podkreślają rosnącą rolę sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju branży retail.

Branża handlowa w 2024

Jak oceniają eksperci branży, sytuacja w handlu w 2024 roku będzie podobna do tej w 2023 – stwierdziło tak aż 60 proc. ankietowanych w najnowszym Barometrze Retail. Podobnie w kwestii czynników, które najsilniej wpływają na decyzje konsumentów, marketerzy zgodnie wskazują (70 proc.) na politykę cenową.

Ponadto, retailerzy wskazali na trendy, jakie według nich będą przeważać w przyszłorocznych strategiach firm. Niemal co trzeci ankietowany wskazał na Customer Inteligence oraz personalizację. Ponadto, uczestnicy badania deklarują, że ich organizacje będą budować strategie skupione na pozyskiwaniu nowych klientów, m.in. poprzez inwestycje w obszary technologiczne odpowiedzialne za CRM (customer relationship management) – 32 proc. wskazań.

Jednocześnie eksperci podkreślają, że w 2024 roku branża retail stanie się bardziej świadoma konkurencji cenowej, zarówno od lokalnych, jak i międzynarodowych graczy, w odpowiedzi na globalizację i łatwą dostępność produktów z różnych części świata.

Firmy z branży retail będą kontynuować skupienie na strategiach cenowych, aby pozostać konkurencyjnymi, jednocześnie kładąc większy nacisk na budowanie lojalności wśród obecnych klientów. Zdając sobie sprawę, że nie tylko cena, ale także wartość dodana i wygodne doświadczenie zakupowe są kluczowe dla utrzymania klientów,  handel skoncentruje się na strategiach takich jak programy lojalnościowe, doskonałe procesy zakupowe i spersonalizowane doświadczenia. Jednocześnie, rozwój e-commerce, aplikacji mobilnych i sztucznej inteligencji, stanie się jeszcze bardziej zaawansowany i integralny dla całej branży retail w 2024 roku, umożliwiając sklepom lepsze zrozumienie i spełnienie szybko zmieniających się oczekiwań klientów. Ponadto,  w sektorze handlowym wzrośnie zainteresowanie zrównoważonym i odpowiedzialnym podejściem. Dla klientów będą coraz częściej istotne produkty i marki, które działają etycznie i są świadome swojego wpływu na środowisko i społeczność – komentuje Konrad Synoradzki, Senior Manager Product & Engineering Allegro.

W prognozach mijający rok stał pod znakiem danych oraz wyścigu organizacji w kwestii wykorzystania technologii do zarządzania klientami (CRM) i danymi (CDP). Gwałtowny rozwój popularności sztucznej inteligencji przyniósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy wiele dynamicznych zmian, a w nadchodzącym czasie głównym wyzwaniem dla marketerów będzie wykorzystanie potencjału, jaki ze sobą niesie ta technologia.

Sztuczna inteligencja zmienia obraz handlu

Technologią, której nie wolno pominąć jest GenAI (generatywna sztuczna inteligencja). Branża retail odmienia GenAI przez wszystkie przypadki, co potwierdzają wyniki Barometru Retail. Eksperci branży bowiem planują jej wykorzystanie przede wszystkim do personalizacji ofert (60 proc.), dynamicznego pricingu (35 proc.), wirtualnej obsługi klienta (29 proc.) czy też automatycznego generowania treści oraz optymalizacji łańcucha dostaw (po 25 proc.). Zrozumienie i wykorzystanie możliwości AI to według retailerów czynnik mogący w 2024 r. zwiększyć pozycję marek. W tym przypadku fundamentalne będą strategie wykorzystania AI, w tym tempo wdrażania zmian czy też rozumienie i umiejętność korzystania z danych.

Generatywna sztuczna inteligencja będzie trendem, który w nadchodzącym roku najmocniej wpłynie na kształt sektora handlu. Ja postrzegam ją jednak jako narzędzie, dzięki któremu zmieni się sposób funkcjonowania wielu procesów w branży, ich automatyzacja i optymalizacja, czy lepsze wykorzystanie istniejących już technologii w zakresie rekomendacji, personalizacji czy zarządzania asortymentem i cenami. Badanie GfK Retail (R)evolution 2023 przeprowadzone na ponad 800 osobach zarządzających w branży retail (w 76 krajach) wskazuje, że najlepsze formaty na najbliższe 2-3 lata to omnichannel (79 proc.), m-commerce (70 proc.), marketplace (65 proc.) czy social commerce (54 proc.). I każdy z nich zostanie rozwinięty właśnie dzięki AI. Jednak prawdziwych źródeł przewagi konkurencyjnej powinno się wypatrywać w phygitalu – czyli umiejętnym łączeniu doświadczeń klientów w świecie fizycznym i cyfrowym, płynnym przenikaniu najlepszych rozwiązań na ścieżkach zakupowych klientów – mówi Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.

***

Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 79 ekspertów związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie